Trådalger på mina växter, vad göra?

#1 - 5 december 2004 17:55
Jag har fått trådalger på mina växter, samtidigt som en del av mina guppys har fått fenor som är lite söndertrasade, och de ser inte ut att må bra, en har dött. Tacksam för tips!
#2 - 6 december 2004 14:57
När det gäller trådalgerna så brukar det vara ett tecken på att du har för mycket järn i vattnet. Det kanske är så att du har egen brunn eller så är du lite väl generös med växtnäringen. Om du inte tycker att detta stämmer in på dig så föreslår jag att du ser över din vattenbytesregim, dvs byt vatten oftare och mer regelbundet.

Mvh
Marcus
#3 - 6 december 2004 20:40
ok, jag har användt TMG, 10 ml till mitt 110 liters kar 1 gång i vecka vid vattenbytet på 20 liter, det är det enda.
#4 - 7 december 2004 07:33
Ursprungligen skickat av fredito

ok, jag har användt TMG, 10 ml till mitt 110 liters kar 1 gång i vecka vid vattenbytet på 20 liter, det är det enda.

Det är sannolikt på tok för mycket i din burk med så lite växter som din bild "Framifrån" visar. TMG innehåller bara spårämnen som växterna inte tar upp i speciellt stor mängd. Gör du dessutom så litet vattenbyte varje vecka men ändå fulldospulsar så kommer du få en uppbyggnad av mikronäring, främst järn.
Lite halvkass biologisk filtrering ovanpå det så kommer trådalgerna sannolikt vara dom första som visar sitt fula nylle.

Sänk till 5 ml TMG varje dosering och plocka trådalger du ser med t ex en grillpinne (man snurrar upp dom och rycker loss).
#5 - 7 december 2004 17:26
jag hoppade över TMG förra veckan och tillsatte bara 5ml vid dagens vattenbyte, tog och helt enkelt klippte av de blad som var mest angripna av alger. Köpte nått som hette EKTOZON, får se om det får fiskana på bättre humör.
#6 - 7 december 2004 21:45
En liten varning på Ektozon, det är salt, de flesta växter tycker inte om salt (kan dö!).

Annons