Snurra upp trådarna runt fingrarna och tag bort så mycket du kan.
Jag hävdar att du skall behålla belysningstiden på tio timmar, men vet jag kommer att få mothugg. Avskärma istället för infallande solljus.
Sedan min käpphäst, eller "käppfisk" om det nu finns sådana, ett mindre stim eller grupp med siamensisar, dom äter många sorters alger, icke för ty gör mollynesiorna det också, men inte i samma utsträckning. Så får vi se vad "de andra" har för synpunkter på siamensisarna också, det brukar ju bli en del diskussioner.
Är det någon som sagt att du skall ta det försiktigt med matningarna? eller du nämnde det själv, visst bra idé.
Min erfarenhet av dessa trådalger är att de kommer och går litet, troligtvis har man alltid någon liten trådalg, som av olika anledningar växer till sig i perioder, för att låta sig saneras och hålla sig på mattan en tid för att då och då återkomma. Möjligen då kan övermatning och infallande solljus ha stor inverkan.
Trådalger är ju i alla fall enligt mig, de mest harmlösa algerna som är lätta att hålla i styr, ser visserligen tråkiga ut.