Trådalger i min vas...

#1 - 24 mars 2009 12:19
Hej,hej.
jag har fått trådalger i min vas och jag undrar om jag kan släppa ner en siamesisk algeätare som kan (förhoppnings vis) äta upp dem?
Kommer jag att stressa fisken om jag flyttar den till vasen i någon timme?
Hur ska jag annars få bort trådalgerna?
#2 - 24 mars 2009 12:55
Ta bort dem manuellt. Lägg i lite gödning om du har en doseringspipett och byt vatten vid samma dag varje vecka, och göd lika mycket. Trådalger brukar man få när näringsnivåerna blir lägre än vad de brukar vara. Om man håller dem stabila brukar det ge med sig efter ett par veckor.
#3 - 24 mars 2009 13:36
Siamensisen kommer inte att hinna äta upp ngt nämnvärt på en timma. Det tar mycket längre tid. Och om den inte trivs käkar den inte.
#4 - 24 mars 2009 15:38
alg_oa1 skrev:
Hej,hej.

jag har fått trådalger i min vas och jag undrar om jag kan släppa ner en siamesisk algeätare som kan (förhoppnings vis) äta upp dem?

Kommer jag att stressa fisken om jag flyttar den till vasen i någon timme?

Hur ska jag annars få bort trådalgerna?
När du nämner en vas så tänker jag på Amano Räkan direkt som ska älska dessa Alger vad jag hört och upplevt själv då jag aldrig fått problem med Trådalgen
#5 - 24 mars 2009 16:19
När du nämner en vas så tänker jag på Amano Räkan direkt som ska älska dessa Alger vad jag hört och upplevt själv då jag aldrig fått problem med Trådalgen

Jag har oxå "lyckats" skaffa mig trådalger. Hur många Amanoräkor är lagom att köpa till ett 102 liters? Dum fråga kanske, men jag har aldrig haft räkor.
#6 - 24 mars 2009 16:35
Marisch skrev:
Jag har oxå "lyckats" skaffa mig trådalger. Hur många Amanoräkor är lagom att köpa till ett 102 liters? Dum fråga kanske, men jag har aldrig haft räkor.
Till ett så stort hade jag skaffat mig några små siameser en tid tills dem har försvunnit,men antal vet jag inte riktigt ett par stycken kanske räkan då menat om dem nu äter det jag har inte fått några plus jag har hört att dem är glada för det så jag kör på det ialla fall:)
#7 - 24 mars 2009 16:43
Till ett så stort hade jag skaffat mig några små siameser en tid tills dem har försvunnit,men antal vet jag inte riktigt ett par stycken kanske räkan då menat om dem nu äter det jag har inte fått några plus jag har hört att dem är glada för det så jag kör på det ialla fall:)

Okej, så siameser äter trådalger då? Tål att funderas på, vill ogärna börja med algmedel. Det har blivit obalans pga att jag haft yngel däri, en aning övermatning blev det.
#8 - 24 mars 2009 18:52
Har fn 2 amanos 2 sebra och 10 äpplen tillsammans med ett 50 tal WP i ett 40 liters och det finns inte en alg så långt ögat kan nå..

Mycket vallisnera som hela tiden skjuter nya skott, flytväxternas rötter släpar i bottensubstratet och javamossan breder ut sig, allt på ett 11W LE och lite pmdd och EC..

Skulle vilja hävda att WP'n är fn så mycket tacksammare som algätare eftersom den är ständigt hungrig och ynglar av sig likt kaniner!
#9 - 24 mars 2009 19:14
Gaffel skrev:
Har fn 2 amanos 2 sebra och 10 äpplen tillsammans med ett 50 tal WP i ett 40 liters och det finns inte en alg så långt ögat kan nå..

Mycket vallisnera som hela tiden skjuter nya skott, flytväxternas rötter släpar i bottensubstratet och javamossan breder ut sig, allt på ett 11W LE och lite pmdd och EC..

Skulle vilja hävda att WP'n är fn så mycket tacksammare som algätare eftersom den är ständigt hungrig och ynglar av sig likt kaniner!

Förlåt om låter korkad men vad är WP?
#10 - 24 mars 2009 19:35
Marisch skrev:
Förlåt om låter korkad men vad är WP?
White Pearl räkor förmodar jag att Gaffel menar inget du ska skaffa:d
#11 - 24 mars 2009 19:37
Aha! Okej, tack för svar. Blev bara nyfiken på vad det var. :d
#12 - 24 mars 2009 19:39
Marisch skrev:
Aha! Okej, tack för svar. Blev bara nyfiken på vad det var. :d
Ja det är inte lätt med alla Förkortningar alla använder sig av ibland:)
#13 - 24 mars 2009 19:41
Ja det är inte lätt med alla Förkortningar alla använder sig av ibland:)

Nä, verkligen inte. :d
#14 - 24 mars 2009 20:33
Mina siameser äter inte trådalger nämnvärt.
#15 - 24 mars 2009 20:35
MattiasL skrev:
Mina siameser äter inte trådalger nämnvärt.

Ja då återstår ju fortfarande frågan: Amano eller Siameser? Nu blir jag förvirrad :confused:.
Bilagor:
#16 - 24 mars 2009 22:52
Marisch skrev:
Ja då återstår ju fortfarande frågan: Amano eller Siameser? Nu blir jag förvirrad :confused:.
Du behöver inte bli förvirrad alla fiskar är olika precis som vi människor jag äter inte Frukt värsta jag vet medan min Fru älskar Frukt fast vi båda är skapta till att äta frukt som ett exempel så köp du dig liten Siames som är på hugget att äta tofsalger om det inte funkar kan man alltid ta ut den/dem byta mot några Amano istället:)
#17 - 25 mars 2009 08:22
Du behöver inte bli förvirrad alla fiskar är olika precis som vi människor jag äter inte Frukt värsta jag vet medan min Fru älskar Frukt fast vi båda är skapta till att äta frukt som ett exempel så köp du dig liten Siames som är på hugget att äta tofsalger om det inte funkar kan man alltid ta ut den/dem byta mot några Amano istället:)

Ja det har du säkert rätt i. Får se vad jag får tag på. Men jag hoppas jag tänker rätt nu när jag helst vill skippa algmedlen?
#18 - 25 mars 2009 09:31
Som sagt så är ju trådar ett symptom på att ngt är fel. Försök att åtgärda felet i första hand och ta bort symptomet i andra hand. Förmodligen är du bäst på att ta bort dom manuellt. Linda dom runt en gaffel...men satsa på att få en bra näringsbalans.
#19 - 25 mars 2009 09:46
Som sagt så är ju trådar ett symptom på att ngt är fel. Försök att åtgärda felet i första hand och ta bort symptomet i andra hand. Förmodligen är du bäst på att ta bort dom manuellt. Linda dom runt en gaffel...men satsa på att få en bra näringsbalans.

Ja naturligtvis är något fel, så mycket har jag räknat ut. Menar du växtnäring nu eller? Jag vet oxå att jag har ett underdimensionerat filter i karet och det ska bytas ut snarast.
#20 - 25 mars 2009 12:56
Johanski skrev:
Ta bort dem manuellt. Lägg i lite gödning om du har en doseringspipett och byt vatten vid samma dag varje vecka, och göd lika mycket. Trådalger brukar man få när näringsnivåerna blir lägre än vad de brukar vara. Om man håller dem stabila brukar det ge med sig efter ett par veckor.

Jaha, ok! Jag har precis börjat att göda med PMDD i vasen så då är det nog därför!:)

Kan jag ha Amano i min vas då? Räcker det då att jag gör rent lika ofta som nu? (en gång i veckan) Eller blir det inte överbelastat i ett så litet utrymme?
#21 - 25 mars 2009 18:17
alg_oa1 skrev:
Jaha, ok! Jag har precis börjat att göda med PMDD i vasen så då är det nog därför!:)

Kan jag ha Amano i min vas då? Räcker det då att jag gör rent lika ofta som nu? (en gång i veckan) Eller blir det inte överbelastat i ett så litet utrymme?
Jag har Amano i min Vas Bla jag kör vattenbyte var vecka och har inga problem med Trådalger fast jag har en Växtlampa som är lite overkill för en vas där blir bara Grönalger av den;)
#22 - 31 mars 2009 07:26
Har ni något tips på en fin växt som ger extremt bra gömställe åt räkor i ett sällskapsakvarium? Utöver javaväxterna då :p

Edit:
Om det spelar någon roll så har jag 10-15 körsbärsräkor bland 10tal leoparddanios och sebrafiskar i ett 60L med mycket vallisneria spiralis samt 2 javaormbunkar och en liten tuss javamossa som följde med vid köp av räkor.

Annons