Trådalger från affär?

#1 - 11 november 2008 13:51
Igår var jag i djuraffären och skulle köpa växter till mitt akvarium. På den ena växten fanns det tydligen trådalger och expediten frågade om det gick bra ändå. Jag sa såklart ja eftersom jag inte riktigt vet vad det innebär. Han sa att om det blir mer så kan jag slänga i några siamesiska algätare.

Nu till frågan: Kommer de här trådalgerna föröka sig i mitt nyuppstartade akvarium eller kommer de dö ut eftersom det inte finns någon vidare näring i karet ännu?
Och stämmer det att siamesiska algätare kommer hjälpa om algerna fortsätter växa?
#2 - 11 november 2008 14:13
Siamesiska algätare skulle förmodligen klara av det problemet, men ska man ha dessa får man tänka på att de blir ganska stora, lever i stim och behöver mycket simutrymme.
Måste säga att jag är mycket imponerad över våra Siameser iaf. Alla alger i form av tofsalger och andra luddiga alger (vet ej namn) har försvunnit.
#3 - 11 november 2008 14:16
Det är det som är problemet då jag har ett 60 liters kar. Tror du Otocinclus också funkar? De har jag tänkt ha ändå så ifall de äter trådalgerna så gör jag två flugor i en smäll liksom! :D
#4 - 11 november 2008 14:36
dancehall skrev:
Det är det som är problemet då jag har ett 60 liters kar. Tror du Otocinclus också funkar? De har jag tänkt ha ändå så ifall de äter trådalgerna så gör jag två flugor i en smäll liksom! :D

Nix. Det kan jag säga av egen erfarenhet då minsta akvariet här hemma är fullt med trådalger. Otocinclusarna rör inte trådalger :([:o]

Dock kan du nog bekämpa dem med snabbväxande och mycket växter och växtgödning typ PMDD eller liknande.
#5 - 11 november 2008 14:44
Ok :/
Så du tror att de kommer fortsätta växa i mitt akvarium fast de redan fanns där innan?
#6 - 11 november 2008 14:46
dancehall skrev:
Ok :/

Så du tror att de kommer fortsätta växa i mitt akvarium fast de redan fanns där innan?

Det kan jag inte svara på [:o].. Du får väl chansa då :(
#7 - 11 november 2008 14:49
Jag får väl göra det, men tack för svaren! :)
Bilagor:
#8 - 11 november 2008 20:07
Rulla upp dem på en pinne (tex grillpinne eller gammal tandborste )varje dag tills de dött ut. Black Mollys äter lite grann på trådalger.
#9 - 11 november 2008 21:19
Får göra det när de blivit längre. För tillfället är de ca 3-4 mm långa så finns inte mycket att rulla upp :)
#10 - 11 november 2008 21:20
knipsa av bladen alterftersom du får nya...
#11 - 12 november 2008 09:58
Ja, alltså, det är bara på en växt, och man kan väl säga att den har små korta trådar på alla bladen :/ Så frågan är om jag ska pilla bort alla trådar vart efter som, eller om jag ska ta bort växten helt innan det sprider sig?
Bilagor:

Annons