Trådalger?

#1 - 5 mars 2006 16:42
Vad är det för skräp som sätter sig på växterna och på flytväxternas rötter? Det ser ut som en blandning av alger och damm och sätter sig mest på växterna som är framför strilröret. När man skakar på växterna lossnar det och virvlar runt i vattnet. Är det små trådalger? Den bruna färgen beror nog på mitt svartvatten.
#2 - 5 mars 2006 17:18
[quote=batski]Vad är det för skräp som sätter sig på växterna och på flytväxternas rötter? Det ser ut som en blandning av alger och damm och sätter sig mest på växterna som är framför strilröret. När man skakar på växterna lossnar det och virvlar runt i vattnet. Är det små trådalger? Den bruna färgen beror nog på mitt svartvatten.[/quote]

Har också haft sådana i mitt limnophilia-kar, satt väldigt löst på både luftrötter och själva växten. De försvann dock efter att jag satte in amanoräkor i karet. Jag fick dock en känsla av att det kan var större ansamlingar av annan skit somsätter sig lite här och var... :confused: :confused:
#3 - 5 mars 2006 17:32
Tack för ditt svar! Jag har också tänkt tanken att det rör sig om skräp som fastnar på algerna, men några alger är det också. Det ser man tydligt på flytväxternas rötter.
#4 - 5 mars 2006 17:36
Har fått det om det vart för lång tid mellan vattenbytena, har också fått för mig att det bara är skit, nån som verkligen vet vad det är?
Har inte kommit på ett tag nu, kan det vara för att jag varit mer nogrann att suga upp "skiten"?
Jag har (en del kvar) också jordbotten i karet, börjat slamsuga bort jorden, det kanske kan ha varit den som var "skiten" bl.a.
#5 - 5 mars 2006 17:47
[QUOTE=Leonard]Har fått det om det vart för lång tid mellan vattenbytena, har också fått för mig att det bara är skit, nån som verkligen vet vad det är?
Har inte kommit på ett tag nu, kan det vara för att jag varit mer nogrann att suga upp "skiten"?
Jag har (en del kvar) också jordbotten i karet, börjat slamsuga bort jorden, det kanske kan ha varit den som var "skiten" bl.a.[/QUOTE]

Jag har ingen jordbotten. Tror inte heller att det är skit från botten (men jag kan ju ha fel), för att min botten har varit renare på senare tid. Har haft problem med det här en gång tidigare, men sen försvann det utan att jag ändrade på vattnbytesrutinerna. Det kom tillbaka (tillsammans med trådalgerna) nu när jag började tillsätta TMG...
#6 - 5 mars 2006 18:02
Kan kan vara för att du har svartvatten?
#7 - 5 mars 2006 18:20
[QUOTE=Leonard]Kan kan vara för att du har svartvatten?[/QUOTE]

Det tror jag inte. Svartvatten kan tom verka hämmande för alger.
#8 - 5 mars 2006 18:24
Är den inte mkt humus i svartvatten, vatten som är brunfärgat av rötter, löv mm?
#9 - 5 mars 2006 18:30
[QUOTE=Leonard]Är den inte mkt humus i svartvatten, vatten som är brunfärgat av rötter, löv mm?[/QUOTE]

Inte i fastform. Det är bara färgen. Annars är svartvatten inte grumligt. Och så har jag alltid haft svartvatten, men det här skräpet och trådalgerna kom nu när jag börjat med TMG.
#10 - 5 mars 2006 18:30
Skulle tro att det är någon form av alg som binder smuts til sig och därför ser det skitigt ut, luftrötter har ju även små "hår" som kan bli skitiga. Men att slamsuga botten är ju inte heller bra, då man kan ta bort för mycket av den bakteriekultur som finns där, plus att det rör upp mycket skit igen....
#11 - 5 mars 2006 18:32
[QUOTE=Axeru]Skulle tro att det är någon form av alg som binder smuts til sig och därför ser det skitigt ut[/QUOTE]

Ja det är det jag tror. Men eftersom dessa dök upp samtidigt som trådalgerna undrar jag om de har med varandra att göra. Att det kanske är små trådalger lixom.
#12 - 5 mars 2006 18:35
[quote=batski]Ja det är det jag tror. Men eftersom dessa dök upp samtidigt som trådalgerna undrar jag om de har med varandra att göra. Att det kanske är små trådalger lixom.[/quote]

Skulle kunna vara, men trådalger blir ju långa som attan nör dom väl växer, plus att jag undrar om smutsen fastnar på trådalger:confused: :confused:
#13 - 7 mars 2006 16:59
bumpar upp den tråden då jag oxå har problem med dessa smutsiga "alger"

vad kan det vara och hur bli av med det?
#14 - 7 mars 2006 19:04
Har samma problem på mina Limnophila sessiliflora (Gälört ) . De delar av växten som växer bra får inte det här men nedre delen av dom som inte heller har så bra ljus får så.
Ser hemskt trist ut , vill också gärna ha tipps på hur man kommer till rätta med det .
#15 - 7 mars 2006 19:17
Om det är sådana här:
http://www.defblog.se/picture/1400.html
så ser dom lite oväntat ut såhär i mikroskop:
http://www.defblog.se/picture/1401.html

Dvs en diatomalg och dessa är fenomenala på att lagra fosfat, dvs dessa har övertaget när t ex fosfatnivåer är väldigt begränsande.

Utöka TMG:n med KNO2 och KH2PO4 så du får hela spektrat av näringsämnen. Det borde börja gynna lite snyggare alger.

Man kan även mekaniskt få bort dessa med ett fint mikronfilter typ en Aquaclear Quickfilterpatron: http://www.petluvers.com/media/Hagen-30010575-n240.jpg. Dessa kan man antingen ha ett eget pumphuvud till, förslagsvis Hagens Aquaclear http://www.hagen.com/img/aquatic/products/a562.jpg eller göra som jag och sätta det på insuget till ytterfiltret:
http://www.defblog.se/picture/1464.html

Dom blir igensatta ganska snabbt och kräver stort våld att få rena. Tricket där är inte att daska dom i badkarskanten eller toakanten då du och hela rummet kommer bli brunprickigt, men däremot kan du hålla en hink med öppningen snett neråt badkaret och daska den hårt mot sidorna i hinken.
#16 - 7 mars 2006 19:38
Om man göder med PMDD då ? Samma sak där eller ?
#17 - 8 mars 2006 07:49
PMDD = TMG+KNO3+KH2PO4.

Du får beskriva exakt hur du sköter burken (vattenbyten, vattenhårdet, PMDD-doseringar, ljusmängd, CO2/inte CO2, växtmängd, fiskmängd, hur mycket du matar osv).
#18 - 8 mars 2006 07:51
Enligt dina bilder på din blog så ser du inte ut att ha några algproblem? Om man är nitisk och verkligen vill hitta något så kan man eventuellt kanske se något som kan likna dessa "smutsalger" på din bild på sessiliflora-toppen, men då får man använda sina lite större glasögon, typ domhär: 8)

;)
#19 - 8 mars 2006 08:42
jag har inte riktigt de alger som ni visat... mina ser mer ut som smuts, som växer till sig över mina anubis och javaormbunksblad...

det är i karet med mina tre kakaduor... göder vid varje vattenbyte med tmg, ska gå över till pmdd när den är slut...

lyset är tänt 11 timmar, byter vatten varje vecka...
#20 - 8 mars 2006 09:41
Det är förmodligen prickalger som också är tecken på för låga fosfatnivåer. PMDD kommer hjälpa.
#21 - 8 mars 2006 09:44
[QUOTE=defdac]Dvs en diatomalg och dessa är fenomenala på att lagra fosfat, dvs dessa har övertaget när t ex fosfatnivåer är väldigt begränsande.[/QUOTE]

Hmm, men jag har tok tok för mycket fosfat pga att jag hittils har använt en fosfatbaserad pH-buffuert utan att veta om det. Ska nu börja använda Amtra Trop istället, som är fosfatfri.

[QUOTE=defdac]Utöka TMG:n med KNO2 och KH2PO4 så du får hela spektrat av näringsämnen. Det borde börja gynna lite snyggare alger.[/QUOTE]

Men både trådalgerna och dessa skräpakger har kommit sen jag började med TMG. För närvarande tillsätter jag bara KNO3 + TMG. Fosfat har jag redan för mcyket av (över 10 ppm).
#22 - 8 mars 2006 09:48

Fosfat har jag redan för mcyket av (över 10 ppm).

Jag tvivlar starkt på det =)
#23 - 8 mars 2006 11:34
[quote=defdac]PMDD = TMG+KNO3+KH2PO4.

Du får beskriva exakt hur du sköter burken (vattenbyten, vattenhårdet, PMDD-doseringar, ljusmängd, CO2/inte CO2, växtmängd, fiskmängd, hur mycket du matar osv).[/quote]

105 Liter akvarium.

Göder med KNO3+KH2PO4+NutriSI som jag köpte på PMDD.se 1 till två fulldoser i veckan beroende på hur växterna ser ut. TMG = NutriSI ?

Har 2 Ancistrus dolichopterus och 4 Apistogramma cacatuoides just nu som jag nog matar ganska mycket 1 gång om dagen med räkmix, artemia, röda mygglarver eller torrofder + att ancistrusarna får squash 1 - 2 ggr i veckan och någon mal tablett i mellanåt. Svårt att vara exat där ;P

Ljus Sylvania Aquastar 18 w och Powerglo 20 w.

Växter :
2 "buskar" Limnophila sessiliflora.
1 förmodad Vallisneria som har börjat breda ut sig med två sido skott.
2 mindre java ormbunkar.
2 Som jag tror kan vara Ceratopteris cornuta ( Vanlig vattenormbunke ) + några små skott av samma.
Upskattar växt ytan till 35 - 40 % av bottenytan ungefär.

Ingen Co2.
Seras KH test visade på 2.
Vatten byten 1 gång i veckan 30 - 40 % .

Angående sessiliflora så är bilden tagen ovanifrån för att ilustrera den fina tillväxten och slippa få med algerna ;)
Så här ser det ut.
http://photos1.blogger.com/blogger/273/2318/1600/huuuh.alger..03.08.06%20044.0.jpg

Mycket tacksam för hjälpen .
#24 - 8 mars 2006 11:44

TMG = NutriSI ?

Japp NutriSi är liksom TMG för att få chelaterad mikronäring.

Skötseln ser bra ut, även om man får räkna med en del alger om man matar flitigt. Sessilifloran ser mest ut att ha problem någon form av kort tråd/luddalg som det fastnat skit i.

Trådalgerna kan tyda på att du göder lite för flitigt i förhållande till koltillgången som är nära nil utan CO2 och lågt KH.
#25 - 8 mars 2006 11:58
[quote=defdac]Japp NutriSi är liksom TMG för att få chelaterad mikronäring.

Skötseln ser bra ut, även om man får räkna med en del alger om man matar flitigt. Sessilifloran ser mest ut att ha problem någon form av kort tråd/luddalg som det fastnat skit i.

Trådalgerna kan tyda på att du göder lite för flitigt i förhållande till koltillgången som är nära nil utan CO2 och lågt KH.[/quote]

Så lösningen är att höja KH och mata mindre eller finns det något mera jag kan göra ?
Co2 är inte aktuellt just nu för mig.
#26 - 8 mars 2006 12:04
Låt KH:t vara och mata som vanligt men ta det lugnare med PMDD:n.
#27 - 8 mars 2006 14:09
[quote=defdac]Låt KH:t vara och mata som vanligt men ta det lugnare med PMDD:n.[/quote]

Okey då ska jag prova att göra så. Meddelar om det funkar , tackar :)
#28 - 8 mars 2006 18:14
[QUOTE=defdac]Jag tvivlar starkt på det =)[/QUOTE]

Varför det?
#29 - 8 mars 2006 19:18
Kommer trådalger att försvinna av sig själva eller måste man på nåt sätt skrapa bort dom. Har en del som jag tror har kommet pga för mycket fosfat och järn, och har nu minskat detta under en veckas tid, men har inte set nått tecken på att det skall bli bättre.
#30 - 8 mars 2006 19:41
[quote=batski]Varför det?[/quote]
Mest för att du mätt med ett hobbytest men även för att varje vattenbyte kommer halvera koncentrationen.

VB + tillsats av allt. Det är grejjor det.
#31 - 8 mars 2006 19:42

Kommer trådalger att försvinna av sig själva eller måste man på nåt sätt skrapa bort dom. Har en del som jag tror har kommet pga för mycket fosfat och järn, och har nu minskat detta under en veckas tid, men har inte set nått tecken på att det skall bli bättre.

Njae dom är rätt sega med att sitta kvar, men eftersom en stängsel växer runt halva sin höjd på en vecka så fasas dom ut snabbt när man väl fått ordning på gödningen.
#32 - 8 mars 2006 19:57
[QUOTE=defdac]Mest för att du mätt med ett hobbytest men även för att varje vattenbyte kommer halvera koncentrationen.[/QUOTE]

Jag har mätt med JBL:s fosfattest. Har även testat testet med kranvatten (0 fosfat), med akvarievatten (>10) och med vatten behandlat med min gamla pH 6.5 buffer (>10).

Jag kan inte tänka mig att testet skulle visa sååå fel.
#33 - 9 mars 2006 07:44
Om du nu tycker att 10 ppm är mycket och tror på ditt test varför gör du då inte ett 80% vb (eller två 55% vb) så den hamnar på 2 ppm?
#34 - 9 mars 2006 11:25
[QUOTE=defdac]Om du nu tycker att 10 ppm är mycket och tror på ditt test varför gör du då inte ett 80% vb (eller två 55% vb) så den hamnar på 2 ppm?[/QUOTE]

Jag vill inte byta så mycket vatten på en gång.
#35 - 9 mars 2006 11:28
.. samtidigt som du inte vill göda och inte vill ha algodling och vill att växterna ska trivas.

Jag skulle nog snegla på slaktpistolen och din heliga ko 8)
#36 - 9 mars 2006 11:40
[quote=batski]Jag vill inte byta så mycket vatten på en gång.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad är du är rädd för skall hända om du byter säg 80 %? Jag byter ca 78-80 % 2 ggr i veckan i mitt lilla kar utan problem. Visserligen är det bara 20 liter stort men procenten är ju lika stor och du kommer ju att ha betydligt större volym av "gammalt" vatten kvar.[/COLOR][/FONT]
#37 - 9 mars 2006 13:45
[QUOTE=defdac].. samtidigt som du inte vill göda och inte vill ha algodling och vill att växterna ska trivas.

Jag skulle nog snegla på slaktpistolen och din heliga ko 8)[/QUOTE]

Jo jag göder med KNO3 och minskad dos TMG (det var ju när jag började med TMG som dessa alger dök upp igen - hade inte haft dem på ett tag). Sen är det väl så att växterna förbrukar fosfat + att varje gång jag byter vatten utan att tillsätta min gamla fosfatbaserade buffert så minskar fosfathalten?

Dessutom triggas vad jag förstått de ännu jobbigare tofsalgerna av stora vattenbyten.

[QUOTE=Maria - Sjöjungfru][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad är du är rädd för skall hända om du byter säg 80 %? Jag byter ca 78-80 % 2 ggr i veckan i mitt lilla kar utan problem. Visserligen är det bara 20 liter stort men procenten är ju lika stor och du kommer ju att ha betydligt större volym av "gammalt" vatten kvar.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Jag har pH 6.5 och svartvatten. Min nya fosfatfria pH-buffert har inte kommit än och jag vill inte få ett plötsligt och stort pH-höjning och förlust av svartvatten. Så jag har bestämt mig för en något långsammare förändring.
#38 - 9 mars 2006 13:50
Då kanske en Quickfilterpatron kunde vara på plats?
#39 - 9 mars 2006 13:55
[QUOTE=defdac]Då kanske en Quickfilterpatron kunde vara på plats?[/QUOTE]

Inte alls omöjligt :D
#40 - 9 mars 2006 17:35
[QUOTE=defdac]Då kanske en Quickfilterpatron kunde vara på plats?[/QUOTE]

Vad kostar förresten ett sånt plus tillhörande pumphuvud tror du?
#41 - 9 mars 2006 19:03
Bara själva patronen kostar bara runt 60 spänn har jag för mig. Ytterligare ett par-tre hundra för pumphuvudet.
#42 - 9 mars 2006 22:07
[QUOTE=defdac]Bara själva patronen kostar bara runt 60 spänn har jag för mig. Ytterligare ett par-tre hundra för pumphuvudet.[/QUOTE]

Det var inte så farligt. Tack för tipset!

Annons