Trådalger

#1 - 20 augusti 2005 10:44
Hej!
Jag har fått trådalger som blir ca 3 dm på en vecka och är något irriterande.
Kan det aluminiumfolie jag har ovanför mina lysrör (som reflektorer) och därmed ökad ljusstyrka vara en bidragande orsak till att trådalgerna?
Skulle en liten grupp om tre svärdbärare kunna hålla trådaljerna borta i mitt 112l akvarium och jag rensar bort trådalgerna när jag köper svärdbärarna?
#2 - 20 augusti 2005 13:53
sluta med järngödning ett tag.
trådalger älskar järn.

ja fick bort mina genom att dra ner på järngödningen
#3 - 20 augusti 2005 18:46
Har inte gett någon gödning som jag känner till att den innehåller järn. Men då vet jag att jag inte ska göra det iallafall.

Kollade just upp Lunds kommuns vatten på internet, tyvärr hittade jag motstridiga uppgifter. Men det verkar som om jag har järnrikt kranvatten.
Inget att göra något åt ifs. Men det är konstigt, akvariet har varit igång sen nyår, men problemen med tråd alger kom i juni.

Den stora frågan kvarstår, är svärdbärare effektiva mot trådalger?
#4 - 20 augusti 2005 20:05
Sätt i några Siamesiska algätare dom tar trådalger.
#5 - 20 augusti 2005 20:08
[QUOTE=ztaffe]Men det är konstigt, akvariet har varit igång sen nyår, men problemen med tråd alger kom i juni.[/QUOTE]
Det har troligen att göra med att det blir mycket ljusare mycket längre på dagarna under sommaren. Mer ljus = mer alger.
#6 - 21 augusti 2005 11:42
Jag har två Flying fox som ser ut som siamesiska algätare. Men de är inte lika duktiga. Tar inte trådalger, men däremot simmar de runt och äter annat på bladen. Ska fundera på om jag kan komplettera med siamesisk algätare.

Lite ljusare blir det nog i akvariet på sommaren, men mitt akvarium står väl skyddat, så det tror jag inte gör så mycket. Snarare att jag satt in aluminiumfolie. Och att jag inte kunde byta vatten så ofta i juni eftersom jag var bortrest och min granne matade med mina färdiga portioner.

Jag ska nog ta bort hälften av aluminiumfoliet och se om det hjälper.

Sen kanske jag köper in siamesisk algätare, snygga fiskar.
#7 - 23 augusti 2005 13:48
En stock blev totalinvaderad av dessa äckliga trådar.. Ja, hela skiten va vit... Usch... Slängde i platysar, dom käkade (alt. tugga å spotta ut) upp allt på 2 dar, sen kom det aldrig tillbaka...

Testa dig fram är nog tipset... Platy å svärdbärare är väl nästan samma sak så det borde ju ge nån effekt... Köp en 2-3 stycken till att börja med!? Det kostar ju inte så mycket!?
#8 - 23 augusti 2005 14:11
Min Black Molly var också duktig på trådalgerna. När jag köpte den och släppte i den i akvariet simmade den ner till botten och började direkt rycka och slita loss algerna och äta upp dom.
#9 - 24 augusti 2005 17:53
Finns det ngt bra sätt att avlägsna tråd alger? jag har ett akvarie so jag skall sälja och vill rengöra dels glasfiberbakgrunden och gruset. enklaste är nog med svamp, det fungerar bra på baksidan av bakgrunden.. hehe men inte på den taggiga framsidan. jag blev rekomenderar att pensla på ättika på bakgrunden men det hjälpte inte ett s**t(ursäkta uttrycket) ngn som har ngt förslag?
#10 - 25 augusti 2005 06:37

vill rengöra dels glasfiberbakgrunden

Högtryckstvätt?
#11 - 25 augusti 2005 15:07
Jag får trådalger när jag fuskat med vattenbytena.

Annons