<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
PH 6.7 - 6.8, KH 6,
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ser hyffsat ut med tanke på Tropicas CO2-tabell, men jag skulle nog lägga mig lite högre faktiskt - dvs gå ner till 6.5-6.6 pH.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Järnunderskott. Alla värden i övrigt ser bra ut.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Du har läst att trådalger uppkommer vid för höga järnhalten gissar jag ;)
Tyvärr är det som så att järnunderskott inte kan generera speciellt bra välmående hos växterna och dom lär inte växa så fort som dom kan vid adekvata järnnivåer. Dom är näringsbegränsade.
I växtakvarium med mycket ljus och koldioxid så är det extremt viktigt att hålla gödningsnivåerna "on target" för att växterna ska kunna utnyttja allt ljus och koldioxid, eftersom annars algerna gör det.
Jag har alla förutsättningar som jag ser det för att trådalgerna inte ska trivas, men de gör det lik förbannat.
Du fokuserar på fel sak. Fokusera på växterna och inte på algerna. Man kan aldrig näringsbegränsa alger i ett växtakvarium eftersom när näringsnivåerna är så låga att alger inte kan växa så har växterna dött för länge sen.
Lägg dig på minst 0.1 ppm järn, 5 ppm N(O3), 20 ppm K, 10 ppm Mg så kommer dina växter börja boosta tillväxten och när dom gör det så kommer inte algerna ha en chans.