Tack!
Snyggt, fast jag ser inte så mycket trådalger.. [:-106]
Så jag antar att det håller på att bli bättre!
Jo detta var svårt angående om du skall eller inte skall köpa Tropica grön eller ej.
Att tänka på när man använder "tropica (orange)"
[LIST]
[*]Suitable for aquariums with few or slow-growing plants and many fish
[/LIST]
Då antar jag att de menar att om man har mycket fisk som producerar den "näringen" och långsamt växande plantor som inte förbrukar snabbt näringen ur vattnet.
Tycker inte att det är så mycket fisk som du säger när man tittar på bilderna.
tropica (grön) är enl tillverkaren:
[LIST]
[*]Suitable for aquariums with many and fast-growing plants
[/LIST]
Här tolkar jag att man har många samt snabbväxande plantor som förbrukar mer näring.
Jag tycker inte att det är jättemånga växter du har lite mer lagom. Några av dem är såklart snabbväxande.
Varför tycker jag det?
Jo det är rätt kul i detta fallet har jag ett troligen likadant akvarium. 180l Juwel Rio LED.. Jag doserar mer än rekommenderade dosen av just precis Tropica grön. 4 gånger dagligen ~1.8 ml/gång dvs totalt 7.2ml/dag (automatisk doseringspump). Samt kör CO2 ~1.5 BPS. Men tyvärr ingen näring i substratet men växtnäringstabbletter nära rötterna istället.
Har förmodligen samma bakgrund/plansch men den syns knappt för växterna. De behövs klippas ner o det är lite mycket växter nu (dödskallarna är kvar sen halloween):
Jag har rellativt hårt vatten som hämmar tillväxten lite men det är pga att cikliderna vill ha det.
Så mot den bakgrunden så kan du själv avgöra om du skall köpa Tropica grön eller ej. Eller börja full dosera den du har nu? (Som en gyllene medelväg?)
Men du har å andra sidan några snabbväxande växter samt inte så många fiskar.. knepigt..
Jag räknar med att karet håller en vattenvolym på ca 150l i praktiken när det inte är fyllt upp till kanten samt räkna bort volymen sand o filter tar.
Tropica anger dosering:
We recommend 6 mL (3 pumps) per 50 L water weekly.
6 ml * 3 = 18 ml/vecka. Och jag doserar i mitt akvarium 7.2 ml/dag * 7 = 50.4 ml. Dvs 2.8 ggr den rekommenderade dosen iofs co2 samt 50% delvattenbyten varje vecka (som är viktigt/behövligt när man doserar så mycket lite EI regimen).
Med det sagt så tror jag nog att man skulle kunna gå upp till åtminstone Tropicas "fulldos".
En kul grej är att titta på mitt akvarium till höger o vänster finns samma "dilliknande" växt som du har i ditt akvarium i mitten. På min bild har de översta bladen stängt sig som ett ihopfällt paraply som är upp o ner (om du förstår vad jag menar). Denna växt signalerar att den har fått nog med ljus för dagen o stänger sig. Det är fottat 15 min innan ljuset skall släckas och jag har också 8 timmars belysningstid. O nästa dag öppnar den upp o fäller ut bladen igen för att få så stor träffyta så mer ljus kan absorberas.
Ja när det gäller filtret så håller jag med åheim att det rör du så lite som möjligt o du ser på växterna hur mycket de vajar i det strömmande vattnet avtar det så rengör den översta korgen (den undre korgen med den lilla fiskbelastningen kan du låta vara upp till ett år innan lite lättare avsköljning i akvarie vatten ej i kranen man vill inte döda eller bli av med alla nyttobakterierna). Det som kommer att först sättas igen är den tunna 4mm vadd duken som blir brun o stoppar flödet skölj eller byt. (Det är hög tid att göra om du inte har gjort det sen i somras. Notera flödet efter rengöring så att du kan avgöra när det har sjunkit o det är dax igen.)
Tyvärr vet jag inte om detta inlägget hjälper dig med dina trådalger..:(
Tycker att du har ett bra urval av fiskar o sniglar som håller rent åt dig. [:-106]