Trådalger?

#1 - 6 oktober 2003 11:17
Hej, jag har upptäckt att jag fått alger i mitt 110 liters, haft igång i nu en månad ungefär. Det ser ut som om jag har fått trådalger och undrar om jag ska köpa någon algätare som tar bort dem? Ancistrusyngel äter inte sådana alger?
#2 - 6 oktober 2003 11:19
Nej jag tror inte nån tycker om trådalger egentligen. Någon rekommenderade guppy tror jag och guldfisk men nja..
#3 - 6 oktober 2003 11:24
mm, för mina vuxna ancistrus bryr sig inte om dem ialla fall.. inte resten av fiskarna helelr vilket är 2 dvärggurami, 6 neontetror och ett platyyngel. Vill ju gärna stoppa algerna innan det bli för mycket.
#4 - 6 oktober 2003 11:48
när jag fick trådalger så skaffade jag siamesiska algätare och algerna försvann
MVH Maria
#5 - 6 oktober 2003 11:49
Jasså, jaja okej tack :-) räcker det med en eller? blir dem inte ganska stora? har bara mindre fiskar.
#6 - 6 oktober 2003 21:03
när jag fick trådalger så skaffade jag siamesiska algätare och algerna försvann

rekomenderar inte siam. algätare...mina fick fnatt o dödade dom andra fiskarna...bet och så på dom. så åt dom inga alger...hade 6 styckna i mitt 222 liters.
#7 - 7 oktober 2003 04:41
[quote
rekomenderar inte siam. algätare...mina fick fnatt o dödade dom andra fiskarna...bet och så på dom. så åt dom inga alger...hade 6 styckna i mitt 222 liters.
[/quote]

Då var det inte vanlig siamesisk algätare (crossocheilus siamensis) utan den falska siamesen (Epalzeorhynchus kallopterus). Tyvärr så är det väldigt svårt att se skillnad på dessa två när dom är små. Akvareaffärerna säljer båda somm siamesiska algätare. Den sistnämda är väldigt aggressiv och äter inte mycket alger. Den äkta siamesiska algätaren och andra sidan är en fredlig stimfisk som gärna sätter i sig alger. Men dom blir stora och trivs bäst i stim. Jag fiskade upp mina två största nyss, dom var 18 cm långa. Men dom hade ju levt på diskus mat.
MVH
magnus
#8 - 7 oktober 2003 08:57
Hej!
Att stoppa i en fisk som äter upp algerna, behöver inte betyda att ORSAKEN till algerna försvinner!
Kanske matar du för mycket? Använder för mkt växtgödning? Vattenbyte för sällan? Mkt ljus?
Trådalger växer ofta i övergödda akvarium med mkt ljus.
Fundera över detta innan några algätare införskaffas!

mvh/Lukas

/Lukas
Hemsida:
http://user.tninet.se/~swe295y
#9 - 7 oktober 2003 09:46
...plus att siameser inte äter alla typer av alger heller. T.ex. rör de inte "vattenhårs" typen, den som bildar upp till halvmeterlånga trådar, så om det är såna alger Rexon har så kommer inte siameserna att hjälpa ett dugg. De enda fiskar jag nånsin sett som äter sånt är platy (mycket lite) och mört fast det påstås att killisarna Procatopus och Jordanella floridae äter denna typ av alger.
(Amano-räkor rör f.ö. inte vattenhår-alger heller. Testar just nu om äppelsnäckor gör det.)
#10 - 7 oktober 2003 10:26
jag fick in trådalger i akvariet i samband med inköp av växter,
de var knappt märkbara från början, men började snart bli upp mot 1cm på sina ställen, de satt som mattfransar längs kanten på alla snabbväxande blad. hursomhelst så slängde jag i Algizin och 95% försvann på 2 dagar, dessvärre så försvann övriga alger oxå och jag undrar om det är så bra?
Det verkar i efterhand som om man bara bromsade tillväxten, för nu har det börjat komma tillbaka, kanske dax att pröva den biologiska metoden (siameser), problemet är att jag inte vill ha i mer fisk i burken då det börjar kännas fullt, speciellt eftersom de flesta fiskar inte är fullväxta än.

AZUR, du skrev att det finns olika typer av trådalger, hur ser man skillnad, finns det några som är mer lättbekämpade än andra
Mvh Thomas
#11 - 7 oktober 2003 10:39
Bonza, det låter inte riktigt som trådalger det du beskriver. Trådalger brukar inte sitta fast i växterna utan bara vara som spindelväv överallt i akvariet. Det kanske är tofsalger. Vilken färg har dina "mattfransar"?

Peter
#12 - 7 oktober 2003 12:04
Mina trådalger är grön/bruna, ser ut som dem växer på stenarna... har även något på växterna också.. är det inte trådalger? Har väldigt lite växter i mitt akvarium samt starkt ljus, men vattenbyte gör jag ofta.
#13 - 7 oktober 2003 12:33
Rexon: låter som klassiska pälsalger, eller vad man nu vill kalla dem, max 1-2cm, bildar en tät 'päls' på objekt. Det är nog, om jag skall vara ärlig, de snällaste alger man råkar på, och beror nog på höga näringsnivåer. Där kan jag gott tänka mig att siameser kan göra en insats (liksom otocinclus och andra algätande malar). Men inga algätande djur i akvarium kan på egen hand utrota algerna, som mest kan de sakta ned dem.

Bästa sättet att helt eliminera alger är genom att strypa näringen till dem, och bästa sättet att göra det är genom att ge snabbväxande växter förutsättningar för snabb tillväxt.
Hur du gör det... vet inte jag, utan jag får referera till Defdac.
#14 - 7 oktober 2003 14:01
Petnym: färgen på algerna är kraftigt mörkgrön vid basen och blir ljusare ut mot topparna.

Annons