trådager - vattenvärden ok?

#1 - 17 februari 2004 16:33
Trådalger på intång !!!
Mitt kar är på 100L - ca 80L vatten. Uppstart början i av december. jag har 3st Aquarelle 18W m reflektor, jag göder med Co2, 9 ml TMG o KNO3 så Kalium höjs m 7,5ppm o nitrat m 11 ppm. Vattenbyte 50% 1gång i veckan.
Växter: Ceratoptetris, S. rivualis, L. sessiflora, L. repens, E. parviflorus Tropica, E. Quadricostatus M. hirsuta, N lotus & H. leucocephala.
Fiskar: 5st Ottos, 5st siamesiska algätare o 1 ancistrus
testvärden - hemma mitt i veckan:
KH - 3,5
PH - 6,5
No3 - 4-5
FE - omätbart
Vattenverket:
Fe -0,05mg/L
Mn -0,02mg/L
NH4-N 0,003mg/L
NO2-N -0,001mg/L
Ca 19mg/L
Mg 7,3mg/L
Na 40mg/L
K 4
Al -0,02
No3-N 4,5
PO4-P -0,01

Är nåt av vatten värdena för mkt/lite förutom väldigt lågt nitrat

#2 - 17 februari 2004 17:27
Hur är bubblet från växterna? Är det någon av växterna som blir lite "bleka om nosen" på nya skott? Klarar trådalgerna att sätta sig på någon av växterna?
Framförallt: Hur är tillväxten?

Jag är nästan helt säker på att det näringsbrist. KNO3 verkar du dosera helt perfekt. 4-5 ppm NO3 tycker inte jag är väldigt lågt, utan tvärtom ganska optimalt.

Omätbar järnhalt är däremot katastrofalt med så mycket ljus och hungriga växter. Är växterna "bleka om nosen" och det bubblar dåligt är det absolut dags att du börjar köra ner en extra fulldos TMG mitt i veckan mellan dina vattenbyten.

Är växterna snarare väldigt fint färgade och bubblar hyffsat men knappt växer någonting så gissar jag på fosfatbrist. Du har knappt inga fiskar som ger dina växter fosfor. Dags att skaffa KH2PO4 och göra din vattengödning helt komplett isåfall.
#3 - 17 februari 2004 17:43
bubblandet är dåligt, trådalgerna har satt sej på vissa ställen.
men rivualisen växter ca 20 cm i veckan, sessifloran ca 10cm o certoptetrisen har god tillväxt. quadricostatusen e väldigt blek o hållig(järn brist ser det ut som)men förökar sej ändå, hirsutan har vissa gula blad o L repens e inte riktigt så röd som den har varit.
#4 - 17 februari 2004 18:30
Oj med så bra tillväxt borde det inte vara fel på fosfathalten. Att L. repens blivit lite mindre röd är förmodligen pga bra nitratnivåer. Den visar sitt rätta jag.

Fast det känns lite knasigt att rekommendera mer TMG när du börjar se trådalger. Den omätbara järnhalten, det dåliga bubblandet och gula hirsutan gör dock ändå att jag känner mig rätt säker på det tipset.

Näringsupptaget blir helt enormt om du har stora buskage av extremt snabbväxande växter såsom rivualis och sessiliflora - har du pH-controller eller hur sjutton klarar du att hålla pH:t på 6.5 med denna typ av ogräs? 8)
#5 - 17 februari 2004 18:46
Ärligt talat har jag "bara" gelemesk o en Hagen diffusor fr hjortgatans, ok ibland går pH upp till lite under 7. Ena hörnet är fyllt m rivualis o andra m certoptertris, där emellan repens o sessifloran, ska snart lägga upp bilder på zoonen :)

Annons