Tråd om Cyphotilapia frontosa.

#1 - 11 januari 2006 14:57
Undrar om ngn kan ha undgått Cyphotilapia frontosa?
Själv så är jag helt såld på denna underbara fisk. Sättet den har, färgen och det tilltalande utseendet på fisken.
Söker man på denna så kommer det upp massa olika trådar och det kan vara lite svårt att hitta ett bra svar på det man söker så jag tänkte om man startar en tråd enbart om Cyphotilapia frontosa. Som man kan ge råd, dela med sig av sina egna erfarenheter, ställa massa frågor och massa annat matnyttigt för alla som är intresserad av just denna fisk.

Hoppas detta blir en stor tråd så att flera kan få intresset av denna fisk och kan lätt hitta massa bra fakta/info.
Hoppas även att det finns ett intresse att skriva här också.

Detta är den vanliga info man hittar här på Zoopet om Cyphotilapia frontosa:

"Köttätare (fisk (till stor del Cyprichromis) och större ryggradslösa djur). Den äter i akvarium allt standardfoder, inklusive små fiskar.
I sin naturliga miljö lever den i sedimentrika klippbiotoper på 10 till 100 meters djup. De flesta exemplar återfinns mellan 40 och 70 meter.
Frontosan är munruvare (honan ruvar väldigt länge, ca 5 veckor). I sjön är hanarna inte revirhävdande utan simmar runt i biotopen, den är harembildande.
I akvarium är den fredlig och inte speciellt revirhävdande. Den hålls bäst i en grupp på 5-6 individer (gärna betydligt fler honor än hanar). Ett lämpligt akvarium skall innehålla några gömställen och vara rejält stort eftersom det är en stor fisk. Gamla hanar kan bli 40 cm, men en max.storlek på "bara" 30 cm är mer normalt.
Stora hanar kan i akvarium ta ganska stora fiskar som t.ex. vuxna Tropheus. Frontosor som odlats i några generationter brukar "tappa" sitt rovbeteende i akvarium.
Färgmässigt skiljer det inte så mycket mellan hanar och honor. Hanarna blir dock större och utvecklar en större puckel."

Mvh
#2 - 11 januari 2006 15:05
Mycket, Mycket bra tråd ! :D

Jag vill också gärna skaffa mig Frontosa men har ju tyvärr bara ett 300 L kar:(
Jo en fråga också när jag endå håller på att skriva :p Hur stor grupp med Frontosa bör man mist ha ?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 januari 2006 15:08
Jag har haft frontosor i ett par omgångar och har aldrig haft dom mindre än i ett 700 liters akvarium och tycker nog att det är i minsta laget.
Det är förövrigt mina som går på akvarieutställningen i Göteborg för tillfället.
#4 - 11 januari 2006 23:17
"Frontosor som odlats i några generationter brukar "tappa" sitt rovbeteende i akvarium."
Detta stämmer nog ganska bra .
Jag hade mina fullvuxna frontosor ihop med mindre fiskar bl.a Cyprichromis [:O] och det gick bra.

Annons