Toxivec eller inte?

#1 - 17 september 2006 12:53
Har problem med nitrit i mitt nystartade akvarium (2veckor)..
har försökt få ner nivån med stora vattenbyten och nitrivec men det funkar inte särskillt bra..
Är det dags att pröva med toxivec? På zooaffären gav de mig rådet att inte göra det, vad tycker ni?
#2 - 17 september 2006 13:17
Vilket ammonium/nitrit värde har du.
Toxivec hjälper mot ammoniak/nitrit.
#3 - 17 september 2006 15:56
Kramfors skrev:
Vilket ammonium/nitrit värde har du.

Toxivec hjälper mot ammoniak/nitrit.

Det var ganska svårt att se på testet men mellan 0,8 och 1,6 så det är ju för högt...
Kanske borde byta allt vatten i kvariet och börja om från börja.. det har ju bara varit igång i knappt två veckor..
#4 - 17 september 2006 16:06
Du bör byta vatten för att få ner nitriten, men så länge det inte finns en väletablerad bakterieflora i filtret (det kommer att dröja några veckor till) så kommer nitriten att komma tillbaka: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Så förutom att byta vatten, måste du även sluta mata fiskarna på några dagar (de ska klara en fasta på en vecka utan problem) och så kan du med fördel överdosera bakteriekulturen ordentligt. När du sen börjar mata fiskarna igen får du börja försiktigt i några dagar.

Varför avrådde de från att tillsätta Toxivec?
#5 - 17 september 2006 16:17
De tyckte inte man skulle tillsätta kemikalier till akvariet.
Jag tycker jag har bytt vatten så många gånger nu med lite resultat, men det kanske bara är att hålla ut, fiskarna ser inte ut att må direkt dåligt.. de tar lite luft vid ytan men ligger inte där och trycker.

batski skrev:
Du bör byta vatten för att få ner nitriten, men så länge det inte finns en väletablerad bakterieflora i filtret (det kommer att dröja några veckor till) så kommer nitriten att komma tillbaka: http://www.bestfish.com/newtank3.html

menar du att jag ska byta allt vatten eller bara göra ett delvatten byte?
#6 - 17 september 2006 16:54
lojsan skrev:
menar du att jag ska byta allt vatten eller bara göra ett delvatten byte?

Jag menar att även om du skulle byta allt vatten så skulle nitriten ändå komma tillbaka så länge det inte finns tillräckligt med bakterier i filtret. Så nej jag tycker verkligen inte du ska byta allt vatten (det skulle bli en onödig shock för fiskarna), utan byt 50-75% (gärna i 2 omgånger) och överdosera sen bakteriekulturen ordentligt.

Så länge nitriten håller sig under 0,2 behöver du inte byta vatten alls, utan fortsätt bara tillsätta bakteriekultur och mata inte på ett tag. Men om nitriten överstiger 0,2-0,3 måste du byta vatten för att får ner den på ofarliga nivåer.
#7 - 17 september 2006 17:04
När jag hade besvär med nitirit, länge (!), så tillsatte jag till slut Toxivec, och då äntligen sjönk nitritnivån.

Jag höll förståss också på med vattenbyten, och Denitrol.

Och så hade jag i salt i vattnet, för att skydda fiskarnas slemhinnor. Det går dock inte om man har pansarmalar.
#8 - 17 september 2006 17:09
Birgitta W skrev:
När jag hade besvär med nitirit, länge (!), så tillsatte jag till slut Toxivec, och då äntligen sjönk nitritnivån.

Jag höll förståss också på med vattenbyten, och Denitrol.

Och så hade jag i salt i vattnet, för att skydda fiskarnas slemhinnor. Det går dock inte om man har pansarmalar.

Jag har inga malar.. hur mycket salt borde man ta i? Just nu är ju nitriten på skadliga nivåer men den har sjunkit sen igår.. så det går åt rätt håll.
#9 - 17 september 2006 17:21
Jag kommer inte riktigt ihåg. Du kan väl söka?

Jag hade salt i vattnet nu för någon vecka sedan.
Då hade jag i 1 dl jodfritt grovsalt (som jag löste i varmt vatten först). Det var till 220 liter-karet.

Man kan säkert ha vanligt jodfritt hushållssalt också.
#10 - 17 september 2006 18:02
#11 - 17 september 2006 18:16
Kramfors skrev:

Det var bra info.. men jag fick inte fram hur mycket salt/liter man ska tillsätta..
#12 - 17 september 2006 18:22
Mellam 1 och 3 gram per liter vatten, tillsätt inte allt salt på en gång utan dela mängden på 2 gånger med ca 12 tim. mellan på grund av osmos.
#13 - 17 september 2006 19:42
Om inte nitriten sjunker efter upprepade delvattenbyten, nedskärningar på matningen och tillsättande av bakteriekultur bör du kanske se över om det är för mycket fisk i karet eller ett grus som inte är tillräckligt rengjort!? Bara en tanke! =) Saltet ger ökat immunförsvar men skyddar inte mot den frätande effekt nitriten har.
#14 - 17 september 2006 19:52
Eller kolla testen.
Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.
Därför tränger mycket litet nitrit via gälar osv. in i blodet och förgiftar fisken.
(har att göra med osmos)
#15 - 17 september 2006 20:06
Det är ju ett nystartat kar, bara 14 dagar sedan.
Får man nitrit är det oftast just ca 2 veckor efter nystarten, innan det kommer i jämnvikt. Det är min erfarenhet.
#16 - 17 september 2006 20:29
Tack!

Det är knappast för mycket fiskar.. snarare att mitt akvarie är nystartat. Har det inte gått ner imorgon, trotts vattenbytena kommer jag att tillsätta toxivec för att få ner de akuta nivåerna och sen fortsätta med nitrivec.. tror inte fiskarna mår dåligt, de är nog mest hungriga. Men jag väntar nog med att tillsätta salt.

Nu är nitritnivån 0.8 mg/l så det har gått ner, från början var det över 1,6 mg/liter..

Zooanna skrev:
Om inte nitriten sjunker efter upprepade delvattenbyten, nedskärningar på matningen och tillsättande av bakteriekultur bör du kanske se över om det är för mycket fisk i karet eller ett grus som inte är tillräckligt rengjort!? Bara en tanke! =) Saltet ger ökat immunförsvar men skyddar inte mot den frätande effekt nitriten har.

Hur menar du att gruset inte är tillräckligt rengjort, från början eller att det har blivit nersmutsat
#17 - 17 september 2006 21:00
Menar mest att den vanligaste orsaken, utöver övergödning brukar vara ett dammigt grus! Trots att man åtskilliga gånger sköljt igenom det, lurar en hel del damm och smuts som lätt bildar den farliga salthalten! Det kan även vara andra småsaker eller dekorationer som inte varit väl rengjorda innan de lagts i karet! Hade du haft ett helt rent vatten hade inte det stigit så! Mest så jag menade! :) Låter nu dock som det går åt rätt håll med halten, så visst tog vattenbytena bort smutsen som fanns där! ;)
#18 - 17 september 2006 21:58
Zooanna skrev:
Menar mest att den vanligaste orsaken, utöver övergödning brukar vara ett dammigt grus! Trots att man åtskilliga gånger sköljt igenom det, lurar en hel del damm och smuts som lätt bildar den farliga salthalten! Det kan även vara andra småsaker eller dekorationer som inte varit väl rengjorda innan de lagts i karet! Hade du haft ett helt rent vatten hade inte det stigit så! Mest så jag menade! :) Låter nu dock som det går åt rätt håll med halten, så visst tog vattenbytena bort smutsen som fanns där! ;)

Ok.. Men salthalten var ju aldrig problemet, det är ju nitriten jag vill få bukt med..
#19 - 17 september 2006 22:01
Nitrit är en farlig salthalt =) Menade inte det jodfria saltet! Två helt skilda saker med olika effekt. ;)
#20 - 17 september 2006 22:07
Okej! Tack, behövde bara få det förtydligat! ;)

Hoppas bara det går ner nu, men jag tillsätter nog lite toxivec imorgon så de små stackarna kan få mat snart!
#21 - 18 september 2006 11:07
Usch, nu hade nitriten stigit igen! Nu blir det toxivec för att få ner den, sedan fortsätter jag med bakteriekultur..
#22 - 18 september 2006 11:26
Hej hej..

Jag har precis samma problem med mitt nystartade akvarium...
Men jag har fått tipset att krama ut skiten (biologiska kulturen) ur ett annat filter som har byggt upp kulturen, Jag kommer testa detta i eftermiddag. Har en granne med ett längre använt filter så det skall omedelbart testas då mitt värde ligger på drygt 1.0...usch :(
Skall först byta 50% av vattnet å sedan slänga i hans skit...he he låter så konstigt detta men det skall tydligen fungera för att få igång mitt filter snabbare....Har för mig att det finns med på någon tråd här på Zoopet..

Lycka till
//Michael N
#23 - 18 september 2006 11:30
Yep det brukar funka. När du kramar ut skiten gör det vid insuget till ditt filter. Då slipper du en massa ful skit i akvariet plus att bakterierna hamnar direkt där de ska vara :)
#24 - 18 september 2006 11:39
batski skrev:
Yep det brukar funka. När du kramar ut skiten gör det vid insuget till ditt filter. Då slipper du en massa ful skit i akvariet plus att bakterierna hamnar direkt där de ska vara :)

He he ja precis....jag kommer inte hälla det rätt i akvariet då jag har vit sand, det skulle ju inte vara så snyggt.
Nä jag häller det rätt i filtret då jag har Juwels jumbo innefilter.
Jag återkommer när jag gjort detta med postivt resultat hoppas jag.

//Michael N
#25 - 18 september 2006 12:51
Du kanske får/läser rådet att ta vatten, grus, skölja ur filtret från ett fungerande akvarie, tänk då på att du kan få med parasiter/bakterier som dina fiskar inte har något immunförsvar mot.
#26 - 19 september 2006 20:08
Nu har jag äntligen fått gjort allt jag skulle göra...
Samtidigt så hittade jag källan till allt ont :D
Det visade sig att jag tidigare haft för högt vattenstånd så en del mat (läs mycket) hade under några dagar kommit över och bakom min BTN bakgrund.
Där låg det sedan och gottade till sig rejält, detta är nu upsuget och nitriten har efter alla åtgärder börjat gå ner igen :)
tyvärr så loosa jag två Acei på köpet, dom fick helt enkelt total krupp å började klia sig mot mina sten till dom stackarna inte hade nått fjäll kvar på kroppen[B)]

Ha det gött å hoppas allt löser sig för er
//Michael N
#27 - 23 september 2006 19:55
Nitrit nivån sjunker inte!

Trotts att fiskarna endast får mat var fjärde/femte dag och 20% vattenbyten varje dag, behandlig med toxivec och nitrivec så sjunker inte nitriten nämnvärt! Vad är det som är fel?? Akvariet är nu 19 dagar efter uppstart nitrit nivå mellan 0,8 och 1,6.. svårt att exakt uppfatta nivån. Vad ska jag göra? fiskarna verkar inte må dåligt i.a.f..
#28 - 23 september 2006 20:16
lojsan skrev:
Trotts att fiskarna endast får mat var fjärde/femte dag och 20% vattenbyten varje dag, behandlig med toxivec och nitrivec så sjunker inte nitriten nämnvärt! Vad är det som är fel?? Akvariet är nu 19 dagar efter uppstart nitrit nivå mellan 0,8 och 1,6.. svårt att exakt uppfatta nivån. Vad ska jag göra? fiskarna verkar inte må dåligt i.a.f..

Kassera nitrit-testet kanske? Vad har du för nitrithalt i kranvattnet? Om fiskarna verkligen inte visar några tecken på obehag så spelar det ingen roll vad ditt test visar, men det kan vara svårt att se om du är nybörjare.

Fortsätt du att byta vatten om du är orolig, själv byter jag 5 - 10% beroende på situation med någon halvtimmes mellanrum tills problemet löst sig, det brukar inte ta många byten, men jag kan förlita mig på hur fiskarna ser ut, istället för tester.
#29 - 23 september 2006 20:28
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vårt sätt att bli av med nitrit:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi byter vatten var tredje/fjärde timme medans vi är hemma. Vi byter hälften av vattnet. Vi tillsätter ingen bakteriekultur så länge det är nitrit i karet för det är som att elda för fåglarna. Varför kasta ut nitrivec/denitrol/eller liknande när det ändå skall bytas ut inom de närmaste timmarna?? Bakteriekulturen behöver tid p åsig för att utvecklas så det hinner den ändå inte göra innan nitritnivån stigit igen och det är dags att byta vatten om ni förstår vad jag menar. Först när nitriten är nere på noll överdoserar vi med Denitrol (=bakteriekultur) samt pytsar över lite urkramat filtermaterial från något av våra andra akvarier (ja, vi har lite många akvarier att ta av.. Man kan också få med sig lite "skivatten" från akvariehandlaren om man har en snäll sådan.... Det har vi fått!!)Vi blir av med nitriten på 1-3 dagar på detta viset. [/COLOR][/FONT]
#30 - 23 september 2006 22:40
Erik... skrev:
Kassera nitrit-testet kanske? Vad har du för nitrithalt i kranvattnet? Om fiskarna verkligen inte visar några tecken på obehag så spelar det ingen roll vad ditt test visar, men det kan vara svårt att se om du är nybörjare.

Fortsätt du att byta vatten om du är orolig, själv byter jag 5 - 10% beroende på situation med någon halvtimmes mellanrum tills problemet löst sig, det brukar inte ta många byten, men jag kan förlita mig på hur fiskarna ser ut, istället för tester.

Jag håller med Erik: mår fiskarna bra??? om ja: vad oroar du dig för....;)
Jag har hittills ALDRIG gjort NÅGOT vattentest överhuvud taget i min akvaristiska historia, och jag har ändå hållit på ett tag (typ hela mitt nu 36-åriga liv, med en liten parentes mellan 15-25årsåldern). Nåväl, jag håller ju inte de känsligaste fiskarna, men inte heller bara de allra tåligaste, jag menar ju så här: om mina fjärilsciklider leker och jagar bort alla andra fiskar för att försöka skydda rommen så behöver jag ju inte bekymra mig om vattenvärdena...:) jag använder inte heller något vattenberedningsmedel. Däremot tvättar jag alltid ur pumpar och filter med svalt vatten för att behålla alla "snällbakterier" som bor där....
#31 - 23 september 2006 23:27
Tack för tipsen!
De har tidigare inte sett ut som fiskarna mått dåligt, men nu börjar jag bli lite orolig för neontetrorna. nitriten har ju varit på för höga nivåer i över en vecka nu, och jag har inte lyckats lösa problemet.. men ska pröva med metoden att byta 5-10% av vattnet varje halvtimme imorgon. Hoppas det fungerar.
#32 - 24 september 2006 02:06
Vad får du för nitritvärden?
#33 - 24 september 2006 10:58
Om man har hyfsad filtrering så tror jag inte det är ens möjligt att ha nitrit under mer än max en vecka utan att tillsätta kemikaliers som antingen dödar bakterierna eller 'gömmer' ammoniumet/nitriten för dem så man aldrig får någon bakterietillväxt, ELLER genom att väldigt snabbt väldigt kraftigt öka akvariets belastning (övermata nåt enormt).

Lösningen på alla problem med vattenkvaliteten är vattenbyten med högkvalitativt vatten. Inte preparat som ingen vet vad de innehåller eller vad de egentligen gör (som Toxivec).

Om man nu har problem med nitrit eller ammoniak eller nån förgiftning över huvud taget, bör man inte göra små vattenbyten. Det behövs 6.5 st 10%'iga vattenbyten för att få bort lika mycket av giftet som ett enda 50%'igt vattenbyte, så spara ryggen och dina fiskar och gör ett stort byte.

Allt enligt min mening.
#34 - 24 september 2006 12:45
Azur skrev:
Om man har hyfsad filtrering så tror jag inte det är ens möjligt att ha nitrit under mer än max en vecka

http://www.bestfish.com/newtank3.html
#35 - 24 september 2006 12:55
batski skrev:

Det som står i länken lämnar vissa frågor obesvarade, så testa därför vattnet, vid övermatning och många fiskar kan i ett nyfyllt akvarium ammoniak stiga till farliga nivåer på några timmar.
#36 - 24 september 2006 13:04
Jag håller med. Jag postade länken här för att ifrågasätta det som Azur skrev om att det inte skulle vara möjligt att ha nitrit i mer än en vecka i fall man har hyfsad filtrering. Min erfarenhet är att ca 3 veckor som det står i länken är det vanliga.
#37 - 24 september 2006 14:36
Hm. Tja, det kanske är en effekt av att jag alltid överfiltrerar mina akvarier då.
#38 - 24 september 2006 16:04
Nitrittoppar borde vara historia vid det här laget. Använd något av de bakteriemedel som finns i handeln men tillsätt dem varje dag i tre veckor (oavsett vad det står på paketen) Mata försiktigt och förutsatt att du har en kraftig cirkulation och bra filter så kommer du att få en start som mer eller mindre är fri från nitrittoppar. Jag har startat allt från tanganyikakar till saltvatten på detta sätt de sista 5 åren utan att få en tillstymmelse till nitrittoppar.

Jag byter heller inget vatten förrän efter tidigast 2 veckor.

MVH Lasse
#39 - 24 september 2006 16:16
Jag håller med dig, men det vanligaste problemet är att många tyvärr börjar med på tok för många fiskar. Och då räcker inte bakteriekulturen hela vägen.
#40 - 24 september 2006 19:51
Lite off topic kanske men... Vad tror ni om att använda Toxivec under transporter?
Om det nu verkligen binder & oskadliggör ammoniak borde väl lite toxivec i en breathing bag vara grejen för långa transporter?

Jag önskar bara jag visste vad Toxivec innehöll.
#41 - 24 september 2006 21:35
Azur skrev:
Lite off topic kanske men... Vad tror ni om att använda Toxivec under transporter?

Om det nu verkligen binder & oskadliggör ammoniak borde väl lite toxivec i en breathing bag vara grejen för långa transporter?

Jag önskar bara jag visste vad Toxivec innehöll.

Jag har ingen aning om det heller - har faktiskt inte ens hört talas om det innan. Om det nu är bra på att ta bort ammonium och nitrit så borde alla fiskexportörer använda det men jag har inte hört att någon använder det. Är det någon som har klara bevis med nitritmätning att det fungerar?

MVH Lasse
#42 - 24 september 2006 22:11
Toxivec är en ganska ny produkt.
#43 - 24 september 2006 23:08
SERA brukar göra bra grejor så direkt bluff tror jag inte det är, men jag skulle gärna veta var allt ammonium, nitrit, och nitrat tar vägen.

Annons