Totalt off topic här...

#1 - 4 december 2003 14:44
Hej alla!

En totalt off-topic fråga nu...
-Någon här som har erfarenheter av alternativ medicin?
Jag syftar då i första hand på akupunktur, zonterapi och homeopati.

Jag är sååå jäkla less på att äta pencilinkur efter pencilinkur!

/Acc, snörvlar
#2 - 4 december 2003 14:53
Penicillin mot vaddå??..*L*..Lättare att råda om man vet det
#3 - 4 december 2003 14:57
Min mor åt homeopatmedicin mot sitt håravfall. Det funkade i ca ett år, när hon tappade allt igen. Nu käkar hon rejäla grejor och har inte haft problem på 10 år.
En kompis åt homeopatmedicin under lång tid för sin laktosintollerans, han var mycket glad och gick upp ett par kilo.
Jag själv skulle aldrig gå till en kvacksa... förlåt, homeopat. Men eftersom jag fick en gratis behandling av en kompis i födelsedags present så gav jag det en schans. Personkemin funkade inte så bra, så jag lydde aldrig hans råd och tog aldrig hans medicin. Eftersom jag aldrig gav det en schans så vågar jag inte säga för mycket. Han avrådde mig från att äta i princip allt jag trycker är gott och hotade med att jag riskerade att sluta som en "kastrerad tjur". Sen drog han in min flickvän och sade rakt på sak att hon borde sluta med p-piller annars skulle hon sluta som en "död ko". Symboliken gjorde mig lite rörd så jag reste mig och gick.
Ackupunktur däremot tror jag på som en muskelavslkappnings/ muskelvärks behandling, men jag vågar inte tro på att dom kan göra underverk.
Tror nog att de flesta naturbehandlingar bygger på placeboeffekten. Tror man på det så funkar det.
MVH
Magnus
#4 - 4 december 2003 15:02
Jag tror jag är inne på Magnus tankebana. Men man vet ju inte om man inte provar. Akupunktur är väl så gott som accepterat som "riktig" behandling idag.
#5 - 4 december 2003 15:02
Hej morsan!

Halsfluss, luftrörskatarr, bihåleinflammation...
-Det är bara att välja...[:(]

/ACC
#6 - 4 december 2003 15:09
Jag och min familj brukar gå hos en homeopat som i våra ögon är helt fantastisk!
Hon är i grunden sjuksköterska, utbildad inom homeopati och kinesisk medicin. Många gånger är det hon som talat om för oss vad det är vi ska gå till farbror doktorn och be dem kika på.

2 exempel.

Min extremt proffisionella mamma, glömde massa viktiga saker (möten mm) på jobbet, mådde dålig och betedde sig allmänt märkligt.
Jag sade spontant en dag "Men mamma, vad gul du är?!", ingen tänkte mer på det förrns några dagar efter då hon spydde som en gris och var helt borta. In på akuten!!!...där de svarade att hon var utarbetad och skulle höra av sig om hon inte kände sig bättre efter en vecka. Då ringde vi homeopaten, fick komma dit på en gång. Hon såg direkt att mamma fått gulsot och skickade tillbaks oss till akuten med namnet på sprutan vi skulle kräva att hon fick.

Eller då jag 1,5 år efter en lunginflamation, var så dålig att jag trodde jag fått det igen, genom jobbet skickades jag till en "fiiiin" och erkänd privatläkare...som totalt sågade mig!!!...hennes avskedsreplik när jag (kämpandes mot tårarna av "vanmakt" och förlöjligandet)var på väg ut genom dörren var, med ett leende: "du ser så fräch ut så dig är det inget fel på". Fick komma till homeopaten någon dag därefter, hon insåg på en gång att jag hade infektion i ena lungan (på g att bli en ny lunginflamation).Det bar av tillbaks till den tradionella sjukvården för att få piller, men den här gången valde jag hälsocentralen.

Har många fler exempel där hon hjälp bekanta, smått fantastiska
saker.
Men det är ju med dessa saker som med allt annat, det finns guldkorn och rötägg. Jag har haft turen att råka på ett guldkorn.
Sen hjälper det inte alltid alla, men det är ju värt ett förök, vad har man att förlora? (mer än pengar då förståss...)
#7 - 4 december 2003 15:10
Haha..DET är mammas gata..*L*,..Eller ska jag säga morsans..
Jag har använt Tee Tree Oil som finns på hälsokosten. Den är antiseptisk och ska verka även genom hud. Vid bihåleinflammation så strycker du lite över bihålorna och inhalera gärna oljan, några droppar i varmt vatten. Den kan också användas i badvattnet, sparsamt. Halsfluss kommer du till rätta med genom att gurgla, några droppar i ett glas vatten.
Verksamhetsområden är förvånansvärt många för oljan och jag har för mig att den kommer från Australien.
OBS! Det som är viktigt är att du kollar på ett avgränsat ställe, tex hanleden, att du tål oljan. Stryk på ytterst lite och vänta nån timme innan du börjar använda den.
Jag har botat skitjobbiga bihålsinfl som inte penicillinet bitit på och en av döttrarna hade problem med halsen, men blev bättre genom att gurgla.
En period hade jag oljan både till oss, hästarna och övriga djur..*S*.. Ska nog hållas borta från akvariet.
#8 - 4 december 2003 18:29
Tugga rå vitlök, det hjälper mot halsfluss! Vår mellandotter hade 5-10 halsflusser varje vinter tills hon började med vitlök. Efter denna "indianmedicinering" har hon inte drabbats en enda gång!
#9 - 4 december 2003 20:07
Jag har fått akupunkturbehandling två gånger av sjukgymnast...
( axlarna, nacken och huvudet... )
Bad dock att få sluta efter två behandlingar eftersom jag fick fruktansvärd huvudvärk.
Hmmmm....det var ju för att slippa huvudvärken jag fick akupunktur.
Fick förutom nålar även massage ( underbart skönt, men hjälper tyvärr bara för stunden ), antiinflammatorisk medicin, ultraljudsbehandling, styrketräning och TENS ( Transcutan Elektrisk Nerv Stimulering )...
Det enda som hjälpte mig var att sluta jobba...
Men även om t ex akupunktur inte hjälpte i mitt fall ( eller rättare sagt så avslutade jag antagligen behandlingen innan den gav någon effekt ) så finns det ju uppenbarligen många som blir hjälpta.
Varför skulle kineserna i tusentals år ha använt sig av något som är helt verkningslöst?
Tycker det är väldigt intressant med alternativ medicin och mitt specialarbete i gymnasiet handlade om just akupunktur.
Men som någon nämnde innan...man måste nog tro på det för att det ska ha någon effekt...men så är det ju i och för sig med många saker...

Obs...man kan bli otroligt slö under en akupunkturbehandling... [|)]
#10 - 4 december 2003 20:25
Hej muppins!

Akupunktur har jag erfarenhet av själv...
-Positiv sådan.

Använde det som smärtlindring när jag fick grabben.
Hade bara förträngt det...
Min förlossning var lååång....

/Acc, -dement i förtid?
#11 - 4 december 2003 20:43
Hade konstant mens i 6 månader... INGEN på akuten, barnmorska eller gynnekolog kunde säga varför eller vad det var för fel på mig... jag var ju frisk! Men ändå bara forsade blodet ut... gick till min granne som är shiatsu terapeut, fick två behandlingar och har sedan dess haft normal mens.
Både min man och jag får behandling av henne numera och vi kan bara säga en sak... toppen! Västerländsk medicin har funnits i typ 250 år, medan tex. kinesik medicin har funnits i flera tusen år... jag tror de har hunnit testa sina terorier rejält mycket mera än vad våran moderna medicin har. Många tror dock att piller skulle vara bättre än alternativ medicin bara för att de är rädda för att de måste börja ta ansvar för sin hälsa. Typ om Topfrog och hans tjej... skulle de bry sig om sin hälsa skulle de läsa lappen som följer med P-pillrena någon gång.... man behöver inte vara ett geni för att inse vilken skit det är och hur farligt det är för kroppen... att vissa kvinnor dessutom är känsligare än andra för skiten gör inte saken bättre. Jag och många andra kvinnor jag känner har blivit fruktansvärt sjuka av p-piller, man märker det tyvärr inte förrens kroppen brakar ihop och med blir "en död ko"... och då är det så dags att börja gnälla..
Säga vad man vill om alternativ medicin, men den är värd att prova om man hittar en välutbildad terapeut och då ska man också lyssna på dem och se vad som händer... inte bara springa därifrån och säga att det är skit bara för att man blev rädd för det man fick reda på.
Man ska dock vara noga med vem man går till för att få alternativa behandlingar... som med allt så finns det dem som är bra och vissa är mindre bra. Kolla upp utbildning ... de ska helst ha studerat på kända ställen, kanske vara ansluten till något större förbund och om man känner någon som redan har varit där och tycker allt var bra så är det värt att prova.

En intressant tankeställare: förr i Kina fick läkarna bara betalt så länge deras patienter var friska... sjukdom=ingen lön... alternativ medicin handlar därför oftast om att förebygga sjukdomar.

Mvh
Elana
#12 - 4 december 2003 21:20
Min mamma har fått mycket hjälp av farmför allt en homeopat men också en annan. Detta i kombination med att hon fick kontakt med läkare i den vanliga sjukvården som jobbar med homeopati och går emot socialstyrelsens rekommendationer och på så vis riskerar att förlora sitt läkarlegg. För några år sedan var hon mestadels sängliggande med värkar och feber och den vanliga sjukvården visste inte alls vad det var frågan om. Sen hade hon tur och fick kontakt med rätt personer och idag är hon nästan helt återställd.

Det handlar i alla fall om infektioner som som pencillin inte biter på och som inte kan spåras längre än till blodvärdena. Det gick inte alls att lokalisera men det lyckades homeopaten med och läkare som går på samma linje som homeopaten har idag nästan helt fått bort infektionerna ur kroppen. Det är metaller som exempelvis titan som orsakar dessa "dolda" infektioner som inte socialstyrelsen erkänner.
#13 - 4 december 2003 21:31
Hej AndreasN!

Mmmm...
Det där med pencillin börjar jag bli trött på. Hade en halsfluss i våras som jag fick Kåvepenin mot. Det slutade med en allergisk reaktion utan dess like! Svullnade upp i halsen och hade problem att andas. Fick Kortison på plats.

Sedan tror jag att det finns bra utövare och dåliga utövare av alternativmedicin. Om jag skulle möta en sådan som Tropfrog råkade ut för skulle jag nog be honom/henne fara och flyga. Inte nödvändigtvis för att han/hon måste ha fel i sin diagnos, utan för att jag skulle bli flyförbannad på ett sådant ordval.

Hmm...
Jag har blivit rekommenderad en kvinna som utövar homeopati(välutbildad), ska ta kontakt med henne imorgon. Funkar det så funkar det.

/acc, desperat
#14 - 4 december 2003 21:36
Det finns mediciner som vi ger våra fiskar som är homeopatiska och de funkar ju!
#15 - 4 december 2003 21:41
Jasså?

Oj! Det visste jag inte!!!

Vilka medel då?

/Acc, vill alltid veta mer! [:)]
#16 - 4 december 2003 21:44
Silverkolloid som används antibakteriellt i en del fiskmediciner ska finnas på hälsokosten också.
#17 - 5 december 2003 07:33
Ursprungligen skickat av Elana

. Typ om Topfrog och hans tjej... skulle de bry sig om sin hälsa skulle de läsa lappen som följer med P-pillrena någon gång.... man behöver inte vara ett geni för att inse vilken skit det är och hur farligt det är för kroppen... att vissa kvinnor dessutom är känsligare än andra för skiten gör inte saken bättre. Jag och många andra kvinnor jag känner har blivit fruktansvärt sjuka av p-piller, man märker det tyvärr inte förrens kroppen brakar ihop och med blir "en död ko"... och då är det så dags att börja gnälla..

Mvh

Elana

Detta är ju inte en debatt om p-piller, så det är lite offtopic. Men jag kan berätta att detta var när jag var 19år gammal och det stämmer att jag inte brydde mig så mycket om min kropp och ännu mindre om min flickväns (som för den delen var min flickvän i 6 månader). Sen dess har jag slutat att röka, gått ner 20 kilo och tränar regelbundet, det har gett mig möjligheten att tävla sida vid sida med världseliten. Dessutom så har jag min psoriasis under kontroll på köpet. Så numera bryr jag mig nor lite mer om min kropp än de flesta. Min nuvarande flickvän tappade sexlusten totalt när hon använde p-piller. Jag är numera helt övertygad om att hormonbaserade preventivmedel är lek med hälsan. Ditt inlägg antyder att du redan är en död ko och inte har rätt att gnälla, som jag förstod det så handlade symboliken om att hon skulle dö av pillerna. Jag hoppas verkligen att du inte sitter och skriver detta om du är död.

Visst hade homeopaten rätt, men det ville jag inte höra då. Det jag tyckte var jobbigt var symboliken samt att en 160 kilos man i 50 års åldern skall berätta för mig hur jag skall göra för att må bättre, han själv var ju en tickande hälsobomb, som förövrigt är död för länge sedan. Jag själv har inte tagit någon medicin över huvud taget på över ett år. Skäller lite på min flickvän ibland när hon vill lösa alla problem med piller. Jag tar inga medikamenter om jag inte är absolut tvungen, en stark kropp klarar det själv.
MVH
Magnus
#18 - 5 december 2003 09:00
Jag tar helst inga mediciner i onödan heller. Jag vet inte hur gammal jag var när jag åt en huvudvärkstablett för första gången... ( den hjälpte i och för sig då nästan äckligt bra... )
Jag har ständig spänningshuvudvärk men oftast kan jag koppla bort det.
Tyvärr fick jag migrän för ca ett år sedan av mina p-piller ( ja, just det! ) och ibland är jag bara tvungen att försöka lindra den.
Eftersom den kommer ungefär 2 gånger i månaden och jag blir liggande två dagar varje gång ( tur att jag inte har något jobb! ) så är det lite irriterande ibland. Och jag får så fruktansvärt dåligt samvete när jag tar tabletterna som ändå bara hjälper litegrann.
Nu har jag bytt ut dessa "onda" p-piller mot andra. Jag mår i och för sig mycket bättre nu men riktigt bra är det inte.
Jag skulle så gärna slippa tabletterna....
Någon som har provat något effektivt mot migrän??
Akupunktur fick jag ju bara ont i huvudet av...zonterapi kanske??

( nu gled jag väl iväg lite också...sorry! )
#19 - 5 december 2003 09:21
Inte för att jag har med det att göra, men varför vill du sluta med huvudvärkstabletter och fortsätta med p-piller? Är inte det att sila myggor och svälja elefanter? Alla p-piller innehåller hormoner. Jag är medveten om att det är privat så jag räknar inte med svar, jag ville bara skriva av mig/reagera.
MVH
Magnus
#20 - 5 december 2003 09:44
Själv har jag slutat med p-piller för länge sen, och mår mycket bättre. Jag känner att när kroppen får styra sig själv hormonellt mår den bäst. Så, det var inte så svårt att sluta med.

Det är värre att sluta med huvudvärkstabletter tycker jag. Jag är sån som har som vana att ta huvudvärkstabletter för ofta, när jag känner något molande. För jag är livrädd för att få huvudvärk på jobbet. Jag får alltid en dundrande sådan. Men jag ska som sagt försöka sluta... trappa ner kanske? *låta som värsta knarkaren*

Men vad som är värre: kaffe! jösses, vad beroende jag är. visst blir man pigg för stunden, men man dyker ju efter några timmar och måste ha mer. och kaffe är tydligen inte bra för lederna, och jag som har psoriasisartrit :/

Så - det är inte helt lätt att "bli fri" från dessa vanliga substanser :/ Tänk er då någon som börjar med "riktiga" droger. vilket h-vete det måste vara...

hum *blush* är det bara jag som är koffeinnarkoman och som försöker sluta?
#21 - 5 december 2003 09:53
Ännu längre från ämnet :)
Just coffein och snus beroende verkar de flesta förneka. Snusare och kaffedrickare förnekar att det är ett problem och väldigt få vill sluta. Jag lever med en snusande flickvän (ja det är sannt). Hon har slutat och hållt upp ett år för att sedan börja igen efterssom det ju är såååå gott. Det hade ingenting med abstinens att göra. Nu har hon sagt att hon vill sluta igen, vilket kommer att ge ett rent helvete för mig. Hoppas bara att hon inte börjar igen, då får vi göra om det om ett par år. Det vill jag inte. Kaffe dricker vi båda två och det är inga problem :) Vi kan sluta om vi vill :). Dock så är det tvärstopp för kaffe på tävlingar, det påverkar vilopulsen för mycket.
mVH
Magnus
#22 - 5 december 2003 10:58
Jag kan ju inte uttala mig om huruvida dessa ger mig migrän än,
( minipiller -som ej innehåller östrogen ) eftersom jag nyss bytt och redan har sett en förbättring.
Jag antar att det tar ett tag innan alla "hormontillskott" försvinner och kroppen har anpassat sig. Det är det jag måste kolla först...
Jag mår givetvis mycket bättre - har inte haft något "riktigt" migränanfall sedan jag bytte. Men kan fortfarande få symptom liknande de jag får vid migrän, fast det bryter aldrig ut. Ont i huvudet har jag jämt ändå, skulle dock vara skönt att slippa det någon dag emmellannåt.
Om dessa piller jag äter nu också ger mig migrän ( vilket jag inte vet än ) så ska jag givetvis inte fortsätta äta dem. Kanske formulerade mig lite dumt där.
Och visst, detta är privat....ville också bara reagera [;)]
Helst vill jag inte stoppa i mig några konstigheter överhuvudtaget...
Men, om jag får vara lite elak, du har väl inte mens antar jag??
En del har ju tyvärr väldiga problem...
( och du ska bara veta hur skönt det är att slippa mensen!!! )
Men det var ju inte det jag skulle diskutera - utan min förbaskade huvudvärk. ( en gång lyckades jag dock slappna av så den försvann, helt fantastiskt....tog ungefär en timme. Använde mig av irländsk intrumental musik )

Ett litet helt ointressant tillägg: jag tror jag är godisberoende.
( eller åtminstone socker ) Har räknat ut att jag äter godis för ca 800 kr i månaden...
Försöker dra ner på godisätandet - fruktansvärt svårt! Faktiskt...
Kaffe dricker jag kanske en gång i månaden....

Nu svävade jag iväg en bit till - men vi är väl i rätt kategori för sånt??
#23 - 5 december 2003 10:59
Vaddå kaffenarkoman! Nääää.. kan sluta när som helst.. bara jag vill...[;)]
#24 - 5 december 2003 11:11
När vi nu ändå är off-topic - vilken idrott tävlar du i, Topfrog/Magnus?
#25 - 5 december 2003 11:19
Maried: Fridykning.

Muppins: Nej jag har inte mens, men min flickvän svåra mensproblem och det drabbar mig värre än vad man kan tro.
Godisproblem har jag också., men jag kan sluta om jag vill.
MVH
Magnus
#26 - 5 december 2003 11:40
Nej jag har inte mens, men min flickvän svåra mensproblem och det drabbar mig värre än vad man kan tro.

Ja, men då är det ju bra en del ( även om långt ifrån alla ) blir hjälpta av piller. Men om man mår dåligt av dem ska man ju givetvis sluta med dem.
Jag håller fortfarande på och utreder om jag kan äta östrogenfria piller utan att må dåligt. ( om jag kan det så var det antagligen östrogenet som var boven... )

Godisproblem har jag också., men jag kan sluta om jag vill.

Har du några bra knep? [;)]
Det är helt sjukt, så fort jag inte äter godis så tänker jag på godis... hela tiden!
Och jag lyckas att inte äta godis en dag, så går jag och tänker på att jag kanske kan äta godis nästa dag då - eftersom jag varit så duktig i en dag!
Och när jag vaknar nästa morgon så känner jag en slags lyckokänsla och tillfredsställelse för att jag vet att jag ska äta godis senare den dagen. Jag börjar undra om detta verkligen är normalt...

Hmmm...det var ju alternativ medicin vi skulle diskutera...
Kanske finns nåt bra mot godisberoende också... [:)]
#27 - 5 december 2003 11:51
Mot godisberoende: Zink.. har jag för mig att det ska dämpa godisbehov. Men tänk vad gott med en påse choklad o saltlakrits blandat!!
#28 - 5 december 2003 12:19
Hej igen!

Nu när vi ändå är igång och pratar beroende så skulle jag behöva lite "pepp-talk" då jag har bestämt mej för att sluta röka...

Har dragit i mig ett halvt paket om dagen men har nu, under min seeeeglivade förkylning, upptäckt att det där med cigg är hur äckligt som helst.
Så nu är jag nere på 2-3 cigg om dagen.
-Fast jag tänker på skiten hela tiden, trots att det smakar apa när jag väl tar en...

Någon här som lyckats sluta röka?
Tips?

Jag kan inte med nikotin tuggummin (får ont i magen), jag får exem av plåstrena och de där vita inhalatorerna är ju bara löjliga!!!
Så det får bli utan hjälpmedel!

Målet är att bli rökfri till januari.

Tar tacksamt emot alla råd och peppningar...

/Acc, grinig

#29 - 5 december 2003 12:24
Mot godisberoende: Zink.. har jag för mig att det ska dämpa godisbehov.

Zink?? Hade jag ingen aning om. Hur får man i sig det bäst? Några livsmedel där det finns speciellt gott om zink, eller måste man ta zinktillskott?
Har i och för sig zinkpasta hemma, men det är antagligen inte så gott [;)]... ( men oslagbart mot munsår )

Men tänk vad gott med en påse choklad o saltlakrits blandat!!

Ååh...sluta läska mig! Måste nog köpa lite godis tills ikväll...
Jag åt ju inget igår!!!
Tyvärr är det så att om jag inte äter socker så vräker jag i mig fett istället. Och det är ju inte bättre det. En kebabsallad blev det igår... ( såsen var härligt fet och god )
Funderade på kebabtallrik men beslöt mig tillslut för att byta ut pommes mot sallad...
Fast det är efter riktiga feta måltider som godissuget blir som störst.
#30 - 5 december 2003 12:29
Akupunktur ska tydligen också fungera vid rökavvänjning...;

http://www.tupakka.org/asp2r/default3.asp?gc=356

Men som vanligt så är det väl väldigt olika från person till person.
Och man måste nog tro på det....

#31 - 5 december 2003 12:30
Hmm..blev fel tråd det här.. Vill ha en kebabrulle! Håller med om att såsen ska va riktigt slaskig. Inget light här inte..:)

Zink.. finns nog i tabletter.. Kan man ha zinkpasta som krydda i kebaben???..:)
#32 - 5 december 2003 12:35
Ahhh sluta röka ja... gud vad skönt det skulle vara... nikotin plåster och annat habrevink funkar inte heller.....
jag vill väldigt gärna sluta röka men efter ett par dagar- 2 veckor så faller det tillbaks.... *snyft* ska dock göra ett helhjärtat försök snarast igen! :)
tips motages tacksamt! :)
#33 - 5 december 2003 12:35
Till Topfrog: Död kö?? *skrattar* Tack och lov så lyssnade jag på min kropp när det kändes som om jag skulle spy ut varenda inälva och slutade med pillren... nästa dag var den lyckligaste dagen i mitt liv!!! Jag har nog aldrig mått så bra och varit så lycklig som då( p-piller ger deprissioner). Om din tjej har svåra mensproblem så ger jag er rådet att söka upp en shiatsu terapeut. Den behandligen är mycket bra för att behandla sådanna problem! Vart bor ni? I Bålsta/Enköping finns en superduktig terapeut som jag varmt kan rekomendera och hon är mycket trevlig! Det finns även en barnmorska i Enköping som behandlar "kvinnliga problem" med akupunktur som sägs vara mycket duktig.
Kan vara värt att prova!
Mvh
Elana
#34 - 5 december 2003 12:39
Kan man ha zinkpasta som krydda i kebaben???..:)

Haha! Det står ju i och för sig inte på tuben att man inte ska äta den...
Men däremot står det "smörj in berörda hudområden"....så kanske inte ändå! [:)]

Ska kika lite efter zink i affären ( alla mataffärer har ju hälsokosthyllor numera ) när jag handlar mitt godis... [:-94]

Men jag tror nog att forskarna snart kommer på att socker inte alls är lika farligt som de har börjat tjata om den senaste tiden...
De ( forskarna ) kom ju precis på att salt inte alls var så farligt för hälsan som de tidigare trott.
Det är ju så mycket som anses vara farligt nuförtiden - man kan ju inte låta bli att äta allt! ( speciellt inte godis... )
#35 - 5 december 2003 12:46
Jag gillar rönen om att kroppen suger åt sig allt skräp om man äter lite (jag läser: nyttigt). Men om man "överdoserar " så tas inte lika mycket upp av kroppen! Bra va!
Länge leve godis, äkta grädde och kebab!
#36 - 5 december 2003 13:12
Haha!

Instämmer fullhjärtat med morsan!!!

upprepar frågan: -Ingen som har tips, råd eller lite uppmuntran att bjuda på när det gäller att sluta röka???

Jag behöver det verkligen!!!

/Acc
#37 - 5 december 2003 13:36
Jaha...så har man varit affären då.
Hittade tyvärr inga "zinktabletter"...
Fick dock med mig ett rör "multivitaminmineral" hem.
Det fanns bl a lite Zink i dem.
Kanske är för liten dos för att det ska hjälpa, men det skadar säkert inte heller. Ska prova en om dagen tills de tar slut..

Jodå, det följde med godis hem. Ett helt kilo dessutom! [:-94]
Fick lite dåligt samvete när jag gick ut från affären, men vadå...det var ju extrapris!!
Jag + billigt godis = oerhört dålig kombination.
Men jag fick också med mig en hel del frukt.
Frukt är gott, men vad alla "äta rätt-människor" än säger så är frukt INTE godis...
Men det är rätt gott ändå. [:-3]
#38 - 5 december 2003 13:44
Ursprungligen skickat av acc

Hej igen!

Nu när vi ändå är igång och pratar beroende så skulle jag behöva lite "pepp-talk" då jag har bestämt mej för att sluta röka...

Har dragit i mig ett halvt paket om dagen men har nu, under min seeeeglivade förkylning, upptäckt att det där med cigg är hur äckligt som helst.

Så nu är jag nere på 2-3 cigg om dagen.

-Fast jag tänker på skiten hela tiden, trots att det smakar apa när jag väl tar en...

Någon här som lyckats sluta röka?

Tips?

Jag kan inte med nikotin tuggummin (får ont i magen), jag får exem av plåstrena och de där vita inhalatorerna är ju bara löjliga!!!

Så det får bli utan hjälpmedel!

Målet är att bli rökfri till januari.

Tar tacksamt emot alla råd och peppningar...

/Acc, grinig

Vilja, vilja, vilja och åter vilja. Jag har varit rökfri i ca 1 månad nu och det går sk*t bra.
Har försökt många gånger förut och bara fixat några dagar fastän jag trodde jag ville sluta.
Den här gången så kändes min vilja helt annorlunda, jag ville på "riktigt". Har inte använt några hjälpmedel (förutom en del vanligt tuggummi) och faktiskt inte varit så sur och grinig heller.
Det är ingen vits att dra ner antalet cigg, det har jag testat så många gånger.
Sluta tvärt är det enda som funkar, enligt mig.
En bonus är ju att jag kan lägga ca 1000 kr/mån på akvariegrejjer istället för cigg nu.[:)]

Lycka till!!

/heeke

#39 - 5 december 2003 13:46
VILL du verkligen sluta röka?
Tycker man att det är svårt av sluta med något måste man verkligen vilja det för att lyckas... och var inte rädd för att söka hjälp! Det finns säkert någon organisation som är till för att hjälpa rökare att sluta.
Så fort du känner röksuget så ät ett äpple eller något annat trevligt...
Viktigt är också att se över sin omgivning. Att röka är lite som en social gemenskap och att sluta röka innebär många gånger också att man slutar tillhöra en viss social gemenskap ( typ rökrummet och de rökande arbetskamraterna).
Viktigast är kanske ändå att du själv verkligen vill det hela och att du ber ALLA i din omgivning att hjälpa dig.
Hoppas du lyckas!!!
Mvh
Elana
#40 - 5 december 2003 14:01
Jag slutade snusa förra veckan, bara lade av. Har inte snusat sedan dess. Bara man bestämt sig. Om man får återfall så har man inte rätta viljan.
#41 - 5 december 2003 14:46
Jaaa, det där med viljan är ju det absolut viktigaste.

Jag har rökt sen jag var 15 år(är numera tant på 31). Har haft 5 eller 6 avbrott som varat mer än 3-4 månader. Rökte inte när jag väntade barn eller när jag ammade.
Har alltid brutit rakt av och kört cold turkey...
-Därav orsaken till att jag försöker trappa ned den här gången...

Fast samtidigt handlar det om att ställa om mitt tänkande...
Låta beslutet bli en självklarhet...

Jaja...
Får se hur det går...

/Acc, på väg till aquarium africa
#42 - 6 december 2003 16:53
Jag har inte tendensen att bli beroende tror jag. Jag har rökt i långa perioder och alltid kunnat sluta när jag vill. Nu har jag inte rökt i 4 år nu förutom en cigarr eller pipa någon mycket enstaka gång. Första gången jag rökte var i sexan hur gammal man nu är då. Anledningen till att jag började var all denna skrämselpropagande, måste ju bara prova vad det är som är så farligt.

En viktig sak när man ska sluta röka är att vara extra vaksam för situationer där man gärna tar ett bloss. Vänta på bussen, alla meningslösa 5-minuterspauser på jobbet, efter maten osv. De senaste åren har jag insett hur äckligt det är med cigarretter, det smakar och luktar ju verkligen bara skit. Har man en gång fått smak för lite bättre kvalitet på tobaken så är alla cigaretter helt meningslösa och äckliga. Ungefär som när man får smak för högkvalitetschoklad, idag tycker jag mjölkchoklad nästan är äckligt.

Har man stora problem med att sluta röka kan man gå över till snus istället som inte på långa vägar är lika farligt. Men jag säger inte att det är nyttigt för det.
#43 - 6 december 2003 17:45
Jag slutade tvärt, efter 10 års rökande så bestämde jag mig en dag för att sluta, och då slutade jag.
Jag tuggade mycket tuggumi, jag var ute och gick väldigt mycket, hade mycket sex :) och började gå på gym. Eftersom jag förknippar cigaretter alldeles för mycket med kaffeér och pubar, så slutade jag med kaffe och alkohol sammtidigt. Då kom jag i kontakt med fridykningen som hjälpte mig mycket, jag kan garantera att min prestation tredubblades under denna perioden. Om inte viljan finns så försök att ge den en liten knuff genom att försöka på något du inte försökt innan. Prova på att jogga, fjällvandra, spela tennis eller något annat som du alltid velat?
MVH
Magnus
#44 - 6 december 2003 17:51
Tropfrog!!!

Tack för tipsen!!! [:)]
Min man bad mig skicka en alldeles speciell hälsning, då han tycker att dina råd var suveräna... (hmmmmm??!!!)

Tanken är att jag ska byta ut en vana mot en annan, så det får bli apelsiner då de är lite lagom bängliga att skala ...

En annan sak som jag ska börja med är eventuellt kickboxning...
(en syn för gudar? En köttbulle med ben som studsar runt och försöker sparka?!!?)

Vilken träning det nu blir vet jag inte, ska prova mej fram...
ser faktiskt fram emot det... Trodde jag aldrig!!!

/Acc, motiverad

Annons