totalt förvirrad vad skall jag göra...

#1 - 9 september 2007 16:54
Hej Eva heter jag är helt ny här men gillar att läsa om alla olika fiskar och div project, men....

jag har tänkt länge på att skaffa akvarium, över flera år.

Först köpte jag ett på 54l men saknar *tak* på den, fann på loppmarknad ett som var på ca 114l (80*40*35) inklusive tak med lysrör. (150 kr)

Hade startat det lilla med lite växter och en litet filter för cirkulation, då det större inhandlats så flytta jag över allt dit.Köpte mer växter och hade i vattenberedningsmedel. Väntade ca 1 vecka tills jag inhandlade fisk.( förmånga så klart okunskap är ett monster ibland)
Köte 10 sebror 2 blå gurami samt 2 små sugmalar(kan ej riktiga namnet på dom men dom skall inte bli mer än 12 cm sa dom ialf)

Det är ju ganska mycket fisk inser
jag försent, hade dock i mer beredningsmedel samt avstressande medel för ny fisk (ingick i den förpackning jag köpte för nystart)

Den blå hanen har jag (klantskalle) lyckats skada påvägen hem så han dör snart(avlivas)
samt en sebra hittas på botten.

tycker mig se den blå honan lite stresad för hon inte har *kompis* varför en hane inhandlas, han är naturligtvis en ung hane så han passar inte madame som börjar jaga honom kors å tvärs, han står mest vid värmarn och trycker.( tolkar det som han käner sig mobbad)Men han går ner på botten och äter och tar friskt av maten när den serveras.

nåväl allt bra... nej just det byte av filter till ett betydligt större vore på sin plats inser jag snart efter å ha läst på mer här.

Nu inleds den totala förvirringen VAD för filter skall jag köpa???

Sedan har jag bara daylightrör vilket bör bytas (anser jag) mäter ljusrampen
hmmm 60 cm är rören sägs det men hmmm min plats där man skall få in dom på är precis 60 cm.
Är ljusrören avsedda föratt få plats där???? (har kollat vanlig t8)

Dessutom funderar jag på att starta om det lilla akvariet (54l)
för den mobbade hanen så han kan få växa till sig, men då blir han ju ensam.

Dom enda som verkar glada är sebrorna för dom ser ut att leka bland växter och stenar, far runt som ett virrevarr hanarna (tror jag dom är smalare ialf) jagar honorna och mäter sig mot varandra i nån sorts dans med fenorna utsrtäckta till max.

Dessutom så gissar jag på att nitriten är lite för hög , sista stickan visade så inte högsta men ändock för hög, har inlett vattenbyten.Vet inte riktigt om jag vågar ha i lite salt med.Måste köpa nya mätgrejer på måndag så jag kan hålla koll på detta.

så hur skall jag rätta till detta elände jag startat med så många förhastade val jag gjort samt utsatt den stackars fisken för *skäms* borde vetat bättre
jag är ju inget barn.

... *vad har jag ställt till med*... eva
#2 - 9 september 2007 17:03
Jag hade köpt antingen
Fluval 3+
http://www.pwss.se/product.php?productid=593&cat=621&page=1
eller det lite större
Fluval 4+
http://www.pwss.se/product.php?productid=594&cat=621&page=1

Om du har plats att "gömma" utrustning utanför akvariet är ett ytterfilter kanske något att fundera på. Det minskar mängden skötsel avsevärt samt ger lite mer vattenvolym (marginellt) + att det i min mening filtrerar bättre och ger en större variationsmängd vad gäller filtermatrial/fyllnad..

Lagom till ditt kar kanske skulle vara
http://www.pwss.se/product.php?productid=3577&cat=305&page=1

Min uppfattning är att man gärna kan överdimensionera filtret lite... Men jag har bara akvariserat i ... 6-7 månader :-D så jag antar att där finns rävar med... betydande mer erfarenhet.
#3 - 9 september 2007 17:09
det första du skall göra är att sluta mata, vänta 2-3 dagar , innan du börjar att mata, igen,. sedan skall du obsavera hur fiskarna reagerar, om dom står vid ytan eller står vid botten , så skall du byta vatten , köp gärna ett nitrit test och kolla, byt vatten om det verkar som något onormalt händer
mvh janne
#4 - 9 september 2007 17:10
Tack för svar =)

jo det är nog det filter jag vart inne på lite, funderar på att ta det större då risken är stor att jag snart vill ha ännu större kar.Det går ju inte i så mycket i det jag har ..Men då kanske det större fluval 4 är det jag bör ta.

lysrören gör mig galen dock.... det finns förmycket att välja på

/eva
#5 - 9 september 2007 17:13
Tack janne

Fiskarna har helatiden simmat runt upp och ner och är i princip aldrig lugna förutom den lilla unga hanen då, alla andra far runt och antingen leker eller leker ;-)
måste köpa tester dock är ju mer saker att hålla reda på än nitrit har jag numer lärt mig, dock vet jag inte vad medlet eller märket bör hete för det enklaste att läsa av , stickor är bökiga ar så ovan vid dom.

/eva
#6 - 9 september 2007 17:35
det viktigaste är nitrit, det andra behövar du inte bry dig om i början,köp ett dropptest jbl anses vare dom bästa
mvh janne
#7 - 9 september 2007 17:53
Tackar då vet jag åtminståne vad jag skall söka efter för märke, har hört talas om dropp test men det är inte så lätt att veta vad det är eller hur det funkar så här i början.
Men jag gissar man droppar något i något för att sedan avläsa resultatet.

Dom får vara utan mat nu ialf tills jag fått hem testet, vad jag förstår så dör dom inte av lite fastande ett par dagar ialf.Men det är så svårt att se dom så hungriga dom bökar omkring i botten så jag måste plantera om 1 gång om dagen.
Kanske planterar jag för dåligt, funderar på att ha blytyngder i växterna snart *ironi*

/eva
#8 - 10 september 2007 12:17
Det verkar som om du har stor koll på vad du ska göra härnäst, och jag är säker på att dina fiskar kommer att må bra mycket snart :)

Tänkte bara påpeka till de som skrivit svar till Eva:
När vi skriver i nybörjarforumet vore det bra om man inte skriver "byt vattnet" utan "gör ett delvattenbyte på ___%". Det verkar som om du, Eva, har förstått att du inte ska byta allt vatten, men jag menar bara att vi har ju upptäckt flera nybörjare här som säger att de bytt allt vatten flera gånger i akvariet under uppstart. Så vi andra som svarar nybörjarna kanske kan komma ihåg att inte bara skriva "byta vatten" :)

Dropptestet funkar som så att man tar akvarievatten i ett provrör och droppar i ett visst antal droppar i provröret, sätter locket på, skakar, och ser vilken färg det blir. Man jämför färgen med en färgskala som följer med. Men det står exakta instruktioner i paketet man köper. Det är bra att hålla koll på nitriten som sagt. När du väl fått en bra balans i akvariet, så att all "skit" bryts ner snabbt, så behöver man inte titta efter nitrit lika ofta.

Lycka till med dina akvarier!
#9 - 10 september 2007 14:46
jag har köpt två lysrör. Det jag sett flest rekommendera var Philips Aquarelle..

Det ska tydligen lysa mycket, längre... och vara hyggligt OK för växterna. Vad jag förstått...
#10 - 10 september 2007 16:06
jag läser i många trådar och projectgrejer för att det är intressant och roligt.

appropå skiten den försvinner mystiskt till dagen efter, har undrat vart den tar vägen.Men nu förstår jag den skall lixom brytas ner så kanske men hmm... då borde jag inte ha någe nitrit nu vart lite komfunderad.

angående lysrör så tänker jag mig ett för växterna bak och ett för fiskfärgåtergivning fram, skulle vilja kombinera ett violett för växterna och ett blåare för fiskarna.
Men jag vet så lite om lysrör, knappt aldrig haft något sådant än mindre bytt något.
Det är därför jag är så förvirrad av dom alla.

fiskarna har hela tiden vistas från mitten och nedåt mest vid botten och söker föda, ja förutom när utblåset är kul att leka i när man är en sebrafisk.Dom ser pigga och glada ut ingen ser ansträngd ut när dom andas med varken gälar eller labyrint.
vattnet är förövrigt klart och fint

bytte ca 30liter av 100 sist jag förnyade vattnet

/eva
#11 - 11 september 2007 20:26
Liten uppdatering kan man kalla det för

Lillpojken har blivit piggare tror han reagerade kraftigt på vattenbytet, han är mer aktiv och jagas inte lika hårt av honan längre.

sebrorna är lugnare men jag har lagt till en mörk bakgrund, det verkar som om det lugnade dom.
Dom simmar omkring och höjer huvet , nästan *stegrar* sig mest honorna ser det ut som.

Kan det tyda på nån form av lekstadie?

undrar om mitt nitrittest som jag hade var bra, eftersom fiskarna verkar må hyffsat bra.
Åmed tanke på hur lillpojken reagerade på vattenbytet.

nytt innefilter och nitrittest är på väg nu ialf fick iväg min beställning=)

undrar om jag skall lägga i lite utav det pulver jag har för akvariestart innuti filtret när jag körigång det, borde nog blöte det lite innan
bara en tanke som slog mig att det skulle hjälpa lite på traven

/eva
#12 - 12 september 2007 06:16
du kan också göra så här: ta filtermassan från det filter du har nu och krama ur den i en hink med vatten från akvariet! (ej kranvatten!) låt sedan det nya filtret gå (liggandes eller ståendes) i hinken, så att det filtret suger in all "skit" från det gamla filtret. sätt sedan in det nya filtret i akvariet, och addera lite uppstart-bakterier (om du har sådana), iallafall någon form av bakterieblandning, till akvariet. då borde du kunna undvika att nitrit bildas...

men det är i filtret som mertalet av de nyttiga bakterierna sitter, så när du byter filter blir det som att starta akvariet på nytt, nästan, för lite bakterier finns på botten och i vattnet också.

ett ännu enklare sätt är att låta den gamla pumpen sitta kvar (flytta den till andra sidan) och sätta in den nya, och sen låta pumparna löpa parallellt i kanske 3 veckor. då har du ju kvar de gamla bakterierna, samtidigt som den nya får chans att starta sådana!

du kan också göra som jag skrev först, få över lite skit till den nya pumpen i en hink, och SEN köra dem parallellt ett tag. då är du helt garderad!
#13 - 12 september 2007 08:42
plats finns för att köra 2 pumpar, sånär som på lite byten av plates av växter.
men nu kör mina sebror sånna rejs runt växterna så får plantera om så ofta, så jag skulle vilja låta bli det så dom stackars plantorna kan få rota sig nångång.

men kanske måste jag möblera om lite för att få i fluvalen för nuvarande *host* filter/circulationspump når ju inte ens ner till botten
Jag förstår att det är lite akutläge att byta filter/pump, men det håller jag på att lösa den är påväg ialf=)

men köra i hink tror jag att jag kommer göra filter materialet i den lilla är så lite. Kanske kan jag klippa ur skumgummit ur fluvalen å lägga i det jag redan har är en sådan liten *tuss*.

Tur är så finns detta ställe som man kan fråga och få svar och även läsa sig till mera kunskaper, jag gillar detta stället helt klart=)
/eva
#14 - 12 september 2007 09:10
EvaLeva skrev:

angående lysrör så tänker jag mig ett för växterna bak och ett för fiskfärgåtergivning fram, skulle vilja kombinera ett violett för växterna och ett blåare för fiskarna.

Men jag vet så lite om lysrör, knappt aldrig haft något sådant än mindre bytt något.

Det är därför jag är så förvirrad av dom alla.

/eva

Ja inte är det lätt att hitta vad man söker i lysrörsdjungeln, men det finns ett par rör som utmärker sig bland de övriga, nämligen Philips Aquarelle och Sylvania Aquastar.
Jag kör med uteslutande Aquarelle till mina lysrörsramper då det ger ett väldigt bra ljus för växterna och fiskarna ser bra ut med så du behöver inte köra med olika rör. Här kan du kolla de olika färgerna på rör i samma akvarium: http://saurama.aqua-web.org/index.htm
Kolla vad det är för längd på rören du har och köp lika långa så kan det inte bli fel, och kollar du i ena änden på rören (om du har) så ser du wattantalet.
#15 - 12 september 2007 09:15
sylvania aquastar har jag kollat på många gånger så då får det bli sånna då, och säljs dom i vanliga lysrörs längder så skall det vara 60 för kortare passar inte ja givet att inte längre passar med.. *hihi*

tackar för all bra info och råd=)
/eva
#16 - 12 september 2007 09:21
Mät på insidan av rampen mellan hållarna så får du fram hur långt det är, för om rampen är 60 cm är det inte måttet på röret. Jag skulle tro att det är 18 watts rör som passar till din ramp.
#17 - 12 september 2007 09:27
rampen är ganska lång jämfört med mellen lampfästena ca 10 cm över till kanten, borde nog vara extakt då akvariet är 80 långt.
japp 18w står det på dom, fast jag tror det är vanliga lysrör nu .
Men det får gå tills nya kulor kommer in...
än ser jag inga gröna alger ialf inte ens bruna

/eva
#18 - 12 september 2007 09:31
Då är det bara att gratulera, men oroa dig inte då det kommer;).
#19 - 14 september 2007 15:09
Idag kom testet och pumpen Jippie
testet visade som jag misstänkte att nitriten är underkontroll, mest beror det nog på att jag INTE matat så mycket sedan jag fick hem fiskarna.
Jag har matat så dom ätit det på ca 1 minut och sedan har dom själva letat över botten efter resterna .
Om det ens nått ner några rester =P

Vissa dagar då jag trodde det var som värst fick dom ingen mat alls, som jag läst mig till från olika trådarhär.
Även fått råd om tack för dom=)

Jag inser att jag haft tur eftersom jag befolkade akvariet med så många invånare från början.
Det enda vettiga jag gjorde var ju att köpa växter och dra igång akvariet ca 1 vecka före jag skaffade fisken.
Jag hade åxå i mer *bakterier* när jag köpte fisken,men så här skall man inte göra.

bättre att börja med mindre fiskar och vara på säkra sidan ;-)

nu återstår att köpa in div tester så jag kan följa min biologiska balans, hårdheten och ph och så var det nog minst 1 eller 2 olika till

Nöjd å glad för fiskarnas skull är jag =)

/eva

Annons