Hej Eva heter jag är helt ny här men gillar att läsa om alla olika fiskar och div project, men....
jag har tänkt länge på att skaffa akvarium, över flera år.
Först köpte jag ett på 54l men saknar *tak* på den, fann på loppmarknad ett som var på ca 114l (80*40*35) inklusive tak med lysrör. (150 kr)
Hade startat det lilla med lite växter och en litet filter för cirkulation, då det större inhandlats så flytta jag över allt dit.Köpte mer växter och hade i vattenberedningsmedel. Väntade ca 1 vecka tills jag inhandlade fisk.( förmånga så klart okunskap är ett monster ibland)
Köte 10 sebror 2 blå gurami samt 2 små sugmalar(kan ej riktiga namnet på dom men dom skall inte bli mer än 12 cm sa dom ialf)
Det är ju ganska mycket fisk inser
jag försent, hade dock i mer beredningsmedel samt avstressande medel för ny fisk (ingick i den förpackning jag köpte för nystart)
Den blå hanen har jag (klantskalle) lyckats skada påvägen hem så han dör snart(avlivas)
samt en sebra hittas på botten.
tycker mig se den blå honan lite stresad för hon inte har *kompis* varför en hane inhandlas, han är naturligtvis en ung hane så han passar inte madame som börjar jaga honom kors å tvärs, han står mest vid värmarn och trycker.( tolkar det som han käner sig mobbad)Men han går ner på botten och äter och tar friskt av maten när den serveras.
nåväl allt bra... nej just det byte av filter till ett betydligt större vore på sin plats inser jag snart efter å ha läst på mer här.
Nu inleds den totala förvirringen VAD för filter skall jag köpa???
Sedan har jag bara daylightrör vilket bör bytas (anser jag) mäter ljusrampen
hmmm 60 cm är rören sägs det men hmmm min plats där man skall få in dom på är precis 60 cm.
Är ljusrören avsedda föratt få plats där???? (har kollat vanlig t8)
Dessutom funderar jag på att starta om det lilla akvariet (54l)
för den mobbade hanen så han kan få växa till sig, men då blir han ju ensam.
Dom enda som verkar glada är sebrorna för dom ser ut att leka bland växter och stenar, far runt som ett virrevarr hanarna (tror jag dom är smalare ialf) jagar honorna och mäter sig mot varandra i nån sorts dans med fenorna utsrtäckta till max.
Dessutom så gissar jag på att nitriten är lite för hög , sista stickan visade så inte högsta men ändock för hög, har inlett vattenbyten.Vet inte riktigt om jag vågar ha i lite salt med.Måste köpa nya mätgrejer på måndag så jag kan hålla koll på detta.
så hur skall jag rätta till detta elände jag startat med så många förhastade val jag gjort samt utsatt den stackars fisken för *skäms* borde vetat bättre
jag är ju inget barn.
... *vad har jag ställt till med*... eva