Total rensning av akvariumet!

#1 - 16 februari 2005 13:06
Mamma har beodrat mig att flytta vårat 120 liters akvarium, vad är det då man ska tänka på? Kan man häll ut det mest vattnet och sedan fylla på med nytt? Brukar aldrig häll i några salter/substanser lr något... Sen har jag problem med alger och grejer och därför skulle jag tycka det vara skönt ifall jag kunde koka alla små stenar på båten och tvätta ur hela akvariumet...dock har jag läst ngnstans att man inte ska koka små stenar på botten eftersom det där finns en speciell bakteriekultur?

Lite tips och svar uppskattas
#2 - 16 februari 2005 13:11
försök ha kvar så mycket vatten som möjligt från akvariet, ex i spannar och hinkar(samma sak kanske:) )

med de små stenarna , menar du bottensubstratet? det skulle jag inte rekommendera att tvätta, eftersom det är massa bakterier där som du bör ha i ett akvarium..

lycka till med flytten
#3 - 16 februari 2005 13:29
Okej tack för det snabba svaret:). Hmm menar bottensubstratet ja...Men det är så mkt alger och shit på det och massor av skit mellan dem...hade varit skönt att bli av med det...men jaja går nog ändå.

Är det ngn här som kan tipsa om lite sätt att bli av med alger? Växterna mår inte bra av det så sitter i långa trådar ifrån dem...
#4 - 16 februari 2005 13:57
tja.. att bli av med dem är en sak.. men fakumet att du får dem är ju kvar.. det låter ju ganska illa ditt fall? Hur länge är belysningen på varje dag? står akvariet nära något fönster så det kan nås av solen??

För att bli av med algerna skulle jag nog köpa ett gäng amanoräkor eller en ancitrus..
#5 - 17 februari 2005 19:14
Alger bekämpas genom att ge växterna bra förhållanden.
Lösningen för det är i denna ordning:
CO2 (tub eller mäsk)
Gödning (PMDD alternativt TMG + KNO3 + KH2PO4)
Ljus (ca 0,3-0,5 W/l)

Du kan suga upp all slam som ligger löst ovan gruset. Du kan även suga upp lite av det som finns i sanden. Men inte allt, det är nyttiga saker i bottengruset.

Angående vatten och flytt av akvariumet. Så här skulle jag göra:
Töm akvariumet på fiskar, förvara i hinkar. Låt växter och sand vara kvar. Flytta akvariumet med den möbel som det står på. Dvs flytta INTE bara akvariumet utan stöd under botten. Isf töm akvariumet på allt. Spar ca 20-50% av de gamla vattnet. Det blir bara ett bra vattenbyte du gör. Inget konstigt för fiskar eller växter (jag byter minst 50% per vattenbyte jag gör, en gång i veckan). Var försiktig så att inte pumpen står still för länge. Flytta hellre den till en hink med vatten och låt den köra där, om det tar lång tid innan pumpen får gå igen.

Belysning bör vara minst 0,3-0,4 Watt per liter, dvs i ditt fall run 40 Watt. Men då skall det vara reflektorer bakom rören.

Växterna vill bara ha runt 12 timmar ljus per dygn, om du har mer, så kommer algerna att växa. Det räknas även indirekt ljus in. Så ljus från en lampa utanför fönstret som lyser in i akvariumet kan algerna utnyttja.

Vattenbyte minst 30-50% varje vecka försvårar även för växterna. Då "matar" du även växterna med TMG (Tropical Master Grow) och KNO3 samt KH2PO4. Sök på forumet, det finns många bra inlägg om detta.

Lycka till med flytten

Annons