Total nybörjare

#1 - 9 januari 2008 09:33
Hej
jag har precis startat igång mitt första akvarium. Jag är total nybörjare men har läst och frågat mycket.

Det är 35 liters och jag började med att sätta i växterna för två veckor sedan. Igår satte jag i de första fiskarna. Tre stycken molly.

När jag köpte dem så sa hon på Zoo
"bli nu inte alltför ledsen om de dör, för det är väldigt vanligt att de gör det i ett nytt akvarium"

Det lät ju inte alltför positivt tycker jag, ska jag bara gå omkring och vänta på att de ska dö nu eller vad?

Jag har läst nybörartrådarna här och försöker följa alla råd jag läst om nitrit, matning och så vidare så jag gör vad jag kan för att de ska må bra.
#2 - 9 januari 2008 09:51
Jag är själv nybörjare sedan två månader tillbaka. Mina erfarenheter är att om man har läst på massor så är det inte vara några problem. Jag har ett 40-liters akvarium med 2 platys, 2 mollys och en kampfisk och det har gått bra hittills. Ingen har dött än så länge och nitriten har varit noll hela tiden. Jag har till och med fått yngel två gånger redan, en gång från mollysarna och nu senast från platysarna, men tyvärr är de uppätna nu.

Jag tror att hon på Zoo bara ville förvarna dig att fiskarna kan dö. Den första tiden i ett nytt akvarium är den kritiska. Mitt råd är att vara uppmärksam på hur fiskarna mår. Jag skaffade ett dropptest för nitrit eftersom jag är så nojjig. Jag kollar en till två gånger i veckan. Ett annat råd är att inte skaffa fler fiskar nu på en gång om du nu ska ha fler. Jag skaffade först platysarna, en vecka senare kampfisken och efter ytterligare två veckor skaffade jag mollysarna. Nu blir det inga fler fiskar. Det är trångt nog. Du bör nog också tänka på att mollysarna får yngel och om någon/några överlever blir det snabbt överbefolkat.

Lycka till! :)
#3 - 9 januari 2008 10:02
Tack för ditt inlägg.

eftersom det är ett såpass litet akvarium så har jag inte tänkt skaffa så jättemånga fiskar i det. Tänkte börja med dessa tre Molly nu och se hur det går och om allt funkar om några veckor tillsätta 3-5 platysar eller guppys och ev. en liten algätare.

Känner jag mig själv rätt så kommer jag relativt snart att inhandla ytterligare ett akvarium och då ett mycket större. Men jag kände att jag ville börja med ett mindre ifall jag inte skulle tycka det var något för mig.

Men hittills tycker jag det är jättespännande.
Idag när jag kommer hem från jobbet ska jag mata dem för första gången.
#4 - 9 januari 2008 10:06
35 liter är ju inte så stort och det är svårt att få balans i ett så litet kar. 3 mollys på den ytan är redan där ganska mycket som "startfisk", så mata väldigt, väldigt sparsamt. Det kan förhindra höga värde av nitrit och därmed fiskdöd.
Rent krasst så är molly för stora för 35 liter.. Hoppas att du fastnar i akvarieträsket och snart köper större! :)

Och välkommen till Zoopet! :)
Bilagor:
#5 - 9 januari 2008 10:08
tack för tips, jag ska mata ytterst försiktigt, det har jag blivit rådd från många håll.
Jag frågade specifikt när jag skulle köpa fiskarna efter bra startfiskar till ett 35 liters och hon sa att de alltid rekomenderade mollys och guppys som nybörjarfiskar. Jag frågade också hur många jag kunde ha i den storleken och hon sa tre mollys är en bra start och sen kan du komplettera med 3-5 till i liknande storlek, t ex platys eller guppys.

Kanske ska låta det vara med tre mollys då och inte köpa nya fiskar alls förrän jag isåfall skaffar större akvarium ?

Det sista jag vill är ju att fiskarna ska må dåligt!
#6 - 9 januari 2008 10:19
Ja, djuraffärer är lite så.. Tyvärr. Bortsett från att mollys blir upp mot 10 cm stora, så är det dessutom en fisk som lätt drabbas av sjukdom.
Om jag hade varit som du, så hade jag nog bara haft de tre ett tag framöver och känt mig fram. Bli bara inte avskräckt om något skulle drabba dina fiskar. Som sagt; molly är ganska känsliga och det är svårt med balans i så små kar.
#7 - 9 januari 2008 10:21
jaha.. hon på zoo sa de var en bra nybörjarfisk för att de var väldigt tåliga.. det var ju dålig info isåfall..

men jo jag kommer nöja mig med dessa tre till en början och se hur det går.
#8 - 9 januari 2008 10:25
Ja, dålig info finns det mycket av, dessvärre.
Men med sunt förnuft, att studera fiskarna och mata väldigt försiktigt kommer man långt. Ser fiskarna ut att bete sig konstigt, så ta med en burk vatten från ditt kar och be djuraffären testa ditt vatten. Om man upptäcker problem i tid, så brukar det gå ganska bra om än med lite jobb.
Lycka till med ditt kar och dina fiskar! :)
#9 - 9 januari 2008 10:32
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så känner jag att mitt akvarium på 40 liter är nästan för litet för mina fem fiskar. Du kan ju alltid skaffa några räkor eller snäckor som algätare, då blir det inte så fullt. Det funderar jag själv på.

Låt mollysarna gå in sig i akvariet så kommer du säkert på vad du vill göra sedan. Du märker då hur mycket plats de behöver så kan du utgå från det. Om jag har förstått det rätt så ska man inte ha för bråttom när man startar ett nytt akvarium, speciellt inte när man har ett sådant litet som du och jag har.
#10 - 9 januari 2008 10:33
tack!
ska göra mitt bästa för fiskarnas välmående!
#11 - 9 januari 2008 10:46
Ett tips på en liten men ruskigt snygg fisk som skulle passa bra i din burk är Celestichthys margaritatus ruskigt snygga är de också.
#12 - 9 januari 2008 12:34
jossanna- Mollys och platys är väldigt tåliga fiskar och klarar toppar av nitrat och skillda vattenvärden väldigt bra.
Även guppys är väldigt tåliga.
3st mollys i ditt 35liters låter bra och jag tror att du kan inskaffa några guppys om du vill framöver.
Vad är det för mollys???
Finns flera varianter av dem...mina mollys är spenops och blir inte så stora, knappt 5-6cm(honor) och knappa 4cm för hanar.
Spenops(tror det stavas så) har mindre rundad rygg fena och blir inte så stora...segelfens mollyn blir däremot relativt stor(mina segelfens mollys är snudd på 12-13cm) så man kan nästan säga att har dina en liten ryggfena så är de spenops varianten och har de stor och hög ryggfena är det latipina.

Är det spenops mollys så kan du stoppa i några guppys eller kanske rent av några endlers guppy.
Är det en latipina(ex. dalmatiner molly, silver molly) bör du någ fundera på mindre långfenade kompanjoner till dem.
Dvärgguramis kan funka, några tetror(neon eller kardinal).
Kanske några blodfenstetror, gulbandad tetra.
#13 - 9 januari 2008 12:43
firefox75
Tack för ditt inlägg, det kändes skönt att få lite positiv feedback också :)
Då hade hon kanske inte så fel på zoo då hon sa de var tåliga och bra nybörjarfiskar.

De är inte så stora ca 3,5-4 cm och jag är rätt säker på att det är den varianten du nämner som spenops då de har små fenor på ryggen och på zoo sa de att de blir inte så mycket större till.ca 5 cm sa hon.
Den ena honan är kolsvart den andra honan är saffransgul och hanen är saffransgul med svart stjärtfena. De är jättefina tycker jag :)

tack för tips på kompisar till mina mollys, jag har ju lite tid på mig att fundera då jag först vill se att allt funkar som det ska med dessa tre ett par veckor innan jag fyller på med fler fiskar.

Neontetror tycker jag är jättefina men eftersom de är stimfiskar kanske det inte är så lämpligt i mitt lilla akvarium.
#14 - 9 januari 2008 12:56
Det var därför jag tipsade dig om rasboran lite kan man säga, de är en fin stimmfisk som faktist klarar av att gå i burk av den storleken du har på din. ;) Ser fram emot bilder :D
#15 - 9 januari 2008 12:58
tackar igen för tipset, ska kolla upp dem också!
och självklart kommer det bilder sen :)
#16 - 9 januari 2008 13:33
Läs gärna tråden om att starta upp ett akvarium härinne, den är riktigt bra. :)
#17 - 9 januari 2008 13:36
jossanna- alltid kul att vara till någon nytta på forumet:D
Hoppas att dina mollys klarar sig bra och att de snart ynglar av sig.
#18 - 9 januari 2008 15:24
Jag tycker inte att du ska köpa flera fiskar. Köp lite räkor istället, tillexempel crystal red. Dom får väldigt härliga färger, städar bra och får många bebisar:P
Om du köper stimmfiskar tror jag det blir lite för mycket. I ett sådant litet kar blir det mycket lätt höga nitrit värden vilket gör att det kan bli massdöd.

Men som sagt, strunta i fler fiskar och köp lite räkor! Jag har det i mitt 54l dom är så grymt söta och aktiva! Koncentrera dig på att mollysarna (och eventuella räkor) ska må så bra som möjligt.

Hoppas du lyckas bra med ditt akvarium! Och som du själv säger- du kommer snart vilja ha fler och större!

Mvh /Uddaveka
#19 - 9 januari 2008 17:41
Som andra redan sagt; det är ett litet kar du har ;) Och jag är väl på samma linje som några andra, köp inte fler mollys. Jag kan garantera dig att de 3 du har kommer föröka sig och de blir väldigt lätt för många i ditt kar.

När det gäller algätare kan jag (som andra också sagt) tipsa dig om räkor... den absolut tåligaste räkan är amano, de är ganska trista i färgen men det är en bra nybörjarräka, tyvärr så förökar den sig inte i sötvatten. En annan räka du annars kan kolla på om du är intresserad av räkyngel är körsbärsräkor, honorna blir ofta starkt röda medans hanarna blir väldigt svagt röda eller nästan helt färglösa.

Snäckor funkar också. Ampullarior (äppelsnäckor) blir ganska stora men det finns tex. posthornssnäckor som är mindre, och de finns i flera färger, själv har jag röda ;)
#20 - 9 januari 2008 17:49
Jag röstar också för att du låter endast dessa 3 molly vara i akvariet, tills du köper större :)
Risken för problem är mindre då och mollysarna kommer vara glada att det inte blir trängre.

Nästa akvariestorlek jag rekommenderar är 110 liter, det är inte så stort som det låter och mycket roligare än tex 60 liter. Annars är ju 300 liter en jättebra storlek där de flesta vanliga fiskar går att ha.

Men som sagt, njut av dina mollysar och låt de gå ensamma i akvariet nu så mår de nog riktigt bra :) Vad kul att du redan har läst på om sparsam matning och nitrit. Du kan byta 20% av vattnet en gång i veckan redan nu från början, men gör inte rent filtret :)

Lycka till!!
#21 - 9 januari 2008 20:40
tack för kloka ord och goda råd.
Jag suger åt mig er visdom och längtar redan till ett större akvarium
men man måste ju börja någonstanns:)
Jag ville ha fiskar för de ger lite liv i hemmet men framförallt vill jag ju att fiskarna ska må bra så jag kommer göra mitt allra bästa för att de ska trivas och följa de råd jag får.
Ska kolla in ev räkor men i övrigt får mina tre Mollysar gå själva nu så får vi se vad som händer framöver. Till att börja med ska jag se att detta funkar som det ska.
#22 - 10 januari 2008 10:22
Det tar någon månad innan vattenvärdena stabiliserar sig, det vill säga, innan det finns mycket nyttobakterier i filtret och växterna börjar tillgodogöra sig näring i vattnet, etc...

Så om mollysarna fortfarande mår bra och är pigga efter 1-2 månader kan du vara säker på att den kritiska perioden är över :) Då kan du bara njuta efter det :) (Med undantag för ett litet vattenbyte på 20% varje vecka, men det är ju inte så jobbigt)
#23 - 10 januari 2008 15:32
igår åt de första gången
mina små mollysar, jag var väldigt snål mot dem kändes det som, men jag såg iallafall att de åt lite alla tre. Tänkte vänta två dagar nu och sen mata dem lite igen.
Än så länge ser jag inte att de beter sig konstigt eller verkar må dåligt. Fast å andra sidan är jag ju inte fiskvan så jag vet ju inte riktigt vad jag ska titta efter heller.
Har läst och hört att man ska var uppmärksam på om de kippar efter andan vid ytan och det gör de inte än iallafall.

Tar gärna emot lite tips på vad man ska vara uppmärksam på ?
#24 - 10 januari 2008 18:30
- Om de simmar långsamt och "kippar" med gälarna nära botten (risk för nitrit eller syrebrist)
- Om de kippar på ytan (risk för nitrit eller syrebrist) en längre tid och ser trötta ut.
(Ibland noppar de ju lite på ytan för att de gillar det)
- Om de får bölder, vita prickar, konstiga utväxter (kan vara bakterieinfektion eller vita-prick-sjukan).
- Om de får konstig trådig vit eller röd avföring.

Om du mot förmodan skulle upptäcka några symptom, så fråga gärna i forumet lite vad det kan vara innan du till exempel börjar medicinera... För medicinerna är så starka att man dödar en massa viktiga bakterier när man medicinerar vilket är dumt i nystartade akvarium.

Ibland kan det räcka att öka eller sänka temperaturen och lägga i lite salt i akvariet, samt öka vattenflödet, för att fiskarna ska klara av infektionen själva.

Men eftersom du nu bara har tre fiskar, och matar sparsamt, och inte gör rent pumpen, så tror jag det kommer gå bra! Du har väl ett bra vattenflöde så att ytan rör på sig med? Då är risken för syrebrist obefintlig!

I allra värsta fall har fiskarna med sig någon sjukdom eller bakterie från det ställe de köptes ifrån, vilken kan komma fram när fiskarna mår sämre eller blir stressade, precis som hos oss människor kan det bryta ut då först...

Men troligen mår dina fiskar bra, titta att de simmar runt och verkar nyfikna på sin omgivning och äter när du matar (cirka var tredje dag nu i början)

Det går nog bra, lycka till igen :)
#25 - 11 januari 2008 12:50
Tack så mycket, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter.

Det är bra med cirkulation i vattnet, ytan rör sig hela tiden så syrebrist tror jag inte är någon risk att råka ut för.
De är nyfikna små rackare, simmar runt och utforskar akvariet hela tiden. Simmar mycket så jag hoppas de mår bra.

Jag är helt fascinerad och kan sitta och bara titta på dem hur länge som helst känns det som. Rofyllt på nåt sätt.. :) och de är ju så vackra
#26 - 11 januari 2008 15:39
Ja det är det som är det sköna med akvarium, det är härligt att bara titta :)
#27 - 14 januari 2008 10:37
nu har det gått snart en vecka sen jag fick hem mina mollysar
och de lever alla tre :)
de simmar runt, är nyfikna, äter med god aptit (har bara matat två gånger än så länge, de ska få lite ikväll igen) jag ser inget beteende som ser konstigt ut och de ser friska och fina ut i färgerna.
Känns bra!

Jag har ju funderat på nån form av algeätare, vad har ni att rekommendera till mitt akvarium som passar storleksmässigt och går ihop med mina mollysar?
ska man ha en eller två algeätare?
Hur länge till ska jag vänta innan jag sätter i den/dem ?
#28 - 14 januari 2008 10:39
Snäckor (posthorn förslagsvis) är både vackra och trevliga algätare som funkar bra i mindre akvarium.

Kul att höra att det går bra! :)
#29 - 14 januari 2008 13:46
ska kolla upp snäckor.

Fler förslag?
#30 - 14 januari 2008 16:56
Algätande räkor? Men det har du nog redan hört? :)
#31 - 18 januari 2008 08:48
om jag inte vill ha räkor eller snäckor finns det inga små algätande fiskar man kan ha?
#32 - 18 januari 2008 09:22
Tänkte bara tipsa om något som jag hade och har haft stor nytta av. Skaffa en almanacka/kalender, där du skriver in vad som händer i akvariet: när du matar, byter vatten, iakttagelser om fiskarna etc. Har själv haft akvarium i ett år nu, och tycker att det varit en stor hjälp att kunna gå tillbaka och kolla vad som hände och när. Plus att efter ett tag börjar man bli glömsk på när man gjorde senaste delvattensbytet;)!
Och lycka till med ditt akvarium, jag har själv ett 63-liters akvarium och tycker det är mycket roligt. Funderar själv på att skaffa några räkor...
#33 - 18 januari 2008 15:29
Du skulle kunna ha Otocinclus:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873 eller:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329 eller:
Pitbull pleco - har tyvärr ingen länk till den, men den heter Parotocinclus - något.

De två första är ganska känsliga fiskar, men den sista skall vara lite tåligare, har jag hört. Någon malfantast vet säkert mera än mej. :)
#34 - 26 februari 2008 16:30
jag har fått yngel!!!
små mollysar, söta som attan är dom :)
Det måste ju betyda att de trivs ganska bra iallafall om de ynglar av sig eller hur!

i övrigt kan jag tillägga att jag på er inrådan köpte mig ett par räkor, 4 st körsbärsräkor har jag nu med mina mollysar!

:)
#35 - 26 februari 2008 20:55
Vad kul att det går bra!

Om du vill köpa fler fiskar senare, så skulle jag iallafall ha väntat i kanske 3 veckor till.

Men räkor och molly låter som en bra kombination..

För att inte få det överbefolkat i framtiden kan det vara bra att ha en yngelätande fisk (tetror), men det kan också vara lite riskabelt om du har för "bitiga" fiskar när du har räkor! Men körsbärsräkor förökar sig också som tokiga... Så risken är att du måste köpa nån yngelätande fisk efter ett tag, även om kombinationen nu är bra som den är.

Vill du ha en algätande mal tycker jag "Parotocinclus jumbo" (kallad "Pitbull pleco") är bäst. De vanliga otocinclusarna som jens nämnde först är tyvärr väldigt känsliga.

Om du har lust att köpa en sådan "pitbull pleco" som algätande fisk, så var extremt noga med att köpa rätt fisk! För de flesta "sugmalar" som äter alger blir nog för stora för ditt akvarium (till exempel Ancistrus). Och ibland märker butikerna ut fiskarna fel, och säger felaktig information för att man ska köpa fisken.. Men eftersom du bor i stockholm kan du åka till Akvarielagret i bromma, där borde de "ge dig rätt fisk", om du letar efter en sådan.

Lycka till!
#36 - 26 februari 2008 23:31
nu kan du lyssna på allt om nitriter hit eller för många fiskar dit.du har en sak som du bestämer .det är att lyssna på på dina fiskar inte på folk som inte ser dina fiskar ..och om något händer så kommer du se det .om du har tittat på dina fiskar:)
#37 - 29 februari 2008 08:43
toccata skrev:
Vad kul att det går bra!

Om du vill köpa fler fiskar senare, så skulle jag iallafall ha väntat i kanske 3 veckor till.

Men räkor och molly låter som en bra kombination..

För att inte få det överbefolkat i framtiden kan det vara bra att ha en yngelätande fisk (tetror), men det kan också vara lite riskabelt om du har för "bitiga" fiskar när du har räkor! Men körsbärsräkor förökar sig också som tokiga... Så risken är att du måste köpa nån yngelätande fisk efter ett tag, även om kombinationen nu är bra som den är.

Vill du ha en algätande mal tycker jag "Parotocinclus jumbo" (kallad "Pitbull pleco") är bäst. De vanliga otocinclusarna som jens nämnde först är tyvärr väldigt känsliga.

Om du har lust att köpa en sådan "pitbull pleco" som algätande fisk, så var extremt noga med att köpa rätt fisk! För de flesta "sugmalar" som äter alger blir nog för stora för ditt akvarium (till exempel Ancistrus). Och ibland märker butikerna ut fiskarna fel, och säger felaktig information för att man ska köpa fisken.. Men eftersom du bor i stockholm kan du åka till Akvarielagret i bromma, där borde de "ge dig rätt fisk", om du letar efter en sådan.

Lycka till!

Tack för svar
Jag tror nog mina mollysar är yngelätare de med för imorse när jag titta i akvariet så hitta jag minsan bara ett endaste litet ensamt yngel, de andra verkar borta. Jag har blivit varnad att de lätt blir uppätna om man inte flyttar över dem i ett yngelkar. Men jag har inga planer på att föda upp massa fiskar så blir de uppätna är det ju bara naturens gång. Klarar nån sig är det ju bara roligt såklart. Håller tummarna för den lilla rackarn jag såg imorse :)

Ska även kolla upp en sån algätande fisk som du nämner.

Det är kul nu när det börjar bli lite liv i akvariet!!
#38 - 29 februari 2008 08:45
Tougaye skrev:
nu kan du lyssna på allt om nitriter hit eller för många fiskar dit.du har en sak som du bestämer .det är att lyssna på på dina fiskar inte på folk som inte ser dina fiskar ..och om något händer så kommer du se det .om du har tittat på dina fiskar:)

Jo visst är det så, det är ju bara jag som ser fiskarna :) och hur de reagerar och beter sig. Jag försöker vara uppmärksam och se på dem om de beter sig annorlunda mot tidigare och så. Däremot är det ju inte fel att lyssna litegrann på goda råd också, men ibland blir det lite väl mycket restriktioner känns det som.

De verkar må bra iallafall, har klara fina färger och hela fenor. Inga problem med nitrit heller så här långt. jag är jätteglad över mitt akvarium!!
#39 - 29 februari 2008 23:43
kul att höra hoppas allt går bra..och läs inte ihjäl dej på zoopet.njut lite också..hahaha
jag tänker bara på hur jag ska få min fru att köpa ett större kar..hahaha
#40 - 3 mars 2008 10:04
liten uppdatering:

Ett molly yngel har överlevt :)

Och så har jag inskaffat mig 4 körsbärsräkor och en Otocinclus

Annons