Total nybörjare

#1 - 9 januari 2008 09:33
Hej
jag har precis startat igång mitt första akvarium. Jag är total nybörjare men har läst och frågat mycket.

Det är 35 liters och jag började med att sätta i växterna för två veckor sedan. Igår satte jag i de första fiskarna. Tre stycken molly.

När jag köpte dem så sa hon på Zoo
"bli nu inte alltför ledsen om de dör, för det är väldigt vanligt att de gör det i ett nytt akvarium"

Det lät ju inte alltför positivt tycker jag, ska jag bara gå omkring och vänta på att de ska dö nu eller vad?

Jag har läst nybörartrådarna här och försöker följa alla råd jag läst om nitrit, matning och så vidare så jag gör vad jag kan för att de ska må bra.
#2 - 9 januari 2008 09:51
Jag är själv nybörjare sedan två månader tillbaka. Mina erfarenheter är att om man har läst på massor så är det inte vara några problem. Jag har ett 40-liters akvarium med 2 platys, 2 mollys och en kampfisk och det har gått bra hittills. Ingen har dött än så länge och nitriten har varit noll hela tiden. Jag har till och med fått yngel två gånger redan, en gång från mollysarna och nu senast från platysarna, men tyvärr är de uppätna nu.

Jag tror att hon på Zoo bara ville förvarna dig att fiskarna kan dö. Den första tiden i ett nytt akvarium är den kritiska. Mitt råd är att vara uppmärksam på hur fiskarna mår. Jag skaffade ett dropptest för nitrit eftersom jag är så nojjig. Jag kollar en till två gånger i veckan. Ett annat råd är att inte skaffa fler fiskar nu på en gång om du nu ska ha fler. Jag skaffade först platysarna, en vecka senare kampfisken och efter ytterligare två veckor skaffade jag mollysarna. Nu blir det inga fler fiskar. Det är trångt nog. Du bör nog också tänka på att mollysarna får yngel och om någon/några överlever blir det snabbt överbefolkat.

Lycka till! :)
#3 - 9 januari 2008 10:02
Tack för ditt inlägg.