Total makeover av Trigon 190

#1 - 25 juli 2011 15:24
Har länge gått och funderat på när jag skall sätta in mina slimline som jag vann här på Zoopet, men det har alltid kommit något i vägen. Nu har jag semester hemma och vädret är inte det bästa så nu skall det bli av. Har beställt växter från Aquaristik Shop och även köpt att växtpaket av Defdac, Var inne hos Hasse på Arken och köpte rot, silikon och lite annat. Jag kommer att använda ytterfilter som jag kör med ett bottenfilter som förfilter.
Vilken inriktning som jag kommer att ha i akvariet har jag inte bestämt ännu, men jag kommer inte behålla några av mina "få" kvarvarande fiskar.
Roten ligger i blöt i badkaret och den flöt inte men färgade vattnet en del.
Jag återkommer med bilder när det händer något nytt.
#2 - 25 juli 2011 16:56
Kul, vet att du pratade om detta när vi träffades på Åleds :)
Skall bli spännande att se bilder sen.
#3 - 27 juli 2011 06:13
Det blir aldrig som man tänkt sig så jag har inte haft tid att tömma akvariet, men idag skall frugan och permanenta sig så då får jag tid att börja.
Jag kommer att använda Slimline Gnejs/granit, ytterfilter och en bottenfilterplatta.
[ATTACH=CONFIG]46103[/ATTACH]
Det kommer nog att bli ett försök med lowtech växtakvarium utan CO2. En fiskart är redan klar eftersom jag inte fick lämna bort mina 5 marmorguramis. Min fru gillar dem.
#4 - 27 juli 2011 08:26
Kul att du kommer igång Guy, det var ett tag sedan du vann bakgrunderna:). Ska bli trevligt att se hur det utvecklar sig, och vilka fiskar din fru vill ha:p...eller du menar jag;).
#5 - 27 juli 2011 08:34
:)Min fru vill ha Marmorgurami, du och jag har nog ungefär samma smak vad det gäller fisk. Ju mindre desto bättre :p
#6 - 27 juli 2011 09:21
Guy Palm skrev:
:)Min fru vill ha Marmorgurami, du och jag har nog ungefär samma smak vad det gäller fisk. Ju mindre desto bättre :p
Jepp, våra monsterfiskar går inte av för hackor:p!
#7 - 27 juli 2011 10:01
Vart har mina kompisar tagit vägen ? Micike följer tömningen med spänning.
#8 - 27 juli 2011 12:48
Detta blir nog bra! :) Lycka till med ditt projekt! :)
#9 - 27 juli 2011 15:45
Ska bli kul att se hur detta blir:) och villken ursöt katt, hade en liknande själv när jag var liten;)
#10 - 28 juli 2011 09:41
Idag har jag skurit Slimline och ställt in dem på plats. I och med att det är ett hörnakvarium så var det svårt att få skarvarna rätt. Tror nog att det blir bra när inredning kommer i.
I eftermiddag skall jag limma och sedan blir det att vänta. Fick ett roligt brev igår med växter från Defdac. Har rensatt de svärdsplantorna jag hade sedan tidigare. Antalet hade mer än fördubblats sedan jag köpte dem. Nu har jag även bestämt att testa körsbärsräkor och eftersom de mest rör sig nere vid bottnen så tror jag att de kommer att få vara i fred för guramina.
#11 - 28 juli 2011 10:28
Det ser mysigt ut, angånde räkorna så är dom överallt och ingenstanns, när jag matar hänger många uppe i växterna i ytan och äter eller i maten beroende på vad jag ger, man får nog räkna med att en eller annan försvinner som mat.
Jag satte i guramina i mitt stora räkkar för att dom skulle hålla undan lite räkor för där var alldeles för många och fler blev det hela tiden men där är även guppyn med som rensar räklingar åt mig.
#12 - 29 juli 2011 16:40
Nu är akvariet under inkörning, allt för disigt för att ta någon bild. I botten finns Eldorado Kattsand och över det Rådasand 1,2 - mm. En hel del snabbväxande växter men ingen fisk. Har använt "gojs" från ett annat akvarium så i morgon kan jag nog slkäppa i 5 st marmorgurami som till kattens stora glädje finns i ett mindre kar.
#13 - 30 juli 2011 18:46
En första bild på akvariet med snabbväxande växter och 5 marmorgurami
#14 - 3 augusti 2011 14:35
Har kompletterat akvariet med 1 par Ancistrus spec., 10 koppartetror och ett gäng körsbärsräkor i varierande storlek. Mina växter från Tyskland är på väg så förhoppningsvis kommer det en bättre bild i slutet på veckan.
#15 - 5 augusti 2011 15:23
Nu har jag kompletterat med lite mer växter, Bacopa, Anubias m.m
#16 - 5 augusti 2011 20:20
Det blir ju bra, ska bli kul att se när det vuxit till sig lite mer.
#17 - 13 augusti 2011 06:12
2 veckor efter omstarten så har det inte hänt så mycket. Växterna växer som de skall så snart får jag börja ansa dem och även flytta på några. Vattnet är kristallklart och jag har inte sett till några alger.
Fiskbeståndet har kompletterats med 10 st svarta fantomtetror och snart kommer jag att köpa någon dvärgciklid. Hur många och vilken art vet jag inte ännu.
#18 - 13 augusti 2011 07:40
Kul att det flyter på och att fiskar och växter mår bra. Göder du något eller du låter växterna ta sin tid på sig?
#19 - 13 augusti 2011 07:43
macke_fisk skrev:
Kul att det flyter på och att fiskar och växter mår bra. Göder du något eller du låter växterna ta sin tid på sig?

Jag göder med Aquatic Super-Gro och jag har ett lager med Eldorado kattsand under gruset.
#20 - 13 augusti 2011 07:56
Okej, då kommer växterna skjuta i höjden sen :p.
#21 - 17 september 2011 06:36
Nu har det snart gått två månader sedan nystarten av mitt akvarium och än så länge flyter det på. En del av växterna har tynat bort medans andra växer så det knakar. Ännu så har inga alger visat sig. Undrar om det beror på kattsanden ?
Två nya arter har också fått flytta in. Apistogramma agassizii "Fire red och Svart Fantomtetra. Kul med en fisk där honan nästan är vackrare än hanen.
#22 - 17 september 2011 07:21
De Svarta fantomerna är grymt snygga, och när hannarna spelar mot varann om honornas gunst blir de som allra snyggast. Ett gott val:)!
#23 - 24 oktober 2011 08:33
Nu har akvariet varit igång 3 månader efter omstarten. Det enda som händer är regelbundna vattenbyten och rensning av växter. Inga alger har synts till varken på rutorna eller växterna, Skall nog byta ut en del växter och lägga i lite löv på bottnen.
#24 - 24 oktober 2011 09:00
Halloj Guy!
Härligt att se ditt "nya" projekt, eller omstartsprojekt! Vilken skön lunk det verkar vara i karet - guramis, tetror och några apor! Det karet kan jag tänka mig är en glasklar plats att sitta och riktigt njuta framför! Gôtt!:)

Annons