Total förvirring!!

#1 - 19 augusti 2003 22:49
Jag har på det sista funderat på om vårat filter (eheim 2212) kanske inte riktigt fixar vårat akvarium (på 222liter), orsaken till det är att jag tycker vattnet är så stilla, speciellt i bortre hörnet av karet där det knappast rörs alls..
Vi köpte akvariet som paket och fick alltså med filtret på köpet, till saken hör att säljaren sa att det egentligen inte var rätt filter för det rätta var slut men sa att detta skulle klara vårat akvarium och att det dessutom var ett dyrare märke..

Nåväl, nu funderade jag på om han kanske hade fel så jag började läsa lite trådar här och helt plötsligt kände jag mig mer och mer förvirrad, klarar vi oss inte med ett filter och en värmare? Ska man ha nåt mer också eller? Hur vet man vilket filter som passar till vilket akvarium, alltså l/h är det litrarna på akvariet eller??

*tack gode gud man är relativt anonym här*[:-91]

Som ni förstår är jag nybörjare och känner mig ganska dum för tillfället[:-24]

Vi har malar som om jag förstått det hela rätt vill ha strömmande vatten, men vi har också scalarer som vill ha lugnare så nåt mitt emellan vore att föredra..

Snälla ni, upplys mig..
/M[?]
#2 - 20 augusti 2003 03:06
Har själv köpt ett Juwel Akvarium på 180 Liter med en 600 L pump..
jag har också scalarer o dylikt i det.. så 3 gånger akvariets volym kan verkar vara bra.. kolla hur många liter ditt är på och jämnför..
#3 - 20 augusti 2003 05:05
Nja, 3 x vattenvolymen är lite väl häftigt. 2x räcker alldeles utmärkt. Med en lägre cirkulation är det bara att man rengör lite oftare.

/Johan
#4 - 20 augusti 2003 06:46
Jag kör med typ 9x och det verkar fiskarna gilla men jag skulle nog säga att det är filtervolymen som är det viktiga.
#5 - 20 augusti 2003 07:42
det går väl att ställa om det filtret? se till så du har ställt den på max, då pumpar det c:a 3 ggr akvariets volym / timma & det ska räcka..inte alltid lätt att se om vattnet rör sig i hela akvariet..det ska inte vara så växterna ligger ner precis =)
sen kan du ju prova att rikta huvudet på nåt annat sätt? men som sagt det ska funka med det filtret även om det är i minsta laget (4.55 dl filtermassa om jag sett rätt)
#6 - 20 augusti 2003 07:45
Jag vill minnas att EHEIME 2212 är för akvarium i storleken 100-200 liter, men EHEIM är en såpas bra pump så den bör klara av ditt akvarium på 222 l.

Om du har fiskar som kräver rejält med strömmande vatten (malawi ciklider). Då kan du kompletera med ett EHEIM 2208 innerfilter för 299 kr. Finns att beställa på http://www.akvarieshopen.com/ (Jag har själv handlat där och kan rekomendera butiken).
#7 - 20 augusti 2003 09:48
Tack för alla svar:)
Vi har inga fiskar som kräver rejält strömmande vatten utan vanlig fisksoppa i vårat, det är nog mest malarna som vill ha det:)

Nä du har så rätt JR, växterna ska inte ligga ned men jag har en del lite högre gräsliknande växter som jag trodde skulle bölja så där stiligt:) Fast det blir sällan som man tänkt sig..

Det står att filtret ska klara 100-200 liters akvarium och att genomströmningen är 650l/h, att filtermassan är på 4.55 dl verkar också stämma..

Skriver att det verkar stämma för allt som har med akvarium att göra verkar utspela sig på tyska så jag förbannar den dagen jag valde att inte lära mig det..
/M

Annons