torvfunderingar?

#1 - 9 augusti 2007 17:50
Är snart på G att starta upp ett litet SA kar på 45 liter. Tänkte försöka sänka ph lite och funderar på torv..
Tänkte lägga ett lager under sanden men killen på zoo sa att det virvlar runt massa, och det vill jag inte! Han rekomenderade i stället att köpa medel och ha i. Stämmer detta eller var det bara bekräftelse på det vi redan vet, zoopersonal vill sälja till varje pris? Men jag vill helst klara mig utan medel!

Kommer ha innerfilter, annars kunde man ju lagt i ytterfiltret.
Eller finns det något annat som hjälper till att sänka ph? Förutom rötter såklart. Kommer ha ganska mycket rötter i så det hjälper väl en del kanske.

/Hans
#2 - 9 augusti 2007 17:58
Det finns ett icke-kringflygande alternativ till frästorv: torvblock.
http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank.htm
http://web.telia.com/~u15708380/Hp_100.html
#3 - 9 augusti 2007 18:14
så det stämmer alltså att "vanlig" torv virvlar omkring? Även om man lägger det under ett lager sand???
Då kanske jag ger upp tanken på torv, men vad finns det mer för phsänkare?

/Hans
#4 - 11 augusti 2007 14:53
hmm, finns det inget annat som sänker ph än torv?

/Hans
#5 - 11 augusti 2007 20:48
PH buffer
#6 - 12 augusti 2007 10:06
men det är väl nåt medel av nåt slag? vill helst inte använda medel utan vill ha en naturlig sänkare...

/Hans
#7 - 12 augusti 2007 11:34
Det kan vara lite krångligt att sänka om du har högt PH och ska sänka mycket, sedan så lakas det ut ganska fort om du byter mycket vatten.

För tillfället så kör jag med både torvgranulat och Discus buffer, jag sänker från 8.5 till 5.5 och kan byta hälften av vattnet utan att påverka PHt. Naturligtvis så måste jag efter vattenbytet fylla på med buffer så att det finns tillräckligt till nästa vattenbyte, jag ser inga problem att hålla på med det.

En kompis till mig, håll i er nu använder polrengöring till sitt 800 liters akvarium. Det är fullt med discus, scalarer och kardinaltetror, han betalar 80kr för 3 kilo på K-rauta och det har fungerat perfekt och jag kan inte begripa varför inte jag törs.

I fredags så var jag till Akvarielagret i Bromma. Där var det helt slut på torvgranulat, och enligt Christer så kan han inte få tag på det nu utan söker en ny leverantör med ljus och lykta. Om det kommer att bli problem att få tag på granulat så kommer jag att sluta med torv, jag tycker att det är krångligt att hålla på med andra varianter av torv.
#8 - 14 augusti 2007 07:37
en säker gammal beprövad metod att sänka ph är att ha alkottar i vattnet. Färgar också vattnet brunt.
#9 - 14 augusti 2007 07:55
Alkottar är jättefint som dekoration också :)
#10 - 14 augusti 2007 09:12
gör alkottar och torv vattnet mjukare?
#11 - 14 augusti 2007 09:32
ja alkottar är ju en ide. hur pass mycket klarar dom att sänka då? om man har normalt mycket i vattnet..
Var får man tag på såna?

/Hans
#12 - 14 augusti 2007 10:59
battalionP skrev:
ja alkottar är ju en ide. hur pass mycket klarar dom att sänka då? om man har normalt mycket i vattnet..

Var får man tag på såna?

/Hans

Under en al.. ;) Alar växer vanligen i närheten av vattendrag, plocka inte kottarna från trädet utan ta fjolårskottar som ligger på marken. Kottarna ser ut som tallkottar i miniatyr, ca. 10-12 mm långa.

Torra eklöv kan också vara ett altenativ har jag hört. (Ingen egen erfarenhet av detta)
#13 - 14 augusti 2007 12:28
Piscator skrev:
Under en al.. ;)

hmm, det var ju ganska logiskt;) Då gäller det bara att hitta en al då... får googla fram en bild så man inte tar fel:)

/Hans

Annons