Torvfiltrering genom innerfilter.

#1 - 3 augusti 2004 23:03
Hej! Jag har ett Sacem Mariner 350 innerfilter som jag tänkte torvfiltrera igenom. Någon som har nån bra ide på hur jag ska göra. Om det överhuvudtaget är någon bra ide att filtrera genom torv i ett så "litet" innerfilter?

Här finns bild på det.. http://www.aquaristikshop.de/e_artikel/SACEM_Mariner_350.htm
#2 - 4 augusti 2004 02:25
Beror väl på hur stort akvarium som du har. Prova, det kan inte gå helt åt h...ete. [:)].
PatrikMalmo
#3 - 4 augusti 2004 04:34
Du kan korta ner själva filtersvampen en bit och så ta en bit av en nylonstrumpa och ha torven i. Strumpan går fint att forma på många olika sätt om du inte proppar igen den helt med torv (fast med ett litet filter går det ändå inte i så mycket). I stället för att kludda med filtret kan du hänga strumpan vid utblåset eller under pumpen beroende på om/hur du vill dölja den.

Se till att torven inte är för fin, och blöt/skölj den lite innan så slipper du luftbubblor och de finaste dammpartiklarna.

Hilsen!
#4 - 4 augusti 2004 05:19
Jag instämmer med Patrik, jag gjorde så för ett par år sedan med en mindre Fluvalpump. En bit av en nylonstrumpa och kokade torvpellets. Fungerade kanonbra! Lycka till.

Annons