Torv vs Ph

#1 - 4 oktober 2004 11:41
Hej,

går och fundera på att börja filtera över torv i växtkaret men blir lite osäker på hur det kommer att påverka co2 anläggningen. Har läst en massa om att det inte går att mäta sig fram till rätt värden (Ph,kh) när man filterar över torv.

Frågan är ganska enkel, kommer min ph elektrod att visa fel värden eller kommer jag på annat sätt få bekymmer med div värden på karet?
#2 - 4 oktober 2004 11:53
Så här tror jag det ligger till: Din PH-elektrod kommer att fortsätta visa rätt värden men eftersom torven kommer att påverka Ph-värdet så kommer du inte längre att kunna räkna ut CO2-halten ur en PH-KH-CO2-tabell.
#3 - 4 oktober 2004 11:56
Din pH-probe kommer visa rätt pH värde. Däremot kommer du inte kunna "räkna ut" hur mycket CO2 du har i karet. För att CO2 tabellerna ska funger får det inte finnas något annat som sänker pH i karet (tex. torv).
Du kan altså fortfarande ha precis lika mycket CO2 i karet, bara det att det blir "omöjligt" att räkna ut något värde.
#4 - 4 oktober 2004 12:09
Jo att jag inte kommer att kunna räkna ut det förstår jag men vad blir konsekvenserna, som det är idag håller jag ph 7,0 med kh 9, om jag då sänker ph med hjälp av torvfiltrering till tex 6,7 kommer jag då att höja eller sänka co2 halten jämfört med nu utan torv, finns det några som helst riktmärken att gå efter vad det gäller förmycket/förlite c02 vid torvfiltrering
#5 - 4 oktober 2004 12:15
Skulle någon mer kunnig kunna tala om ifall en KH-höjning med hjälp av kalk också förstör möjligheten att räkna ut CO2? Jag har känslan av att man faktiskt fortfarande kan använda tabellen då.
#6 - 4 oktober 2004 14:55
Ursprungligen skickat av Pleaze

Jo att jag inte kommer att kunna räkna ut det förstår jag men vad blir konsekvenserna, som det är idag håller jag ph 7,0 med kh 9, om jag då sänker ph med hjälp av torvfiltrering till tex 6,7 kommer jag då att höja eller sänka co2 halten jämfört med nu utan torv, finns det några som helst riktmärken att gå efter vad det gäller förmycket/förlite c02 vid torvfiltrering

Med pH 7.0 och KH 9 har du enligt "tabellen" 29ppm C02
Om du med samma tillförsel av CO2 även skulle torv filtrera så ändras inte mängden CO2 dvs den är fortfarande 29ppm även om du får ner pH några tiondelar.
Tillsätter man en viss mängd CO2 har man ju samma konsentration i vattnet oavsätt andra faktorer
#7 - 4 oktober 2004 15:00
Tabellen baseras på karbonatsystemet (endast). Vilket gör att tillför du eller avlägsnar karbonater (vätekarbonater) så fungerar tabellen. Men du får inte ersätta buffersystemet(karbonatsystemet) med något annan buffertsystem (t ex. organiska anjoner(torv), fosforsyrasystemet etc).
#8 - 4 oktober 2004 15:02
vilken kh tycker ni man skall ha till växt akvarium ?
#9 - 4 oktober 2004 18:45
Man skall köra med det kh´t man har i vattnet om det inte är under 2. Sen är det bara att justera ph efter förutsättningarna. Blir mycket enklare så.
MVH
Magnus

Annons