Torv för pH och färg

#1 - 27 december 2008 21:31
Jag har funderat på det här med torv... OM jag vill sänka pH och samtidigt få lite färg på vattnet i karet, kan jag hänga i en liten "nätboll" med torv i då? Eller kommer pH svänga hejvilt och fiskarna ta skada (diskus handlar det om). Sen vill jag få ett mer svartvatten liknande utseende på karet både för min egen skull och för att diskusarna ska trivas bättre...

Vad tror ni om den iden?
#2 - 28 december 2008 09:58
Mitt expriment med torv har funkat sådär. Seras torvgranulat har sänkt mitt pH fån 7,7 till 6,6 ungefär, men jag har inte noterat någon direkt färgning av vattnet. Däremot har KH gått ned till i princip noll från tidigare 4. Vet inte hur dåligt det är när det är sänkt dit på konstgjord väg, hade det varit kranvattnet så hade det ju inte varit bra med KH 0. För färgat vatten verkar det vara bättre med en rot eller alkottar.
#3 - 28 december 2008 11:16
Men hur funkar det med pH-svängningar? Eller stannar pH på 6,6 även om du skulle ta bort torven? Jag har inte kollat vad jag har för pH än, men kommer göra det snart. Men jag är nästan säker på att jag har för högt för diskus... :(
KH, är det hårdeheten på vattnet? Hur påverkar den fiskarna?
#4 - 28 december 2008 20:37
INgen som vet svaren på tidigare frågor?
#5 - 28 december 2008 22:25
Om jag tar bort torven så ligger förmodligen pH på samma värde fram till nästa vattenbyte, då det går upp en del, för att sedan med vattenbytena komma mot det tidigare balansen vid ca 7,7.

Fast nu fortsätter jag nog ett tag till med torvgranulatet, och byter ut det mot nytt efter en månad eller så (om jag ser att pH börjar stiga) vid lämplig filterrengöring/yngeljakt. Så länge torven är aktiv så lär pH hållas nere, om den lakas ur så borde värdet börja stiga allt eftersom man byter vatten. Jag kör ett stort ytterfilter med gott om utrymme för filtermaterial och långt mellan rensningarna.
#6 - 9 januari 2009 20:32
larson skrev:

Fast nu fortsätter jag nog ett tag till med torvgranulatet, och byter ut det mot nytt efter en månad eller så (om jag ser att pH börjar stiga) vid lämplig filterrengöring/yngeljakt. Så länge torven är aktiv så lär pH hållas nere, om den lakas ur så borde värdet börja stiga allt eftersom man byter vatten. Jag kör ett stort ytterfilter med gott om utrymme för filtermaterial och långt mellan rensningarna.

Funderar också på torvgranulat, har PH 7.5 och behöver komma ner till 7.0 i mitt 190L.

Är det svårt att reglera värdet, hur mycket torvgranulat skall man lägga i filtret? Detta så inte PH sjunker för lågt.

Vet du om det medföljer tydliga anvisningar gällande detta? Vill inte stå där med ett PH på 6 efter ett tag.
#7 - 9 januari 2009 21:27
Torv kan man man möjligen använda för att få färgat vatten i vissa fall. Har dock använt torvgranulat som inte färgat vattnat nåt nämvärt. Skall man laborera med pH så finns det ju preparat som är mycket tillförlitligare och effektivare än torv. Problemet är ju bara att efter varje vattenbyte får man tillsätta prepparatet igen. Kanske blir dyrt i längden. Ända vettiga möjligheten att styra pH som jag ser det är med en väl fungerande CO2-anläggning.

Annons