Torv?

#1 - 12 juni 2007 19:28
Sambon vill ha torv i sitt akvarium senare (underst i botten alltså) och undrar vad han ska köpa för torv, på vanlig blomsteraffär eller var?

Funkar blomjord också?
#2 - 12 juni 2007 19:50
Den ska vara ogødad. Det går bra att køpa på en vanlig blomsteraffær.
Tror inte blomjord funkar...
#3 - 12 juni 2007 20:31
Jag har kört med torvbotten innan i 3 kar, nu kör jag bara det i två kar. Funkar fint.

Jag köpte sådana torvblock som man kan köpa för att bgga "trädgårdskanter" (till rabatter och dyligt), smulade ner det och blötte upp det i vatten först. Sen strödde jag ut det på botten och sedan på med grus.

Torvblocken finns att köpa på välsorterade blomsterhandlar, typ. pantagen eller blommsterlandet.

[ATTACH]6034[/ATTACH]
#4 - 12 juni 2007 21:06
Pannecke skrev:
Jag har kört med torvbotten innan i 3 kar, nu kör jag bara det i två kar. Funkar fint.

Jag köpte sådana torvblock som man kan köpa för att bgga "trädgårdskanter" (till rabatter och dyligt), smulade ner det och blötte upp det i vatten först. Sen strödde jag ut det på botten och sedan på med grus.

Torvblocken finns att köpa på välsorterade blomsterhandlar, typ. pantagen eller blommsterlandet.

[ATTACH]6034[/ATTACH]

Tackar tackar för svaret hälsar sambon :D

Det låter bra det.. :)
#5 - 12 juni 2007 21:08
Kjaer skrev:
Den ska vara ogødad. Det går bra att køpa på en vanlig blomsteraffær.

Tror inte blomjord funkar...

Okej, ja, men tack så mycket för svaren :D
#6 - 13 juni 2007 04:54
Zirconia skrev:

Funkar blomjord också?

Absolut. Blomjord är till största delen torv. Det går även bra att gräva upp vanlig jord om den inte har gödslats. Då tar man bara av de översta 20 cm.
Tänk på att inte ha för tjockt gruslager ovanpå jorden/torven. Ungefär 2,5 cm jord i botten med lika mycket 3-5mm grus ovanpå.
Oavsett vilket grundmaterial man väljer så är det bra att ha växter med kraftiga rötter typ svärdplanta och cryptocoryne. Dom syresätter botten så att man slipper sumpgas.
#7 - 13 juni 2007 06:59
Absolut. Blomjord är till största delen torv. Det går även bra att gräva upp vanlig jord om den inte har gödslats. Då tar man bara av de översta 20 cm.

Tänk på att inte ha för tjockt gruslager ovanpå jorden/torven. Ungefär 2,5 cm jord i botten med lika mycket 3-5mm grus ovanpå.

Oavsett vilket grundmaterial man väljer så är det bra att ha växter med kraftiga rötter typ svärdplanta och cryptocoryne. Dom syresätter botten så att man slipper sumpgas.

Hehe, så lærde jag nått nytt i dag också;)
#8 - 13 juni 2007 09:59

Okej, men ja, då blir det ungefär som sambon tänkt sig då.. men bra att veta det med växterna.. tack för tipsen :)

Annons