torv...?

#1 - 30 november 2002 12:31
Hej,igår köpte jag torv till mina scalarer för att det ska ta bort sjukdomar och att sänka ph-värdet i akvariumet...finns det någon chans att dom kläcker när man lägger i torv istället för att inte ha någon torv i alls..??tacksam för svar..

MVH Andreas

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 30 november 2002 12:34
Hej,
Förstår inte riktigt vad du menar?
Varför skulle torv ta bort sjukdomar?
Vad är det som kläcker?
Akvaristiska hälsningar
KJell

#3 - 30 november 2002 13:28
Hej igen...då tar jag om det från början...jag har ett scalar par som har lagt ägg ett 20 tal gånger men dom har bara möglat sönder....så den zooaffären jag gick till och köpte torven sa att det förebygger sjukdomar och att det sänker ph-värdet...och framförallt att det gör så att det inte bildar så mycket mögel....stämmer det???tacksam för svar kjellan....

MVCH: Andreas

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 30 november 2002 13:42
Hej,
OK, då förstår jag.
Normalt sett så sänker torv pH något, hur mycket är beroende av vilket pH-värde man har från början och vilken torv man använder.
Om man har högt pH så kan äggen mögla, men detta kan också ha andra orsaker som att man har två honor istället för ett par. Om de har lekt 20 gånger utan resultat så låter det nästan som att det är så. Sedan är det också så att många av de avelsformer av skalarer som finns har kläckts artificiellt i så många generationer att de helt enkelt "glömt bort" hur man skall sköta sin avkomma.
Så att inte äggen kläcks kan ha flera orsaker - det vore rätt intressant att veta vad du har för pH och KH i ditt akvarium och i kranvattnet. Detta behöver man veta för att kunna uttala sig närmare om det kommer att funka med torv, men det är i alla fall knappast någon nackdel att använda torv.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 30 november 2002 13:49
Hej igen Kjellan... jag har ungefär 7-8 i ph nu, och det är alldeles på tok för högt eller...??? Det kranvattnet som vi har här i kungsbacka ligger mellan 7,5-8,5...så det är ju väldigt högt ph....och scalarerna vill väl ha ett ph på ungefär....5,5-6,5..eller något sånt...tack på förhand..

MVCH Andreas

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 november 2002 13:52
Hej,
Jag antar att det inte är vildfångade skalarer du har och i så fall skall det inte vara några problem att hålla dom och odla dom vid ett pH-värde på 7.
Akvaristiska hälsningar
KJell

#7 - 3 december 2002 06:00
Är det inte så att humusämnen i torv eventuellt kan ha andra fördelar?

Jag har läst att de är anticeptiska samt att de höjer motståndskraften mot sjukdomar.

Blåcikliden: Jag bor i Kungsbacka jag med och har diskus. Mina fiskar får mycket bättre färg samt är mer aktiva när jag tillsätter torv. Om du vill testa, köp lite torv, stoppa den i en damstrumpa, vid varje vattenbyte klämmer du lite på den så att vattnet blir svagt tefärgat.

Håll bara koll på vattenvärdena, men jag ser det som enbart positivt, dessutom är det mycket snyggt med denna färg på vattnet(tycker jag)

"övning ger träning"

Annons