Tortera Cyanobakterier..

#1 - 22 augusti 2003 18:46
.. är oändligt kul =D

http://www.akvarie.net/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&thread=471

Moohahahahaha [:-68]

#2 - 22 augusti 2003 18:49
<font color="red">[;)]</font id="red">
#3 - 26 augusti 2003 19:22
vad är det för konsistens på bakterierna? är dom slemmiga? vad orsakar bakterien? kan man "tortera" bakterien med fisk i karet?
#4 - 26 augusti 2003 19:26
Är det enbart Tetras svampmedel som funkar eller funkar JBL också?
#5 - 26 augusti 2003 19:52

vad är det för konsistens på bakterierna? är dom slemmiga? vad orsakar bakterien? kan man "tortera" bakterien med fisk i karet?

Cyanobakterier är mer kända som "blågröna alger" som lägger sig som slemhinnor eller "spindelväv" i akvariet. Det sägs att Äppelsnäckan äter den här skiten, men jag tvivlar starkt. Då lär man få svälta dom rejält. =)

Är det enbart Tetras svampmedel som funkar eller funkar JBL också?

Bra fråga. Jag tror inte antisvamp är själva grejjen utan att medlet är antibakteriellt (silverkolloid i Tetrafallet). Nu har jag iofs ingen aning om svamp är en form av bakterie (någon får hemskt gärna förklara) - isåfall borde JBL:s antisvampmedel fungera också.

Ett annat sätt att plåga/döda slemmet är att bygga en oxydator (burk med väteperoxid och en bit äkta silver - finns beskrivet i en artikel på Akvarieguiden).

Ytterligare sätt är att skaffa meducin (penicillin) som slår mot gramnegativa bakterier typ Erythromycin.

Mitt sätt i mitt stora växtakvarie med mycket ljus/CO2 har varit att begränsa fosfatet så mycket jag kan. Växterna får klara sig på det fosfat som kommer ner via fiskarna. Långt ifrån optimalt för växthastigheten, men det växer ju iofs rätt bra ändå.
#6 - 26 augusti 2003 19:55
Om man inte vill ha i medel i karet kan man testa mitt knep. Jag tog sughäverten och sög upp allt slem som satt löst, sedan öste jag i växter som jag fått av en kompis som just städat sitt MYCKET välmående växtkar. Mitt kar var knökfullt med Vallnesiera och annat snabbväxande. TMG och täta vattenbyten gjorde sedan att bakterierna inte hade en chans.
#7 - 26 augusti 2003 19:57
Justja! Nu när Nanc säger det så finns det ju även den "bombsäkra" metoden dom flesta använder: Först suger man upp allt slem man ser och sedan gör man en 3-dagars blackout. Inget ljus får komma in i akvariet.
#8 - 26 augusti 2003 19:57
Glömde en sak, jag körde dubbel pumpkapacitet också.
#9 - 26 augusti 2003 20:08
Svamp är inte en bakterie. Jag tror jag börjar få cyanobakterier i mitt yngelkar men där har jag doserat JBL Fungol för att motverka mögel på äggen. Så det måste nog vara Tetras variant.
#10 - 26 augusti 2003 20:17
Tetra General Tonic är ett effektivt medel mot cyanobakterier.
Byt 30-50% vatten och sug upp så mycket av de blågröna algerna du kan före medicineringen.
Följ bruksanvisningen,(normaldos)
Lycka Till !
#11 - 26 augusti 2003 20:21

Tetra General Tonic är ett effektivt medel mot cyanobakterier.

Justja! Jag har precis för mig att jag surfade förbi den uppgiften på någon svensk sajt för länge sedan!
#12 - 26 augusti 2003 20:31
men kan man ha firrarna i karet medan man kör kuren då??

mats
#13 - 26 augusti 2003 20:33
Japp. FungiStop är för att bota svampinfektioner hos fiskar.
#14 - 26 augusti 2003 20:36
kalas, ska prova det o se om det funkar då..=)

mats
#15 - 26 augusti 2003 20:53

När det gäller Tetra General Tonic så har jag använt det i ett sällskapsakvarium med Rödmunstetror,Platy,Guppy,Kardinaltetror,Ancistrus,och Pakistanbotior.
Det var inga problem för vare sig växterna eller fiskarna. Men jag har i bakhuvudet att Malawiciklider inte mår bra av medlet.Kjell kan nog svara på om det är så ?
#16 - 27 augusti 2003 04:53
Justja! Jag har precis för mig att jag surfade förbi den uppgiften på någon svensk sajt för länge sedan!

Kanske här Ola förklarar hur bra han tycker det är. Jag har själv aldrig provat det, har lyckats hålla mig ifrån cyano men det är väl bara en tidsfråga.
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/tips.htm
#17 - 27 augusti 2003 07:06
Tetra General Tonic innehåller koppar som verksamt ämne - om jag inte minns fel. Varken Malawi- eller Tanganyikaciklider uppskattar detta ämne i vattnet. Utfällningar från nya kopparrör och kopparfodrade varmvattenberedare är inte heller nyttigt.
#18 - 27 augusti 2003 09:34
Andra djur som är väldigt känsliga mot koppar är sniglar och räkor. Jag blev av med alla sniglar och räkor när jag testade "Algenkiller" vars verksamma ämne är någon form av koppar.
#19 - 27 augusti 2003 15:10

Till Tommy K. Jag tror inte att General Tonic innehåller koppar.
Vad jag minns så är det Trypaflavin,(Acriflavin),vilket lär vara olika namn på samma sak. Kan ju ha varit så att Tonicen förr innehöll koppar ?
#20 - 27 augusti 2003 18:38
vad säger bakteriefloran i pumpen/pumparna om TetraMedica FungiStop Concentrate?
#21 - 27 augusti 2003 18:58
Jag gissar att man bör hålla ganska nogrann koll på nitrithalten när man använder bakteriedödande saker i akvariet. I min 60-litrare som jag gav länk till är dock fiskarna numera superpigga och växterna har blivit mycket finare.
#22 - 27 augusti 2003 19:13
jag har haft "problem" i mitt akvarium ett tag med något som skulle kunna vara blågröna alger. jag har 2st eheim 2250 nu som jag inte vill riskera haveri i. vad tycker du (defdac) att jag ska göra?
#23 - 27 augusti 2003 19:22
Jag är i samma sits med min 310-litrare med en Fluval 404:a.

Problemet med Cyanobakterier är inte stort där, men ändå irriterande när man ser dom på vissa ställen (längs framkanten på rutan).

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska våga häva ner en hel flaska FungiStop där. En halv flaska gick bra men å andra sidan försvann inte bakterierna.

Förmodligen häver jag i en hel flaska snart och litar till att mina växter snabbt tar upp eventuellt ammonium innan det hinner bli nitrit. Å andra sidan ska jag riva ner hela designen (någon som vill ha en kvarts kvadratmeter Glossistigmamatta med Cyanobakterier? 8-), så då kanske jag blir av med problemet ändå.

Dessa eviga beslut.
#24 - 31 augusti 2003 16:50
Hej har stora problem med cyano´s.Läste inlägget i förra veckan och blev skitglad.Dock fanns ej Tetras General Tonic hos min lokala handlare, men Seras mycopur "against fungal infektions". Sammansättning per 100ml:Acraflavin 210mg,koppar(2)klorid 15mg, koppar(2)sulfat112,5 mg resten destvatten.
Det fungerade inte alls!!
#25 - 31 augusti 2003 16:55
Tricket är nog den antibakteriella silver colloiden som finns i FungiStop.
#26 - 31 augusti 2003 17:01
Ja, jag har förstått det nu.Ska se till att de beställer hem den.Och handelsnamnet ska alltså vara Tetra General Tonic!
#27 - 31 augusti 2003 17:37

Och handelsnamnet ska alltså vara Tetra General Tonic!

Nej den innehåller inte Silver colloid.

Om du kollar på
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=16&thread=471
så är det TetraMedica FungiStop jag använt.

Verkar vara svår att få tag på för zoohandlarna dock.
#28 - 31 augusti 2003 20:20
Hmm, var fick du tag i TetraMedica FungiStop då?
#29 - 31 augusti 2003 21:16
Jag köpte sista flaskan på Djurmagazinet, och näst sista flaskan på Korallfisken i Linköping. Jag fick inte köpa den sista för han behövde den själv i saltvattenssammanhang.

Men det borde inte vara omöjligt att hitta fler om zoohandlaren verkligen vill få tag på det.

Det verkar finnas på www.aquaristikshop.de, www.aquaristik.net och www.zoobuy.de.
#30 - 2 september 2003 10:03
Körde i en flaska FungiStop i mitt 375 igår. Idag när jag kollade så verkar det faktiskt som om slemhinnan har börjat luckras upp lite här och var. Återstår att se om dosen räcker för att ta död på alla Cyanobakterier, eftersom dosen var på gränsen till för klen...

Innan jag började behandlingen så hade det dykt upp en massa runda ljusgröna fläckar på botten i storleken som en 50öring. Dessa verkar ha försvunnit!

Ska låta medicinen verka 1 dygn till iallafall. Är dom fortfarande inte borta då så kanske jag skall göra ett stort vattenbyte och köpa en flaska till...eller någon annan som har något bra förslag om bakterierna inte är döda då? Effekten av medicinen borde väl minska hela tiden, och efter 2 dygn borde det väl inte vara SÅ mycket kraft kvar i behandlingen?
#31 - 6 september 2003 16:53
Hur gick det? :)

Är på gång att testa de här medlet i mitt 950l. Nåt mer man behöver veta än bara göra vattenbyte ?
#32 - 6 september 2003 22:40
Verkade funka bra för mig. Återstår ju att se om de kommer tillbaka, men nu har bakterierna mindre chans då hela systemet är "up and running". Dock blev vattnet ganska brungult under behandlingen. Kan säga att det tog ca 2 dagar innan det märktes någon större skillnad, så man får nog tänka sig att behandlingen av ett större kar tar sin lilla tid....
#33 - 6 september 2003 22:46
Ja behandlingen fungerade helt klart bättre i min lilla 60-litrare som står becksvart i garderoben jämfört i min 310-litrare som får direkt morgonljus (när jag glömmer att täcka över det).
#34 - 7 september 2003 08:28
Är det då bättre att häva i medlet på kvällen när ljuset släckts, eller spelar det inte så stor roll.

Köpte två flaskor, och det kanske var lite snålt. Tänkte sänka vattennivån till hälften ungefär. Eller är det dumt ?
#35 - 7 september 2003 10:38

Är det då bättre att häva i medlet på kvällen när ljuset släckts, eller spelar det inte så stor roll.

Finurlig fråga. När jag hade Cyanobakterier och kom ihåg att täcka över mitt akvarium på kvällen när ljuset slocknade så var akvariet nästan helt fritt från Cyanobakterier på morgonen när ljuset tändes och jag tog bort filtarna. Under dagen så kom dom dock tillbaks och satte sig längs kanterna på bladen på växterna - på den sida av bladen som pekade mot strömriktningen.

Alltså: Om det var så att Cyanobakterierna under natten var i "svävande" tillstånd så borde FungiStop slå betydligt hårdare under natten.

Tänkte sänka vattennivån till hälften ungefär. Eller är det dumt ?

Det tror jag går alldeles utmärkt.
#36 - 7 september 2003 10:44
Kan ju säga att jag märkte mest skillnad när karet tändes upp på mornarna. Under dagarna tyckte jag mig inte se någon större skillnad, så det verkar som om behandlingen tar bäst då karet är nedsläckt och det är relativt mörkt runtom.

Vad gäller att sänka vattennivån så funkar det säkert, men en fundering jag hade (då jag själv funderade på precis samma metod, men avstod) var om det då kunde bli så att det satt kvar bakterier på den del av rutan som hade torrlagts. Då skulle dom ju återigen komma ner i karet då man höjjde vattennivån. Eftersom dom ej utsatts för medicineringen. Kanske har totalt fel, men det var iallafall den tanken som gjorde att jag skippade tankarna på att tömma kanske hälften av vattnet.
#37 - 7 september 2003 11:30

om det då kunde bli så att det satt kvar bakterier på den del av rutan som hade torrlagts.

Exakt så tror jag det är, och den största anledningen till varför folk får tillbaks sina Cyanobakterier så fort.

Tricket måste isåfall bli innan ljuset slocknar: Sänka vattennivån, dosera FungiStop, ta en svamp och doppa den FungiStop-behandlade vattnet och tvätta rent rutorna och den där härligt äckliga kanten högst upp 8-)
Sedan finns det ju alltid andra prylar man haft i akvariet som kan bli smittade (håvar, algskrapor etc), men jag vet inte hur petig man måste vara.
#38 - 7 september 2003 11:39
Det enklaste måste nog vara att bara låta allt vatten vara kvar. Sen skaffa 2-3 flaskor FungiStop och dosera en kraftig doså sen vänta 4-5 dagar sammtidigt som man låter karet gå precis som vanlig. Dvs med belysning, växter å fiskar. Det tog något dygn innan detmärktes, men förr eller senare verkar bakterierna dö!
#39 - 7 september 2003 12:27
Aaah... Då får det bli så att jag trycker i två flaskor ikväll o se vad som händer imorn. Ska bli mycket intressant.
#40 - 7 september 2003 14:51
vad kostar fungi stop? jag har för mej att jag skulle ha 270ml till min 1200? kan det stämma?
#41 - 7 september 2003 16:08
70:- för en flaska ungefär

...enligt förpackningen behöver jag 4 flaskor (950l). 5 ml per 10liter. En flarra e 100ml.

Nej nu, jag kanske behöver just 2 ??? .. Matte är ett helv...e :)
Tänk åt mig nån :D
#42 - 7 september 2003 16:17
Hmm...min flaska kostade 69:- och innehöll 30ml. Därav kunde jag bara göra en behandling men lägsta rekommenderade dos...hällde i hela flaskan i karet direkt. Blev lite drygt som den lägsta rekommenderade dosen...men det fungerade till synes bra. Mycket kanske berodde på att precis efter behandlingen så bytte jag 50% vatten. Tillsatte ca 72W mer ljus, planterade en hel del snabbväxande växter, hällde i en full dos bakterieflora och 2 dagar senare flyttade den första 5 fiskarna in. (siameser)
Kan tänka mig att behandlingen, följt av en total ändnign av vattenkvaliten gjort att Cyanobakterierna fått ge vika. Återstår å se hur karet ser ut om en månad. Om Cyano är ett minne blott eller om det behövs mera krafttag...
#43 - 7 september 2003 17:18
Alright!

Inte gjorde du väl vattenbyte direkt efter behandlingen ????

Nu snoka jag lite o såg att du e ju också från Örebro, 25 år också.
Hmmmm.... paralell universe *tänka*

Aeh , bra att det ordna sig då. Hade just i min första flarra, andra åker i om en timme.

*hoppas hoppas*
#44 - 7 september 2003 17:30
Jo, jag gjorde vattenbytet när min beställning från Hjortgatan kom. Vid detta tillfälle (torsdag, startade behandlingen på måndagen) hade de flästa cyano försvunnit. De få som fanns kvar sög jag upp vid vattenbytet. Dock var det mesta borta.

Hehe...ja, fanns ju vissa likheter i pressentationen!
#45 - 7 september 2003 19:58
När jag beställde fungistop hos min lokala handlare så fanns det två olika förpackningar 30ml och 5liters!
Kanske skulle dela på ett storpack,8-).
#46 - 7 september 2003 20:41
Jag tror han tolkade 500 ml fel ;) FungiStop finns i förpackningar om 30 och 500 ml.
#47 - 8 september 2003 08:21
Undrar vad jag fick tag i för nåt då, min flaska e på 100ml. :/
Tetra FungiStop plus, heter den visst.

Innehåll: 120 mg Silverkolloid
400 mg Kollidon
50 mg Metanilgult

Typiskt om det blev fel.
#48 - 8 september 2003 09:47
Det borde funka eftersom det troligtvis är silverkolloiden som cyano inte gillar
#49 - 26 oktober 2003 14:30
hur går det med cyanobakterierna?
har hällt i en halv flaska fungistop i mitt 122 liters totalgröna kar idag.. inget annat hjälper, har innan tagit ur alla växter & tvättade av dem, tog bort allt grönt i karet & det såg toppen ut men det tog bara 3 dagar så var det helt grönt igen.

Defdac, du sa nåt om att begränsa fosfaten? jag tillför ingen näring till växterna alls, men de växer rätt bra i det karet för det. Matar enbart med frysmat i det karet, & kanske lite väl mycket, kan det orsaka cyanobakterier? för det är typ de enda alger jag får i det karet.. och inte i något av de andra.. och då kör jag ändå med samma håv i alla karen & samma sughävert & samma allt typ.
#50 - 27 oktober 2003 11:48
En konstig sak som hände när jag hällde i massa fungistop var att alla dvärgcikliderna + mina drottningrasbora började leka..hmm.. kul att se..det lilla man ser genom det bruna vattnet..hehe
#51 - 28 oktober 2003 10:15

kul att se..det lilla man ser genom det bruna vattnet..hehe

Oj är det alltså svävalger du har? Isåfall hjälper inte Fungistop. Eller du kanske har svartvattensbiotop och utöver det de slemhinnor som utgör Cyanobakterier?

Defdac, du sa nåt om att begränsa fosfaten? jag tillför ingen näring till växterna alls, men de växer rätt bra i det karet för det. Matar enbart med frysmat i det karet, & kanske lite väl mycket, kan det orsaka cyanobakterier?

Ja fosfat kommer med maten/fiskskiten. Speciellt välmatade akvarier får ganska snabbt en lite för hög fosfathalt jämfört med övriga näringsämnen. Det går att kompensera om man får snabbväxarna att växa brutalt mycket genom att ha starkt ljus och klockren CO2-mängd och bra nitrathalt (5-10 ppm). Tillslut når man ett läge där fosfatmängden minskar istället för ökar. I detta läge brukar Cyanobakterierna bli markant slöare.

Kvävebegränsning + mycket fosfat är bra förhållanden för Cyanobakterier. Det låter dock som du borde ha bra med både kväve och fosfor om du matar väldigt mycket.
#52 - 28 oktober 2003 13:40
jo..har inte så mycket fisk däri, och bara frysmat.
Jag har inte brunt vatten, det blev det när jag hällde i fungistop .... innan har det varit helt klart vatten, med totala gröna mattor överallt.
Växterna mår dock bra och växer som tusan trots att de är TOTALT belagda med cyano på alla blad. Det är bara polysperma & javamossa jag har i.
Är dock trött på detta nu och skall flytta all fisk till ett annat kar, sterilisera och starta om karet. Sen blir det mindre matning & större vattenbyten, hoppas det skall hjälpa.
Dessa problemen startade när jag hade ett "byggrör" på akvariet, men jag har startat om det en gång sen dess med riktigt akvarielysrör. innan hade jag kranvatten i, men nu är det ph 6.6 ungefär. denna gången tror jag det blir klorinering eller nåt av karet. kommer det cyano en gång till slänger jag skiten..hehe
tror det är "hemsökt" eller nåt då jag inte har ens pytte cyano i nåt annat kar.
#53 - 30 oktober 2003 18:18
Det verkar trots allt som allt fick ett lyckligt slut med FungiStop:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16160

#54 - 31 oktober 2003 21:49
JAg läste nyss en intressant sak om vattenloppor(moina)
de lever tydligen på lite allt möjligt i det fria, bland annat blågröna alger (cyano?)
synd att jag dumpade min moinaodling...ska testa det nästa gång..hehe.. om det funkar så lär akvariet bli fullllt av gratis mat sen också..haha..
fast det får ju vara fiskfritt under "behandlingen"
http://hem.passagen.se/vaaf/tips/moina.htm
(kolla sista stycket)
#55 - 4 december 2003 02:13
Tydligen så går det att bekämpa cyanobakterier med kopparsulfat men då löses de giftiga ämnena i bakterierna ut i vattnet vilket inte är så bra. http://www.hvr.se/vatten/cyanbakterier.html

Jag ska ta o maila HVR och kolla vad de säger om silverkolloid.
#56 - 4 december 2003 08:12
Ja det stämmer ang. kopparsulfat. "Algenkiller" innehåller koppar. Dessvärre dödar det räkor/snäckor och får växterna att tvärt fotosyntetisera. Som att slå av en strömbrytare till fotosyntesen.
#57 - 4 december 2003 12:08
Nu har jag fått svar från HVR.

De tror att silverkolloid är en helt ofarlig metod om man inte överdoserar och de rekommenderar att man köper det på hälsokostaffären. Men antagligen är det sak samma på hälsokosten eller i zoobutiken.
#58 - 4 december 2003 12:24
Bra att ta del av era tips mot blågrönalger.

Den ortodoxa akvaristiken är emot kemikalier men jag har föjlt alla tips ett flertal ggn mer likväl tar blågröalgerna över. Jag ska nu ge kemikalierna en chans.

Dom klassiska tipsen mot blågrönalger är väl annars:
Justera ner nitrit & nitrat(städa ur karet, mer växter bättre ljus.
justera upp co2(mer fisk mindre genomluftning av karet)

rätta mig om jag har fel.
#59 - 4 december 2003 14:15
Cyanobakterierna tycks gilla när det är lite kväve och mycket fosfat. Så receptet kan faktiskt vara att öka kvävehalten.
#60 - 5 december 2003 14:22
AndreasN, men hur gör man rent praktiskt för att minska kvävet och öka fosfatret? Finns det någon parameter som inkluderar de "vanliga" verktygen man har som akvarist (vattenbyte,ljusjustering,minsk/öka fiskmängd etc), alltså utan att direkt hälla i kemikalier i akvariet?
#61 - 5 december 2003 15:47

men hur gör man rent praktiskt för att minska kvävet och öka fosfatret?

Du vill göra tvärtom. Du vill få ditt akvarium helt omätbart på fosfat men hålla nitrathalt på 5-10 ppm.

I ett växtakvarium går det ganska enkelt genom att hålla perfekt CO2-halt och dosera TMG+KNO3.

I vanliga akvarier utan växter blir det ofta fosfathalten för hög i förhållande till nitrathalten och då får man stora problem att få bort Cyanobakterier. Initialt förökar dom sig oerhört snabbt medans det finns nitrat i vattnet. Dom käkar mer kväve än fosfor. När kvävet är slut så kan dom binda atomosfärisk kvävgas som kommer ner i vattnet via cirkulationen och detta kan dom fortsätta med så länge man har fisk i akvariet och matar.

I vanliga akvarier är det bara regelbundna vattenbyten som gäller så att fosfat och nitrathalt hålls nere båda två. När dom är låga så gör man en total mörkläggning så försvinner dom på obestämd tid tills förhållanden är perfekta (Ammonium-spik tillsammans med tillfäligt låg syrehalt pga ruttnande mat/fisk).
#62 - 16 december 2003 09:41
Någon som vet hur "de goda" bakterierna i filtret påverkas av de medel man häller i för att döda Cyanobakterier?
#63 - 16 december 2003 09:56
Om jag inte minns fel så är Cyanobakterier gram-positiva bakterier. Erythromycin slår mot gram-positiva bakterier.

Nitrosomas och Nitrobacter är gram-negativa.

Silver colloid slår, om jag minns rätt, mot både gram-negativa och gram-positiva bakterier - så det borde påverka den bakteriologiska filtreringen helt klart.

Men eftersom man ofta har seriös kvävebrist när man haft Cyanobakterier ett tag så borde man inte märka skillnad. Eventuellt ammonium som inte filtret tar hand om lär växterna suga upp som svampar.
#64 - 16 december 2003 10:29
OK. men då enda växten i min 375a är en 10 cm lång vallisineria så tror jag inte den kommer att suga upp så mycket ammonium.

Har sugit upp alla tecken på cynaobakterier som jag sett. ska nu prova släcka karet samt täcka det med tidningspapper + filtar + allat annat som skydda ljus från att komma in. tänkte ha det så till på lördag så får man se.

Om inte det fungerar så blir det att köra kemikalievägen.

Provade först att göra 2 vattenbyten per vecka på vardera 50% ett tag. Effekten = algerna växte så det blev syrebubler på dem. =(
#65 - 16 december 2003 10:37
Aj jag lider med dig =(

Provade först att göra 2 vattenbyten per vecka på vardera 50% ett tag. Effekten = algerna växte så det blev syrebubler på dem. =(

Ja vattenbyten med vårt rena kranvatten biter inte ett dugg på Cyanobakterier. En del spårämnen, fosfat från firrarna och kväve från vattencirkulationen är det som behövs.

En sak jag märkt som förbättrar markant när man har Cyanobakterier är att täcka för akvariet jättenoga varje kväll. Tillsammans med ett UV-filter över natten verkar det bli lite bättre faktiskt. Cyanobakterierna verkar släppa från underlaget när det blir kolsvart, och susar dom förbi UV-filtret är dom kokta.
#66 - 17 december 2003 08:45
Vad är egentligen anledningen till uppkomsten av Cyanobakterier?
När är risken störst, så att säga. Växtkar, inga växter, övergödning o.s.v.

Har följt ämnet med stort intresse men ändå missat svaret på min fråga. Börjar bli en aning orolig eftersom det mer eller mindre verkar oundvikligt att man får Cyano's i sitt kar.

#67 - 17 december 2003 09:48

Vad är egentligen anledningen till uppkomsten av Cyanobakterier?

När är risken störst, så att säga.

Jag har fått för mig att det är störst risk när man är väldigt renlig av sig och ofta byter vatten i kombination med mycket hungriga växter och växtgödning som inte innehåller kväve.

Alla vattenbyten sveper effektivt bort kvävet ur akvariet, växterna kan inte växa utan kväve och tar inte upp växtgödningen - Cyanobakterierna får därför ett bord fullt med t ex TMG, kväve från luften och lite fosfor från fiskarna.
#68 - 17 december 2003 10:08
Jag inbillar mig att mina kommit p.g.a. kraftig matning av fiskarna.
Har matat med ganska mycket och näringsrik mat till mina ungdjur. Kanske för mycket och nu får jag bita i det sura äpplet.
#69 - 17 december 2003 10:13
Ja den initiala triggningen av många algsorter är en ammoniumspik och låg syrehalt pga föruttnelse.

Cyanobakterierna blommar upp och tar över kvävemarknaden.

Annons