Torrlägga ytterfilter en tid?

#1 - 22 april 2012 09:44
Tjenare
Har ett par Eheim PRO 3 ytterfilter som jag slagit av då jag sålt karen. Inväntar nytt kar men det tar en liten tid innan jag får det misstänker jag.
Hur gör man med ytterfiltrena för att inte packningar osv ska torka. Ska man fylla dom med vatten eller torrlägga dom?
Vill ogärna sabba dom =)
#2 - 22 april 2012 11:12
Asså klart det kan stå torrt. Det gör det ju i affären etc. O jag har haft ytterfilter som stått torra o nått år o sen satt igång. Så snabbt torkar inte en o-ring

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 22 april 2012 11:34
Jo det är klart att det går bra i affären när de är nya. Men tätningar som gått i 2 år och sedan torrläggs tänkte jag kanske hårdnar till? =D
Men har du kört så fungerar det då ^^ Är lite känslig då jag nyss bytt golv pgr av läckage ^^
#4 - 22 april 2012 11:39
ja jag förstår dig. du får la testköra det innan du kör i gång det. annars kan du ju smörja dom med typ vaselin eller så
#5 - 22 april 2012 11:45
Ok. Eheim ska ha någon silliconspray som tydligen är omöjlig att få tag på. Vasselin lär ju fungera också ^^
Tack, man kan alltid lita på att du dyker upp och tycker till ;)
Christer5
#6 - 22 april 2012 11:49
Eheim silikonspray finns att köpa hos Flodströms !
#7 - 22 april 2012 11:51
Se för all sin dar till att handla mot faktura om du får för dig att handla från det företaget!

Det är lotto på hög nivå..
Christer5
#8 - 22 april 2012 12:23
Jag hittade inte sprayen på något annat ställe,har själv inte köpt från Flodströms men dom får ju mycket kritik.
#9 - 22 april 2012 14:27
Silikonspray finns ju en en hel del ställen.
Men hur farlig den kan vara för fiskar vet jag inte.
Skulle va kul att veta vad som skilljer eheims spray från andra.
#10 - 22 april 2012 15:08
hannesc skrev:
ja jag förstår dig. du får la testköra det innan du kör i gång det. annars kan du ju smörja dom med typ vaselin eller så

+1
Vaselin funkar perfekt. Helt ofarligt för fiskar etc. vad jag vet. Köper man ett nytt Eheim så är packningar mm. insmorda med vaselin eller liknande. Det kan ju även vara bra att använda på packningar emellanåt när man gör rent filtret.
#11 - 22 april 2012 15:15
Ta loss packningarna och lägg i en plastpåse med vatten så håller de sig fräscha.
#12 - 22 april 2012 15:44
Tommy J skrev:
Ta loss packningarna och lägg i en plastpåse med vatten så håller de sig fräscha.
Vatten tillför inget bra för siliconpackningar, om du lägger dem i en påse med siliconfett eller vaselin, ja! Äh förstår inte detta krångel;) Tvätta torka och smörj in packningarna med lite vitt vaselin är det absolut bästa:)

Annons