Hur mycket torrjäst ska jag ta till 1 liter vatten ovh två deciliter socker i en petflaska om jag inte använder gelatin?
Ursprungligen skickat av Marie J
Fick iden då jag minns att min far ploppa ner lite russin när han gjorde sherry när bubblorna började avta... *asg*
Alla råd är bra utom de dåliga...
Det stämmer säkert. Lärde mig då att det blev inget bra om man la i mer socker då... Russin är perfekt!Ursprungligen skickat av gtfalmi2
den effekten kommer pga glukosen i russinen, samma effekt om du tillsätter socker...
Jag har det till mitt 375 l kar.Ursprungligen skickat av matrix
Marie...Vilken spännande kombination. Har du dunken till ditt 375-liters eller 240-liters?
Jag byter dunken varannan vecka på onsdagar. Alltså en dunk i veckan.Ursprungligen skickat av matrix
Marie...Hur länge räcker en sats innan du måste byta.
Har borrat hål och tätat med silicon. En ganska rejäl klick.Ursprungligen skickat av matrix
Marie...Har du borrat hål i kapsylen på saftflaskorna och limmat runt slangarna? Blev det tätt? Har du någon bild på härligheten?
Som finns att läsa om på första sidan på den här tråden om att det var min far som gjorde så om vinet inte jäste tillräckligt bra så kunde man göra så.Ursprungligen skickat av Diamen
Marie:
Varför har du russin i? Luktar det bättre med russin? :-)
om min teori stämmer så skulle det vara en bättre idé att paralellkoppla flaskorna.
Ursprungligen skickat av nof
Oavsett man parallellkopplar eller seriekopplar flaskorna så kommer det _alltid_ att vara samma tryck i alla flaskor om man inte använder backventiler.
Fördelen med att parallellkoppla flaskorna och använda en backventiler (en i slangen från varje flaska) är att man kan koppla bort en flaska som inte längre producerar gas utan att flödet från den andra störs. När man sedan kopplar in flaskan efter att fyllt på en ny sats så kommer det att byggas upp tryck i den nya flaskan efter ett tag och när trycket är tillräckligt högt så kommer backventilen att släppa fram gas till akvariet.