Torrjäst till mäsk

#1 - 16 mars 2004 18:47
Hur mycket torrjäst ska jag ta till 1 liter vatten ovh två deciliter socker i en petflaska om jag inte använder gelatin?

#2 - 16 mars 2004 21:10
kör med 4dl socker..
Sen 1 tesked torrjäst ungefär.. Kan även tillsätta ½ tesked bikarbonat för att få lite extra sprutt.
#3 - 16 mars 2004 21:22
<font color="red">Jag kör med 3dl socker och ungefär 1krm torrjäst.</font id="red">
#4 - 16 mars 2004 21:25
Jag tog en påse, dvs 50 g. Tror inte det spelar så stor roll, jästen kommer ju ändå föröka sig efter ett tag.
#5 - 16 mars 2004 21:25
Tackar ödmjukast för alla svar. Jag prövar nog med fyra deciliter socker en sked torrjäst och bikarbonat för det är bra sprutt jag vill ha.[:)]
#6 - 16 mars 2004 21:31
Jag stoppar i en dl russin med för att få sprut som varar lite längre.

<b>5 l dunk</b>
3,5 l hett/varmt vatten
4 dl socker
1 msk torrjäst
1 msk bakpulver
1 dl russin
#7 - 16 mars 2004 21:43
Marie.. Russin :) den var ny! hehe
#8 - 16 mars 2004 21:56
Fick iden då jag minns att min far ploppa ner lite russin när han gjorde sherry när bubblorna började avta... *asg*

Alla råd är bra utom de dåliga...
#9 - 16 mars 2004 21:58
den effekten kommer pga glukosen i russinen, samma effekt om du tillsätter socker...
Ursprungligen skickat av Marie J

Fick iden då jag minns att min far ploppa ner lite russin när han gjorde sherry när bubblorna började avta... *asg*

Alla råd är bra utom de dåliga...

#10 - 16 mars 2004 22:01
Ursprungligen skickat av gtfalmi2

den effekten kommer pga glukosen i russinen, samma effekt om du tillsätter socker...

Det stämmer säkert. Lärde mig då att det blev inget bra om man la i mer socker då... Russin är perfekt!
#11 - 16 mars 2004 22:10
Marie...Vilken spännande kombination. Har du dunken till ditt 375-liters eller 240-liters?
#12 - 16 mars 2004 22:17
Ursprungligen skickat av matrix

Marie...Vilken spännande kombination. Har du dunken till ditt 375-liters eller 240-liters?

Jag har det till mitt 375 l kar.

Den består av 2 st seriekopplade 5 l saftdunkar som sen fortsätter i en ytterligare serie i en 1½ l petflaska där jag bara har vatten. Slangen har jag petat in i filtret strax under pumpens insug för att smula sönder co2 och skjuta ut det i vattnet.

Detta är ett nytt projekt för mig men det har börjat funka bra nu med lite ändringar med bla rätt gödning.
#13 - 17 mars 2004 06:27
Marie...Hur länge räcker en sats innan du måste byta.
#14 - 17 mars 2004 16:19

Marie...Hur länge räcker en sats innan du måste byta.

Jag byter dunken varannan vecka på onsdagar. Alltså en dunk i veckan.
#15 - 25 mars 2004 23:18
Marie...Har du borrat hål i kapsylen på saftflaskorna och limmat runt slangarna? Blev det tätt? Har du någon bild på härligheten?

#16 - 25 mars 2004 23:28
Kommer med ett litet tips, istället för att limma runt slangarna, ta moddalera (säkert felstavat) som barn leker med, jag provade det mesta o det var bara det som jag fick det tätt med.
#17 - 25 mars 2004 23:44
När jag pillade med co2 senast tätade jag med smältlim.. gick kalasbra... Borrade ett lite för litet hål.. Sedan tryckte jag igenom slangen, Varpå jag kletade på smältlim och sedan drog tillbaka slangen lite. På så sätt fick jag lim mellan korken och slangen. Hoppas ni förstår...
#18 - 26 mars 2004 15:45

Marie...Har du borrat hål i kapsylen på saftflaskorna och limmat runt slangarna? Blev det tätt? Har du någon bild på härligheten?

Har borrat hål och tätat med silicon. En ganska rejäl klick.

Har tyvärr inga bilder på det....
#19 - 27 mars 2004 12:32
hmm jag har inte tätat med något alls och har inga problem alls med läckage.. borrade endast med lite mindre borr än diametern på silikonslangen..
#20 - 27 mars 2004 20:42
Har inte heller tätat med något. Bara borrat ett mindre hål än slangens mått och snedklippt slangen så en liten ända stack igenom... det var pilligt att få igenom slangen men tätt blev det.
#21 - 28 mars 2004 16:29
Hmm, ingen som funderat på att koppla en damejanne istället. Slå två fluger i en smäll, producera co2 till växterna och vin till sig själv [;)]
#22 - 28 mars 2004 16:39
Groover: Du tog orden ur min mun....
Det vore ju grymt om man kunde dricka resterna när mäskflaskan inte producerar C02 längre.
Lite mysigt på frdagskvällen:
Starta upp en ny mäskflaska och dricka upp den gamla [:-34]
#23 - 28 mars 2004 21:33
<font color="red">Jag har också borrat ett mindre hål än slangens diameter och dragit igenom, men det spelar ingen roll, efter ett tag så kommer slangen att forma sig efter hålet och co2 kommer sippra ut. Jag skall testa en ny idé i helgen, hoppas jag har kameran då så kan ni går se hur det går.</font id="red">
#24 - 28 mars 2004 21:42
Jag prövade med att föra genom ett par rörbitar och det verkar funka. Har beskrivit hur jag byggt i mitt galleri och fortsätt in under CO2-anläggning. Jag har inga problem med att det sipprar ut nå´n CO2. Tag gärna efter bra idéer och utveckla gärna de som är dåliga.
#25 - 29 mars 2004 06:02
Marie...Jag ska försöka få tag i några sådana saftflaskor och ääven pröva ditt recept.

Groover...Vad är en damejanne?

Diamen...Smart med rören, jag har själv funderat på glasrör men det måste ju gå lika bra med aluminium.
#26 - 29 mars 2004 16:31
Jag svarar för Groover =)

En Damajeane är en stor rund med tjockt glas som är en behållare(flaska) som man gör vin i som vanligtvis är ca 50 cm hög. Du har säkert någon släkting som har/haft en sådan att brygga vin i.
#27 - 29 mars 2004 19:12
Marie:

Varför har du russin i? Luktar det bättre med russin? :-)
#28 - 29 mars 2004 19:44
Ursprungligen skickat av Diamen

Marie:

Varför har du russin i? Luktar det bättre med russin? :-)

Som finns att läsa om på första sidan på den här tråden om att det var min far som gjorde så om vinet inte jäste tillräckligt bra så kunde man göra så.

Men jag lägger i dom direkt för jag tycker att jag får en längre effekt då, så jag slipper byta mäsk för ofta. Fått för mig att det blir lite jämnare puttring under perioden, efter de första dagarnas megaspruttande.
#29 - 30 mars 2004 19:50
Ok, jag förstår. Her länge kan du köra en flaska med normalsprutt? Jag tycker att det avtar mot den 7:de dagen. Fundrear att köra 2 mäskflaskor och nyladdning var 10:de dag. Och att man byter en flaska. Det blir att en flaska får sitta i ca 3 veckor för att driva ur all krut i mäsken. har nå´n nå´t bättre tips?
#30 - 30 mars 2004 21:56
Dom klarar sig med normalsprutt i ca 14 dagar. Efter 3 veckor så är det i princip ingen kräm kvar alls.

Jag har 2 seriekopplade och byter en i veckan.
#31 - 31 mars 2004 19:21
Så den idén jag fått att paralellkoppla två stycken är inte så dumt då? För seriekoppling tappar jag ju trycket i hela systmet om jag kopplar loss ena flaskan.
#32 - 1 april 2004 09:04
Om du sätter backventiler mellan flaskorna så slipper du tryckfallet när du ska byta en flaska.
#33 - 1 april 2004 17:05
Men om jag sätter en backventil på flaska 1 och flaska 2 har högre tryck så kommer ju gasen från flaska 1 inte orka tryckas fram genom flaska 2. Skruvar jag bort flaska två tappar jag ju trycket där och gasen i flaska 1 kan ju inte komma fram till renaren häller. Och så måste trycket i flaska 2 byggas upp igen för att det skall komma gas till akvariet. Tycker det verkar krångligt. om min teori stämmer så skulle det vara en bättre idé att paralellkoppla flaskorna.
#34 - 1 april 2004 19:05

om min teori stämmer så skulle det vara en bättre idé att paralellkoppla flaskorna.

Alla sätt jag kan fundera ut att parallellkoppla två tryckflaskor med en slang ner i akvariet kommer bli samma sak som seriekoppling.

Tankeexperiment: Om du själv blåser och simulerar flaska 1 och sedan skruvar bort parallellkopplade flaska 2 - vad händer då? Jo din utandningsluft kommer naturligtvis gå den lättaste vägen ut, dvs inte ner i akvariet utan in i slangen till flaska 2 som du skruvade bort.

Förutsatt en slang ner i akvariet krävs backventiler om man ska undvika tryckfall när man skruvar bort en flaska.

Sedan kan man ju fundera över varför det måste byggas upp ett tryck i en nypåkopplad flaska. Om det är luft i flaskan och CO2-gasen kommer från den gamla flaskan så kommer gasen naturligtvis hellre välja vägen ner i akvariet eftersom det är tyngre att komprimera luften i den nya flaskan än att trycka ner en vattenpelare i akvariet?
#35 - 1 april 2004 19:23
Oavsett man parallellkopplar eller seriekopplar flaskorna så kommer det _alltid_ att vara samma tryck i alla flaskor om man inte använder backventiler.

Fördelen med att parallellkoppla flaskorna och använda en backventiler (en i slangen från varje flaska) är att man kan koppla bort en flaska som inte längre producerar gas utan att flödet från den andra störs. När man sedan kopplar in flaskan efter att fyllt på en ny sats så kommer det att byggas upp tryck i den nya flaskan efter ett tag och när trycket är tillräckligt högt så kommer backventilen att släppa fram gas till akvariet.
#36 - 3 april 2004 19:13
Ursprungligen skickat av nof

Oavsett man parallellkopplar eller seriekopplar flaskorna så kommer det _alltid_ att vara samma tryck i alla flaskor om man inte använder backventiler.

Fördelen med att parallellkoppla flaskorna och använda en backventiler (en i slangen från varje flaska) är att man kan koppla bort en flaska som inte längre producerar gas utan att flödet från den andra störs. När man sedan kopplar in flaskan efter att fyllt på en ny sats så kommer det att byggas upp tryck i den nya flaskan efter ett tag och när trycket är tillräckligt högt så kommer backventilen att släppa fram gas till akvariet.

Äntligen nå´n som förtsår vad jag menar. Det måste ju vara det bästa sättet om man skall köra med flera än 1st mäsk-flaska.

Annons