En lurig nöt att knäcka, försök inte att svälta ut dem bara, för det är inte ovanligt att de väljer döden framför torrfoder! De flesta apisto jag har haft tar gärna röda mygg i torrt format men tyvärr inte alla. Just nu har jag en grupp nijsseni som bara tar levande. Spirulina kanske går bra - om du har de ekonomiska förutsättningarna. Skulle dina skyddslingar börja ta av, blir det till att kläcka artemia och försöka få upp livsgnistan igen.
Personligen tror jag att det är viktigt att som uppfödare vänja in avkomman vid varierat foder........[:-103]
Varför vill du använda torrfoder? jag antar att det inte är någon ekonomisk fråga efter som fryst foder är relltivt billigt och för så små fiskar räcker det också länge.
Mina A. Cacadouides lyckades jag vänja vid flingor. Jag matade de andra fiskarna med flingor och använde bara svarta mygglarver varannan dag som kakaduorna åt. Rätt som det var började de smaka på flingorna och sen dess har de ätit flingor. Det var lättare att få ynglen att ta flingor.
Testa att blöta upp torrfodret så det sjunker till botten. De flesta dvärgciklider letar ju föda på botten genom att sila sand. Efter de fått smak för det kan de ta det som vanligt.
De jag haft har accepterat både flingfoder och ciklidpellets, men de har inte blivit särskilt tjocka av det. För det har det krävts mygglarver (levande eller frysta).
jag har ett gäng kakaduaciklider.. ingen har käkat torrfoder tills för nu häromdagen..en hane stoppade faktist i sig lite flingor utan att spotta ut dem..hehe.. tycker det är käckt att varva med torrfoder om det går, av näringssynpunkt & att det är mindre slabb =)
lättare att ibland när man har lite bråttom bara ta en burk & mata runt i alla karen..det hade varit gött!