Citat ur skriften:
"De flesta alger kan också spridas och förökas med hjälp av ganska små sporer (könlig förökning) eller andra former för "vilostadier", som bildas i tusental. Dessa förökningsformer är ofta väldigt seglivade, de kan tåla uttorkning, lång tids mörker och några kan direkt spridas via luften."
Nåja. Du har alltid varit otroligt påläst i dina svar, så säger du definitivt nej här, så backar jag. Jag har ingen som helst möjlighet att bevisa något här, annat än genom en massiv litteraturgenomgång vilket jag inte pallar med just nu.
Åh, det finns alger som tål uttorkning - den encelliga algen trädgröna t.ex. - och antagligen alger som kan spridas som damm genom luften också, men jag tror inte arterna i nåt av de vanliga akvarie-släktena (kiselalger, Cladophora, Audouinella, Spirogyra, Oedogonium...) grejar det.
Kanske vissa cyanobakterier.
Fast om nån vet jag har fel, får den personen gärna påpeka det.
I alla fall, Cladophora, Audouinella, Spirogyra och "svävalger" (kan ha varit Chlorella) har jag haft i ett akvarium men inte i andra akvarier i samma rum, förrän jag flyttat över "smittade" föremål (eller i svävalgens fall med flit hällde över en hink vatten).
Hmmm... Kunde vara kul att göra ett experiment - ta en liter sterilt vatten, tillsätta steril näring, hälla det i en flaska, och ställa flaskan, öppen, i ett fönster. Min gissning är att inga alger kommer att dyka upp.