Torkat silicon?

#1 - 25 oktober 2005 14:10
Jag har fått erbjudande om att köpa ett 6 år gammalt åtta kantigt akvarium som stått tomt i 4 år.. Torkar siclion så det kan börja läcka?
#2 - 26 oktober 2005 03:15
silikon torkar INTE.
har ett akvarie som stått tomt i över 8 år och silikonet där är fräsht.

det viktiga är hur akvariet har förvarats.
har det stått mörkt så är det en klar fördel.
har det stått ljust däremot så förstörs silikonet rätt fort och har det stått i sol förstörs silikonet mycket fort.
känn försiktigt med nageln om silikonet känns mjukt och sitter fast på glaset.
#3 - 26 oktober 2005 09:21
silkinet blir "gammalt" i kontakt med syre. det är inte bra att låta akvarium stå torra. jag skulle inte använda ett som stått torrt mer än några månader.
4 år så ska du silikona om. inte värt att chansa.
#4 - 26 oktober 2005 10:07
Tog fram ett gammalt akvarie som jag hade kvar hos mina föräldrar i förrådet sedan länge. Det är ca 10år. Jag körde igång det för ungefär ett år sedan. Och det är klockrent.

Fast du bör nog först ta in det i badrummet, fylla det med vatten och se efter så det inte läcker.
#5 - 26 oktober 2005 10:11
[QUOTE=Gimbo]Fast du bör nog först ta in det i badrummet, fylla det med vatten och se efter så det inte läcker.[/QUOTE]

har man ett stort kar och litet badrum så kan man ju prova att fylla på akvariet under ett par 3 dagar så det inte blir stora syndafloden ifall det skulle läcka.

själv hade ja problem bara å testa mitt lilla 37L kar när ja plocka fram de ur gömmorna i våras.
#6 - 26 oktober 2005 12:35
Okay.
Får klämma lite på siliconen när jag fått hem karet då.
#7 - 26 oktober 2005 12:49
Jag har funderat lite på det här med silikon och hur det reagerar beroende på var akvariet står. Att det skulle påverkas av att stå varmt och exponerat för sol betvivlar jag inte en sekund men att det skulle påverkas av vanliga lampor verkar lite konstigt med tanke på att alla akvarium i butikerna står ljust.
#8 - 26 oktober 2005 13:02
[QUOTE=ovj78]men att det skulle påverkas av vanliga lampor verkar lite konstigt med tanke på att alla akvarium i butikerna står ljust.[/QUOTE]

får göra skillnad på tomt och fyllt akvarie.

har ännu aldrig hört om ett akvarie där silikonet förstört pga sol när det varit vattenfyllt men läst om ett akvarie som stog tomt i sol och där tog de 2-3 månader så började glasrutorna lossna från varann.
#9 - 26 oktober 2005 13:08
Självklart är det skillnad på tomt och fyllt men det brukar ju finnas en hel del tomma akvarier för försäljning i butikerna också.
#10 - 26 oktober 2005 13:09
Akvariet jag pratar om har stått undanskymt i en skrubb under tiden om jag förstått det rätt.
#11 - 27 oktober 2005 15:02
skadar ju inte att silkona om. 40 kr är en billig försäkring mot eget badhus.
#12 - 27 oktober 2005 19:17
[QUOTE=lysröret]skadar ju inte att silkona om. 40 kr är en billig försäkring mot eget badhus.[/QUOTE]
Dont fix what's not broken....

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=466001&postcount=6
#13 - 28 oktober 2005 01:32
[QUOTE=NE][QUOTE=lysröret]skadar ju inte att silkona om. 40 kr är en billig försäkring mot eget badhus.[/QUOTE]
Dont fix what's not broken....

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=466001&postcount=6[/QUOTE]

då hade ja helt rätt att silikon inte torkar :)
bra länk ska sparas.

Annons