Tonade rutor!!

#1 - 20 juni 2007 16:40
[SIZE=3]Hallå !!! [/SIZE]

Vi har ganska nyligen startat upp ett akvarie och allt är bara fin fint [SIZE=2]MEN[/SIZE] vårt akvarieglas verkar vara gultonat (hoppas jag så att det inte
är skit ;) ) och vattnet ser mer ut som ett äckligt åvatten än det där tropiskt vackra blåa som de andra har [:(!]

Som tur är så har vi lånat akvariet för att se om det var något för oss så vi kan ju köpa ett eget och tänka på att vi vill ha "vanligt" glas.....

Någon som känner till detta glaset och jag antar att det inte spelar någon roll vilket ljus man har! :confused:
#2 - 20 juni 2007 16:42
Har du rötter i akvariet?
#3 - 20 juni 2007 16:44
Hmmm tänkte jag först... rötter....men nu fattade jag....tror jag...Du menar typ en sån "stubbe",sån har vi.
#4 - 20 juni 2007 18:35
Tvilum skrev:
Hmmm tänkte jag först... rötter....men nu fattade jag....tror jag...Du menar typ en sån "stubbe",sån har vi.

Är den ny?
#5 - 20 juni 2007 18:51
Rötter ger ifrån sig humusämnen. Det är inget som är farligt utan endast ett skönhetsproblem. Vissa tycker det är snyggt andra inte. Med tiden färgar den av sig mindre och minder och vattnet blir klarare. Om man vill kan man koka roten nån timme eller så, då släpper den ifrån sig ganska mycket färg.
#6 - 20 juni 2007 18:59
rsoderberg skrev:
Är den ny?

Japp den är bara några veckor gammal....Men färgen har varit lika på vattnet hela tiden tror jag....
#7 - 20 juni 2007 19:05
Sara1111 skrev:
Rötter ger ifrån sig humusämnen. Det är inget som är farligt utan endast ett skönhetsproblem. Vissa tycker det är snyggt andra inte. Med tiden färgar den av sig mindre och minder och vattnet blir klarare. Om man vill kan man koka roten nån timme eller så, då släpper den ifrån sig ganska mycket färg.

OK..men är det ok atttaupp den nu och koka den eller måste man göra det direkt?
För mig är det ingen panik om det inte är farligt och blir det bara bättre med tiden så...Tack för hjälpen.....skönt att man fråga en massa här....:D
#8 - 20 juni 2007 19:07
Roten är väl köpt i en / ursprungligen zoo affär ?
#9 - 20 juni 2007 19:08
Roten är väl köpt i en / ursprungligen zoo affär ?

Ja det är den....och den är ganska stor så den avger väl mer färg än en liten då antar jag :D
#10 - 20 juni 2007 19:13
Är den för stor för att koka så kan du köra med täta vattenbyten.
Tillslut så "ger" det med sig och vattnet blir klarare, ge inte upp.
Det är ett klokt beslut att skaffa akvarium, en trevlig hobby som ger mycket tillbaka.
Klart ni skall ha akvarium ;)
#11 - 20 juni 2007 19:15
Är den för stor för att koka så kan du köra med täta vattenbyten.

Tillslut så "ger" det med sig och vattnet blir klarare, ge inte upp.

Det är ett klokt beslut att skaffa akvarium, en trevlig hobby som ger mycket tillbaka.

Klart ni skall ha akvarium ;)

Jo man fastnar ganska snabbt....Jag springer just nu med jämna mellanrum ut för att kolla min supertjocka guppy.....Hon har betett sig konstigt sedan igår...så håll tummarna ;) Värre än att få egna barn :p
#12 - 20 juni 2007 19:17
:D
GRATTIS, alltid speciellt med den 1:a odlingen.
#13 - 20 juni 2007 19:21
:D

GRATTIS, alltid speciellt med den 1:a odlingen.

Man tackar...det roliga är att de andra honorna börjar bli lite småfeta de med så det blir kanske en rejäl dos yngel jag sitter med snart [:o]
Bilagor:

Annons