Tomt akvarie över sommaren. Hur göra?

#1 - 11 maj 2006 21:23
Jag har ansvar för skolans akvarie på eget initiativ då det inte fanns något engagemang för det hos vaktmästarna som ansvarade för det och de inte hade vare sig tid eller kunskap att sköta det. Jag är ju knappast något proffs själv heller men jag gör så gott jag kan ;-)
Nu lever 6 platys, 11 neontetror, 2 kampfiskar (en hane och en hona förstås) och en ancistrus. Alla välmående.
Till saken hör att jag från den 1 juni har sommarlov och eftersom ingen annan kommer att kunna ta hand om akvariet annat än fodring så vill jag inte lämna kvar fiskarna över sommaren.
Nu är då frågan om jag ska tömma hela akvariet och ta med växter, pump och fiskar hem och placera i akvarium här hemma eller om det finns någon vits med att bara ta med fiskarna hem och låta växterna och pump vara kvar eller kommer jag bara att mötas av döda växter och ett akvarium som ändå måste tömmas när jag kommer tillbaka???
Alla tips och råd mottages tacksamt.
#2 - 11 maj 2006 21:54
Heisann! :)
Hvor stort er akvariet? Har du noen mulighet til å frakte det hjem til deg selv over sommeren?
#3 - 12 maj 2006 01:03
hur stort är akvariet ?

med sparsam fodring kan dom mycket väl klara sej över sommaren sålänge inga X faktorer som ruttnande rot spökar.
problemet är dock att vatten avdunstar och ju mer det dunstar ju mer koncentrerat blir alla ämnen i vatten.

finns det växter i akvariet ?
växter är bra på att ta upp avfallsprodukter från fiskarna sålänge alla anda näringsämnen finns.
#4 - 18 maj 2006 18:12
[quote=Raven]hur stort är akvariet ?

med sparsam fodring kan dom mycket väl klara sej över sommaren sålänge inga X faktorer som ruttnande rot spökar.
problemet är dock att vatten avdunstar och ju mer det dunstar ju mer koncentrerat blir alla ämnen i vatten.

finns det växter i akvariet ?
växter är bra på att ta upp avfallsprodukter från fiskarna sålänge alla anda näringsämnen finns.[/quote]

Akvariet ligger nog runt 80 liter skulle jag tippa, 8-kantigt. Har fått erbjudande att låna kompisens 60 liters över sommaren så jag kan flytta över fiskarna dit :) . Törs inte lämna akvariet i skolan över sommaren då det blev katastrof när det inte sköttes över en tid i vintras (det var under vintern jag startade mitt akvarieintresse och efter det tog jag över skötseln). Det såg förjävligt ut och bara två fiskar hade klarat sig.

Så, vad tror ni? Ska jag tömma skolans akvarie helt eller ska jag lämna kvar pump, vatten och växter?
#5 - 18 maj 2006 18:41
Hur långt borta från skolan bor du? Hur länge är du ledig? Hur ofta brukar du byter vatten?

Hade jag varit du så skulle jag inte flyttad på grejor och fiskar. Jag har mina kar på jobbet. Över sommaren/semestern kommer jag åker in till jobbet minst en gång i veckan och pysslar om karen. Det räcker.

Hejhopp. R
#6 - 19 maj 2006 15:25
När jag jobbade som skolvaktmästare så var det bara 2 veckor som det inte fanns någon på skolan.
Hör med vaktmästare eller rektor om det finns någon möjlighet för dig att få komma till skolan och sköta om det ett par dagar i veckan.
Under förutsättning att du inte ska bort någonstans.
#7 - 20 maj 2006 20:04
[quote=Tenkare]När jag jobbade som skolvaktmästare så var det bara 2 veckor som det inte fanns någon på skolan.
Hör med vaktmästare eller rektor om det finns någon möjlighet för dig att få komma till skolan och sköta om det ett par dagar i veckan.
Under förutsättning att du inte ska bort någonstans.[/quote]

Njae... Det kanske inte är så lätt att svara på en fråga när man inte vet alla detaljerna [:o]
Jag bor alltså 6 mil från skolan och är därför inte ett dugg sugen på att åka dit för att sköta fiskarna där :p . Räcker med allt eländigt pendlande i terminerna.
#8 - 20 maj 2006 21:24
Oj ja totalt 12 mil om dagen är kanske inte något man är sugen på.
Tja då är det att plocka hem fiskarna eller ge någon på skolan skrivna instruktioner för hur dom ska sköta om det.

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig

Annons