Halloj
Jag har haft sällskapsakvarium i ganska många år, men på sistonde har dessa mest vart hem åt salamandrar, axeloter, slamkrypare och annat.
Men för så där tre månader sedan fick jag lust att skaffa lite vanlig "heltids vatten" fisk igen.
Jag är lite trött på all "fin-avlad" fisk som finns i handeln som guppies och slöjstjärtar, och jag skulle vilja testa lite fisk som har ett mer spännande utseende eller beteende, och som är nära eller hellst identisk sin vilda form.
Här är lite fiskar jag funderat på..
100l
Marmorerad Bilbukfisk
Indis glasmal
Elefantnosfisk
Mal/ar, kuliål, kräftdjur eller amfibie
Annat jag spanat in...
Fjärilsfisk
Blindgrottetra
Black ghost/Knivfisk
Glasabbore
Skalare (tror akvariet är lite väl lågt och det är mycket svårt att hitta fiskar med den ursprungliga teckningen. Har haft dessa tidigare)
Vad jag har förstått så är dom tre första fiskarna mycket känsliga, hur mycket och vad krävs det för att hålla bra vatten för dom?
Är 100l för litet för elefantnosfisk? Jag har inte läst något om att dom skall hållas i stim, men i zoo affären ser dom ut att ha stim beteende, hur ligger det till egentligen? Kan man hålla en ensam individ? (har man bara två blir det bara lättare bråk?). Kan glasmalar trivas ihop med elefantnosfiskar?
Hur stora stim bör glasmalar och bilor minst hållas i? (tänkte mej ca. 6 resp. 10)
Kan grottetror passa med dom andra fiskarna? Klarar dom av något surt vatten eller måste dom ha lätt basiskt?
Kan fjärilsfisk hållas ihop med bilbuksfisk, eller blir båda parterna stressande och bilorna dessutom mat?
Black ghost blir för alldeles för stora, men finns det någon mindre variant som skulle kunna passa i 100l med likande simsätt? (då istället för elefantnosfisk)
Finns det några midre fiskar som liknar pirayor eller skivtetror i utseende? (funderar på sorgmantel tetror)
Finns det några andra arter som kan rekomenderas att kolla upp?
Mycket tacksam för svar! :)