Hur tömmer man ut gruset utan att repa själva akvariet?
/Matsvin.
Daniel_N skrev:Jag har aldrig fått en repa på sidorutorna när jag tagit ur grus, däremot får jag repor om det kommer grus mellan algmagneten och rutan.
tummen skrev:Skall du byta sanden mot en annan eller skall du flytta akvariet eller varför behöver du ta upp den?
Säg bara inte att du tänker koka sanden, det är ett riktigt gammalt DÅLIGT skötselråd....
Annars kan jag inte tänka mig att det någonsin behöver vara så att man MÅSTE ta upp sanden, den mår ju bäst där den ligger...
Repor kommer oavsett hur man gör, med hjälp av algmagnet, eller om man t.ex.rör runt för hårdhänt i akvariet eller hur? Smårepor är oundvikligt...och inget jag oroar mig för nämvärt.
Annars är en håv bra, men då slits den otroligt, eller om man har lite grövre grus så funkar redan nämda slaskrensare utmärkt....Jag har aldrig "medvetet" tömt sand/grus med slang, men det borde funka bra, speciellt om man har fin sand och en grov slang.
Daniel_N skrev:Magneter har ju den fördelen att man inte behöver rota i karet :)
Redbullen skrev:Magneter är också extremt duktiga på att repa just rutor, ett litet korn mellan magnet och glasruta blir ett sött litet irriterande sträck..