tömma akvariet utan att repa

#1 - 19 oktober 2006 18:08
Hur tömmer man ut gruset utan att repa själva akvariet?

/Matsvin.
#2 - 19 oktober 2006 18:52
Asså med repa,då mena du väl fram/sido rutorna...,Jag bruka ta ut för hand,jobbigt men det e de värt :D

Finns säkert nått bättre tips :)

/Alex
#3 - 19 oktober 2006 18:54
Jag brukar suga ut gruset med hävert, tar vattnet slut så fyller man bara på lite till.
Med hjälp av detta och lite försiktighet med slangrörelsen så är risken minimal att glasen repas.
#4 - 19 oktober 2006 19:04
NE,vad ha du för grus?(storlek)
#5 - 19 oktober 2006 19:55
Det finns ett annat sätt: töm ut ca 80% av vattnet, ta upp så mycket grus som möjligt med en slaskrensare så lämnar man kvar slammet i karet och får mindre att tvätta.
Sedan tömma ut mer vatten och för att få upp de sista så plockar man fram damsugaren. Inte den vanliga utan en grovdamsugare som fixar att suga upp vatten. Glöm inte att plocka bort påse och dammfilter om du ska testa det senare ;) .
Vänligen, anti
#6 - 19 oktober 2006 19:55
Jag gör exakt samma som NE. Ta en relativt kort grov slang och sug ut gruset ner ett ett par hinkar.
Funkar oavset grusstorlek.
#7 - 19 oktober 2006 21:39
Jag använde en finmaskig fiskhåv när jag tog ur mitt grus. Det var rätt finkornigt så en slaskrens passade inte. Som sagt lämnas slammet kvar, jag behövde inte skölja ur gruset mer än en gång.
#8 - 28 oktober 2006 20:24
Det finns perforerade spadar för att rensa i kattlådor, kan det vara något?
#9 - 29 oktober 2006 09:28
Allt som kan orsaker en mekanisk kraft på ett gruskorn mot glaset skapar repor, det är därför jag suger ut gruset.
#10 - 29 oktober 2006 10:18
Är det bottenglaset ni menar eller? :confused:

Jag har aldrig fått en repa på sidorutorna när jag tagit ur grus, däremot får jag repor om det kommer grus mellan algmagneten och rutan.
#11 - 29 oktober 2006 21:34
Skall du byta sanden mot en annan eller skall du flytta akvariet eller varför behöver du ta upp den?
Säg bara inte att du tänker koka sanden, det är ett riktigt gammalt DÅLIGT skötselråd....
Annars kan jag inte tänka mig att det någonsin behöver vara så att man MÅSTE ta upp sanden, den mår ju bäst där den ligger...
Repor kommer oavsett hur man gör, med hjälp av algmagnet, eller om man t.ex.rör runt för hårdhänt i akvariet eller hur? Smårepor är oundvikligt...och inget jag oroar mig för nämvärt.
Annars är en håv bra, men då slits den otroligt, eller om man har lite grövre grus så funkar redan nämda slaskrensare utmärkt....Jag har aldrig "medvetet" tömt sand/grus med slang, men det borde funka bra, speciellt om man har fin sand och en grov slang.
#12 - 30 oktober 2006 09:22
när ja ska tömma akvariet pga flytt så ska ja ta en tunna med lock med två anslutningar på. en till damsugarn o sen en slang för att suga upp sanden med. såna där tunnor finns att köpa
#13 - 30 oktober 2006 10:34
Jag brukar göra så att jag föser/lyfter in gruset med händerna i en 2-liters glasslåda typ Big pack eller liknande. Glasslådan töms ner i hinkar eller plastbackar. Jag aktar mig för att på något sätt dra upp grus/sand utefter de stående rutorna. Det sista "vattnar" jag ner på botten och tar upp med typ disktrasa eller liknande.
Det här gör jag enbart om jag ska byta gruset mot en annan typ, eller tömma de större karen inför flytt.
#14 - 31 oktober 2006 16:04
Daniel_N skrev:
Jag har aldrig fått en repa på sidorutorna när jag tagit ur grus, däremot får jag repor om det kommer grus mellan algmagneten och rutan.

Använd rakblad, eller isskrapa för bilfönster, så är risken för repor mindre. Magneter är ett verktyg tillverkarna av akvarier använder för att få sälja fler akvarier.

Jag dammsuger ut grus, och sand med en 12m lång slang... 22id. Längden är för att jag dumpar vattnet på grannens gräsmatta... När jag dammsuger upp grus hänger jag slangen över balkongdörren, och ner i en STOR hink.
Det är värre med blästersand, än rådagrus, av någon anledning. Det brukar gå åt en hel del vatten, men det repar inga glas.

B!
#15 - 1 november 2006 01:29
Magneter har ju den fördelen att man inte behöver rota i karet :)
#16 - 20 november 2006 06:09
tummen skrev:
Skall du byta sanden mot en annan eller skall du flytta akvariet eller varför behöver du ta upp den?

Säg bara inte att du tänker koka sanden, det är ett riktigt gammalt DÅLIGT skötselråd....

Annars kan jag inte tänka mig att det någonsin behöver vara så att man MÅSTE ta upp sanden, den mår ju bäst där den ligger...

Repor kommer oavsett hur man gör, med hjälp av algmagnet, eller om man t.ex.rör runt för hårdhänt i akvariet eller hur? Smårepor är oundvikligt...och inget jag oroar mig för nämvärt.

Annars är en håv bra, men då slits den otroligt, eller om man har lite grövre grus så funkar redan nämda slaskrensare utmärkt....Jag har aldrig "medvetet" tömt sand/grus med slang, men det borde funka bra, speciellt om man har fin sand och en grov slang.

Jag blev tvungen att tömma ut gruset då jag insåg att akvariet inte stod plant... Det är fixat nu, så nu skall jag ha tillbaks gruset i akvariet igen...

/Matsvin.
#17 - 27 november 2006 17:48
Jäklar, det tog forumet 27 dagar att skicka mig ett mail om att någon svarat i tråden. Niiiice. Undrar hur mycket annat jag inte fått reda på. ;- )

Daniel_N skrev:

Rädd för vatten? :-Þ

B!
#18 - 27 november 2006 21:49
Daniel_N skrev:

Magneter är också extremt duktiga på att repa just rutor, ett litet korn mellan magnet och glasruta blir ett sött litet irriterande sträck..

Rengör alltid med en bit filtermatta, alltid rent, och repfritt

//Peter
#19 - 27 november 2006 21:59
Redbullen skrev:
Magneter är också extremt duktiga på att repa just rutor, ett litet korn mellan magnet och glasruta blir ett sött litet irriterande sträck..

Exakt vad jag menade tidigare. Mitt 375 kar som är köpt begagnat har just sådana repor, som jag hade hoppats på att ta bort med lämpligt slipmedel, men det har visat sig halvsvårt att få tag i cerium-oxid.
B!
#20 - 27 november 2006 22:33
Ofasen finns det sånt lyx med, jag byter bara ut glaset eller karet om det är för repigt, eller köper jag inte så repiga :)

Annars kan de ju bara så bra att bakrutan är mindre repig, alltså man vänder på de....man kan ju hoppas på det

//Peter
#21 - 27 november 2006 23:08
Glaset har 5-6 små repor, bara synliga när man sitter precis framför akvariet. Bak... Bak var i värre kondition, sannolikt för att det varit sten staplad mot den sidan. Numera slipper man se det dock, eftersom det sitter bakgrund på den, och båda kortsidorna. Det känns som om 15-20 dollar för att kunna polera bort repor ur ett frontglas som kostar ungefär lika mycket är en sund investering... Speciellt om man tar med i beräkningen att man får slipmedel så det räcker till alla akvarium man kommer äga genom livet.
B!

Annons