Tomascikliden

#1 - 28 januari 2007 17:25
Jag har 2st tomasciklider i mitt 180 literskar nu, tillsammans med 2st bolivianska fjärilsciklider samt 3st guldguramis och 2st guldancistrus.

Min fråga är om jag kan köpa två stycken tomasciklider till (hona+hane), eller om det kommer uppstå bråk mellan den hanen som redan är i karet och den hanen som då kommer komma dit?
#2 - 28 januari 2007 18:07
kommer garanterat att bli "bråk" tills dom satt rang på varann...
#3 - 28 januari 2007 18:10
Men efter det bör de funka?
Hade du rekomenderat att köpa ett par tomasciklider till? :)
#4 - 28 januari 2007 20:36
Kommer nog inte att bli bråk enbart mellan hanarna, utan honorna kommer nog också att bråka. Det gamla paret, om det är ett par, kommer förmodligen att låta de nya få sina fiskar varma :p

Är de däremot inte ett par, så är det nog snarare en fördel att köpa två till, då ökar ju chansen att du får ett par.

Även om de du har är ett par, så kommer det nog att funka så småningom om du köper två till, om de är lika starka. Men är de ett par så finns det ju ingen direkt anledning att köpa fler, de nya skulle nog bara störa och distrahera paret.
#5 - 28 januari 2007 20:41
Micke_a: Är dock inte helt hundra på att de är ett par men det visar sig väl iofs med tiden. Mest att jag är sugen på att ha i mer fisk och för att det inte ska bli fisksoppa hade det varit kul med fler av samma art :) Har du tips på annan fisk som skulle kunna passa i akvariet då istället för ett par tomas:er till? :)

Skulle exempelvis dvärgguramis fungera?
#6 - 28 januari 2007 21:06
Jo, ofta ser det bättre ut att ha fler av samma art, än färre av fler arter, mindre plottrigt, så att säga. Men har man ett väl fungerande par, är det kanske onödigt att krångla till det för dem genom att köpa fler av samma. Men i och med att du inte vet om de är ett par, och de aldrig har lekt, så kan du ju köpa några till, då ökar ju chansen att du får ett par.

Du skulle ju kunna köpa nå´n stimfisk. Palettciklider skulle du kunna skaffa, eftersom de är grottlekare, till skillnad mot thomasin, då konkurrerar de inte så mycket om lekplatser. Och båda är ju från Afrika.

Annons