Tog körkort för en vecka sedan !!!!

#1 - 19 april 2011 09:10
[FONT=Arial][SIZE=2]Helt Off Topic gällande akvarievärlden. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Men jag kan inte låta bli att meddela hela världen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Har kört upp !![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Låter kanske lite lustigt att en grabb (gubbe) på 44 bast skall köra upp. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kanske någon undrar om han blev tagen av länsman och loosade kortet ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kanske han var full som en alika bakom ratten ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kanske körde han i 172 km förbi en skola ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nope, inget av det. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Det är helt enkelt som så att vi gav oss på husvagnslivet förra året. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Testade med en liten lätt husvagn. Gick ju bra, om man bortser från att [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vagnen var 20 år gammal med urusel planlösning. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Ner till italien gick det iaf förra sommaren. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vagnen såldes direkt när man kom hem, och vi köpte en ny istället. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Problemet var bara att vagnen var ”för stor” så med ett enkelt B-kort så fick jag inte köra den. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Fick be grannen hämta hem den hos handlarn. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Och sedan be farsan köra den till vinterförvaring. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så, under hösten skulle det pluggas till ett BE-kort. Dvs Tungt Släp. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Gick inte alls bra….fick aldrig tummarna loss…tråkiga böcker. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Efter jul började det bli lite panik, så man bokar in en tid för teoriprov. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nu skall ni veta att bara för att man sedan 26 år tebax har ett B-kort så kommer man inte undan. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nä, att uppgradera sitt B-kort till BE-kort, är inte bara att plugga ”E-delen”, näääädå, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Det är som att ta ett helt nytt kort. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Fasen, när jag tog B-kortet så var boken på 102 sidor (jo, har den kvar). [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nu är boken på 300 sidor, plus kanske 150 sidor extra för E-delen, och en massa extra häften….[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nåväl, det var ju bara att sätta sig ner och plugga. Skrev (nåja, man klickar på maskin numera)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Teorin i slutet på Feb. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]55 frågor, man måste ha 44 rätt…..resultat = 48…..GOOODKÄND ![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Fick av provledaren reda på vilka frågor som man hade fel på, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Och det var som man misstänkte, alla frågor som jag hade fel på, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Var på frågor / områden som har tillkommit sedan 1985….[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nåväl, nu bokar man in en tid för uppkörning. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nu hör det till historien att nuvarande bilen är en automatare. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Och det får man inte ha när man kör upp för BE-kort om man har ett normalt B-kort. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så, man avtalar med farsan att få låna hans XC70 för diverse övningskörningar. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Veckan innan uppkörning, så bokar man in ett släp hos den lokala körskolan. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Det är det släp man skall ha på uppkörningen sedan. Bra att öva lite ju. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Själva körningen bedömmer körläraren är helt klockren. Här behöver Kensa inte [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Bry sig om nått, kan ju köra med släp, bra mycket bättre än genomsnittet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Men….men….vid uppkörningen skall man genomföra en så kallad säkerhetskontroll. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vilket innebär att man skall in absurdum gå igenom bilen, man skall ex kolla alla [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Lampor, alla däck (inklusive att muttrarna är rätt dragna), kolla kopplingen, etc etc. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Totalt sett kanske 75 olika saker skall kollas. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Körläraren genomför en simulerad säkerhetskontroll, dvs så som det kommer att [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vara på uppkörningen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Jag ”kuggar” första försöket, och andra, och tredje,,,,och fjärde. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Då avbryter körläraren allt, och säger till mig: [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]ÅK HEM OCHN PLUGGA FÖR H-E [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Jaha…det är nu 6 dagar innan uppkörning. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Gissa om jag var social med familjen dessa dagar…..[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nåväl…uppkörning kommer. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Man åker dit, provledaren sätter igång mig med orden:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Genomför en säkerhetskontroll. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Jag kollar ALLT….1 gång, 2 gånger, 3 gånger….[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]När jag börjar kolla den 4.e gången så säger han till mig:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nä, sluta nu, det är OK, nu kör vi ![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]In i bilen, kör gata upp, gata ner, massor med backningar runt hörn. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Tebax till utgångsläget. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]GODKÄND med råge. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så…ITALY HERE WE COME !!!! (again)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Ledsen…men kunde inte låta bli att skriva av mig lite. [/SIZE][/FONT]

.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 april 2011 09:13
Grattis:D
#3 - 19 april 2011 09:24
grattis! mina föräldrar gjorde samma sak föär några år sen när de köpte ny vagn med :)
#4 - 19 april 2011 09:48
nu skall man bara övertyga regeringen om den
absoluta nödvändigheten av ett litet nanokar på 20-30 liter
på den där hyllan ovanför sängen........

känns lite som mission impossible.......

men va fan, kan Tom Cruise, så kan väl jag......

.
#5 - 19 april 2011 10:49
Haha! "Nä, sluta nu, det är OK, nu kör vi !" - Helt lysande :)
#6 - 19 april 2011 10:57
Grattis!
Själv har jag bara "körkorten" för symaskin och gasolbrännare från högstadiet. ;)
#7 - 19 april 2011 11:12
Grattis, det var bra gjort!!
Nu väntar C- och CE-korten, släp som släp......
#8 - 19 april 2011 11:17
Grattis, jag undrar om jag hade klarat dom nya proven tur att jag inte behöver testa:d
Skulle vara om jag tar motorcykelkörkort i framtiden men den tiden den sorgen;)
#9 - 19 april 2011 11:19
Grattis!
#10 - 19 april 2011 14:40
Kul att du har uppgraderat dig, ha en skön semester i Italien
#11 - 19 april 2011 15:38
GRATTIS! Bra gjort! Lycka till med Italien-semestern.
#12 - 19 april 2011 15:46
Grattis grattis! Usch kommer ihåg all teoripluggning inför uppskrivningen. Inget kul alls :(

Kensa hur mycket av teorin kom du ihåg egentligen när du börja plugga nu igen? Skulle behöriga bilister idag sätta sig och skriva upp för b-körkort hade det nog varit en hel del som kuggat faktiskt :P Kan väl erkänna att allt som har med siffror och statistik att göra är borta för mig haha.
#13 - 19 april 2011 16:08
Jag fyllde på med en massa bokstäver för ett antal år sen när teorin var rent infernalisk, dels var en del av frågorna rent obegripliga, dels så var det flervalsfrågor där flera alternativ kunde vara rätt och hade man då kryssat för två alternativ och de som rättade tyckte att man borde ha kryssat för tre så fick man fel på frågan. Riktigt bökigt...
#14 - 19 april 2011 23:12
Skönt att man tog CE behörighet medans man hade teorin i huvet fortfarande. Slipper man bekymra sej om E behörigheten på B och D efter. Man får den på köpet om man tog den för C... heheh Sjukaste är ju att man gör uppkörningen med ett släp som inte klassas som tungt. Så är det här i stan iaf. Tycker ju att man borde få ha släp med rätt vikt iaf..
#15 - 20 april 2011 07:40
tja, min mor på 68 år har kort för TUNG MOTORCYKEL !!

hon har aldrig suttit på en mc, inte ens åkt med en.

men man fick det på köpet när man tog körkort för bil på den tiden.......

.

Annons