[FONT=Arial][SIZE=2]Helt Off Topic gällande akvarievärlden. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Men jag kan inte låta bli att meddela hela världen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Har kört upp !![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Låter kanske lite lustigt att en grabb (gubbe) på 44 bast skall köra upp. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kanske någon undrar om han blev tagen av länsman och loosade kortet ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kanske han var full som en alika bakom ratten ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Kanske körde han i 172 km förbi en skola ?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nope, inget av det. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Det är helt enkelt som så att vi gav oss på husvagnslivet förra året. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Testade med en liten lätt husvagn. Gick ju bra, om man bortser från att [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vagnen var 20 år gammal med urusel planlösning. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Ner till italien gick det iaf förra sommaren. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vagnen såldes direkt när man kom hem, och vi köpte en ny istället. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Problemet var bara att vagnen var för stor så med ett enkelt B-kort så fick jag inte köra den. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Fick be grannen hämta hem den hos handlarn. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Och sedan be farsan köra den till vinterförvaring. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så, under hösten skulle det pluggas till ett BE-kort. Dvs Tungt Släp. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Gick inte alls bra
.fick aldrig tummarna loss
tråkiga böcker. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Efter jul började det bli lite panik, så man bokar in en tid för teoriprov. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nu skall ni veta att bara för att man sedan 26 år tebax har ett B-kort så kommer man inte undan. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nä, att uppgradera sitt B-kort till BE-kort, är inte bara att plugga E-delen, näääädå, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Det är som att ta ett helt nytt kort. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Fasen, när jag tog B-kortet så var boken på 102 sidor (jo, har den kvar). [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nu är boken på 300 sidor, plus kanske 150 sidor extra för E-delen, och en massa extra häften
.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nåväl, det var ju bara att sätta sig ner och plugga. Skrev (nåja, man klickar på maskin numera)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Teorin i slutet på Feb. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]55 frågor, man måste ha 44 rätt
..resultat = 48
..GOOODKÄND ![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Fick av provledaren reda på vilka frågor som man hade fel på, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Och det var som man misstänkte, alla frågor som jag hade fel på, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Var på frågor / områden som har tillkommit sedan 1985
.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nåväl, nu bokar man in en tid för uppkörning. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nu hör det till historien att nuvarande bilen är en automatare. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Och det får man inte ha när man kör upp för BE-kort om man har ett normalt B-kort. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så, man avtalar med farsan att få låna hans XC70 för diverse övningskörningar. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Veckan innan uppkörning, så bokar man in ett släp hos den lokala körskolan. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Det är det släp man skall ha på uppkörningen sedan. Bra att öva lite ju. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Själva körningen bedömmer körläraren är helt klockren. Här behöver Kensa inte [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Bry sig om nått, kan ju köra med släp, bra mycket bättre än genomsnittet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Men
.men
.vid uppkörningen skall man genomföra en så kallad säkerhetskontroll. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vilket innebär att man skall in absurdum gå igenom bilen, man skall ex kolla alla [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Lampor, alla däck (inklusive att muttrarna är rätt dragna), kolla kopplingen, etc etc. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Totalt sett kanske 75 olika saker skall kollas. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Körläraren genomför en simulerad säkerhetskontroll, dvs så som det kommer att [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Vara på uppkörningen. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Jag kuggar första försöket, och andra, och tredje,,,,och fjärde. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Då avbryter körläraren allt, och säger till mig: [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]ÅK HEM OCHN PLUGGA FÖR H-E [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Jaha
det är nu 6 dagar innan uppkörning. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Gissa om jag var social med familjen dessa dagar
..[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nåväl
uppkörning kommer. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Man åker dit, provledaren sätter igång mig med orden:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Genomför en säkerhetskontroll. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Jag kollar ALLT
.1 gång, 2 gånger, 3 gånger
.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]När jag börjar kolla den 4.e gången så säger han till mig:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Nä, sluta nu, det är OK, nu kör vi ![/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]In i bilen, kör gata upp, gata ner, massor med backningar runt hörn. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Tebax till utgångsläget. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]GODKÄND med råge. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Så
ITALY HERE WE COME !!!! (again)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Ledsen
men kunde inte låta bli att skriva av mig lite. [/SIZE][/FONT]