Tofsalger på inredning - få bort, hur?

#1 - 11 april 2005 09:46
Jag fick en massa tofsagler (tror jag, svart tofsar) på grottor, rot, stenar m.m. Nu har jag tömt det akvariet och ska sälja det sen. Hur blir jag av med algerna på dekorationerna? Räcker det att skrubba dom i varmt vatten med diskborste (oanvänd) eller ska jag helst lägga dom i kokande vatten?

Och gruset, är det bara att skölja det rent eller koka det? Om man har parsiter i gruset så kanske det behövs koka eller har dom dött eftersom jag inte har haft gruset i vatten på ett tag?
#2 - 11 april 2005 13:13
kan ju prova att låta en sten torka och se om algerna går lätt att borsta bort.

gruset kan du skölja.
ser ingen orsak till varför man ska koka det.
#3 - 11 april 2005 13:17
Trist att säga det men de försvinner inte för att de torkar. :( Tog upp ett slott med tofsalger på och det hade fått torka i kanske 2 månader och skulle ned i ett annat kar. Så fort det kom ned i vattnet böljande tofsalgerna så fint. [:-56] Men jag provade iofs inte att skrubba den när den var torr - det kanske hade funkat...
#4 - 11 april 2005 14:35
Hej!
Om du vill få bort alger på ett bestående sätt, gör så här:

1.Tag ut de algöverdragna stenarna eller rötterna som du vill rengöra ur karet och koka en stund i vatten. Om du inte har någon kastrull som är stor nog, lägg då roten, stenen eller vad det nu är i badkaret och häll över med kokande vatten. En kort men noggrann sköljning räcker. Låt torka något på ytan.

2.Därefter häller du över ekbarksextrakt (köpt eller hemkokt) eller ättika så att alla delar fuktas med detta. I Sverige finns ekbarksextrakt av flera fabrikat i handeln. Vitakraft och Amtra håller jämn och bra kvalitet. Observera att du bör skydda dig noggrannt med skyddshandskar, skydda även ögonen från stänk! Ekbarksextraktet är att jämföra med en svag saltsyrelösning, det är frätande (och är dessutom ett utmärkt naturmedel som kan användas till att sänka pH på akvarievattnet)!

3.Efter ungefär en timmes vilotid skrubbar du ordentligt rent med så hett vatten som du klarar av att hantera.

4.Därefter blötlägges föremålet ytterligare en timme eller så. Med denna metod avdödas inte bara algtrådarna utan även deras fot.

Lycka till!
:) Iris
#5 - 12 april 2005 11:08
Väteperoxid funkar bra för mig. (Sök på väteperoxid: google eller här på zoopet)
Mina toffsalger blev röda efter någon dag, och gick att skrapa bort enkelt.
Finns att köpa på apoteket, jag vet inte hur känsliga fiskar är osv, en del växter kan stryka med eller bli gula. Det är frätande så man måste vara försiktig.

OBS!
Om någon tänker testa det så snacka med någon som har gjort det tidigare eller läs mycket om det, för jag vet inte vilka risker som finns eller hur farligt det är.

/Mikael
#6 - 22 april 2005 17:02
[QUOTE=Iris A]Hej!

2.Därefter häller du över ekbarksextrakt (köpt eller hemkokt) eller ättika så att alla delar fuktas med detta. I Sverige finns ekbarksextrakt av flera fabrikat i handeln. Vitakraft och Amtra håller jämn och bra kvalitet.
:) Iris[/QUOTE]

Var köper jag ekbarksextrakt? I vanlig mataffär eller specialaffär? Kanske man skulle prova med ättika annars..
Jag provade innan att skrubba bort tofsalgerna, men det funkade ej. Sen kokade jag vatten och hällde över och försökte skrubba sen. Algerna satt kvar... Så nu får jag nog testa dina förslag.
#7 - 23 maj 2005 09:56
Hmmm... Jag håller för tillfället på att värma min inredning i ugnen, på 150 grader. Tänkte låta det stå över dagen (ca 10 h). Det borde väl göra susen? >:)

Däremot vet jag inte hur jag ska få bort det från växterna. Har köpt mängder med malar som äter sånt, men de bryr sig inte. Måste jag slänga växter som har fått tofsalg? :(

Jag HATAR tofsalger!!
#8 - 23 maj 2005 10:12
Som det står i en annan tråd om tofsalger; skrubba o koka och håll på, har man bara rätt förutsättningar kommer algerna tillbaka igen. Se istället till att de inte får dessa förutsättningar. I ett växtakvarie gäller det att ha bra/konstanta näringsnivåer, hur man gör i ett utan växter har jag ingen aning om.

Annons