tofsalger (?) och fula växter

#1 - 19 november 2005 17:51
En av mina växter har fått konstiga saker ytterst på bladen.
Gråfärgade tunna trådar som spretar ut. Jag undrar om det kan vara tofsalger?
Hur får jag bort dessa?

Och jag undrar också hur jag gör då många av mina växter blivit bruna i kanterna, och många ser lite vissna ut.
Några har blivit lite håliga. Men inga av fiskarna ska äta på blad!

Jag har 54l akvarium med blackmolly, bottentittare (algätande), en sugmal och kampfiskar.

--------------------------

Jag har nu tagit bort TVÅ (inte en) växter som var ordentligt angripna av tofsalger eller skäggalger (??).
De står ensamma i vatten just nu. Kan man bota dem på något sätt?
Eller är det bara att slänga? =(

Jag upptäckte också att min Vattenpest "Egeria Densa" har blivit lite angripen. Väldigt lite. Hur gör jag? Kan jag rädda den? Måste jag ta ut den?
Kan de andra växterna blivit angripna redan utan att det ännu syns?

Det är ett nytt akvarium, och jag har fått lite "vanlig" beläggning av bruna alger längst ner på rutorna och på doppvärmaren. Har läst att detta är vanligt i början och brukar försvinna av sig själv.
Men imorgon ska jag köpa en algskrapa. Någon sort som är bättre än andra?

Och iom detta är filtret till pumpen väldigt brunt. Har sköljt ur det idag.
Hur rengör man det bäst?
#2 - 20 november 2005 03:36
[QUOTE=zari]En av mina växter har fått konstiga saker ytterst på bladen.
Gråfärgade tunna trådar som spretar ut. Jag undrar om det kan vara tofsalger?[/QUOTE]

kan ju gå in å kolla in alg&växt delen som du hittar i min signatur så hittar du bilder på olika alger men tycker det låter som det kan va toffsalger.

Hur får jag bort dessa?

själv har jag skrubbat rötterna de satt på och tatt bort angripna växter.
#3 - 20 november 2005 07:28
Hej Raven!
Jag har tittat på dina länkar, och kommit fram till att det är skäggalger och tofsalger.
Jag har tagit ur dessa växter, tagit bort de angripna bladen och försökt göra växterna så rena som möjligt. De står i separat vattenbad nu.
Ska jag ta och skrubba rötterna också?

Jag har en liten sugmal och två bottentittare, borde jag ha en mal till?
Jag har 54l och egentligen kanske det inte behövs fler algätande (?) men kan det skada?
Jag ska se om det finns någon akvarieaffär som har öppet idag här i närheten, och prata med dem. Och köpa algskrapa. (har beläggningar också)
#4 - 20 november 2005 14:03
personligen tycker jag du ska låta växterna sitta kvar dem tycker inte om att man flyttar dem så mycket... och så skulle jag byta vatten 10-20% varje dag så tror jag du kommer tillrätta med dina algproblem så småning om det är ganska nystartat så kretsloppet funkar inte än... filtret ska du inte göra rent så ofta!!!
#5 - 20 november 2005 14:06
vad är det för växter som fått hål? och vad är det för sugmal?
#6 - 20 november 2005 14:25
vad har du för ljus,gödning osv

mvh janne
#7 - 20 november 2005 15:11
[QUOTE=sunkan aspidoras]och så skulle jag byta vatten 10-20% varje dag så tror jag du kommer tillrätta med dina algproblem[/QUOTE]

håller inte med om det.
fått bort mitt toffsalg problem genom att sluta med vattenbyten och växterna växer bättre nu än innan.
#8 - 23 november 2005 13:44
[QUOTE=Raven][QUOTE=sunkan aspidoras]och så skulle jag byta vatten 10-20% varje dag så tror jag du kommer tillrätta med dina algproblem[/QUOTE]

håller inte med om det.
fått bort mitt toffsalg problem genom att sluta med vattenbyten och växterna växer bättre nu än innan.[/QUOTE]Jag håller inte heller med..... Jag bytte vatten oftare och blev av med mina tofsalger och byter du inte vatten så tillför du inga nya salter och du får en brist av dem och växterna dör så småning om!
#9 - 23 november 2005 21:16
[QUOTE=sunkan aspidoras]byter du inte vatten så tillför du inga nya salter och du får en brist av dem och växterna dör så småning om![/QUOTE]

jag byter inte vatten men jag tillför ofta vatten pga stor avdunstning.
sen brukar jag även pmdd och ser i nuläget inga som helst bristsymptom och ser i nuläget inga orsaker till varför jag skulle få de heller.
#10 - 24 november 2005 13:10
man ska inte bara ersätta avdunstat vatten av den enkla anledningen att alla nitrater och övriga gifter och avfall blir då kvar i karet ! dem avdunstar ej. i längden resulterar det i att du får en dödlig koncentration av oönskat gift! PUNKT
#11 - 24 november 2005 14:45
[QUOTE=sunkan aspidoras]man ska inte bara ersätta avdunstat vatten av den enkla anledningen att alla nitrater och övriga gifter och avfall blir då kvar i karet ! dem avdunstar ej. i längden resulterar det i att du får en dödlig koncentration av oönskat gift! PUNKT[/QUOTE]
Uhm, exakt vilka oönskade gifter? Nitrat är väl i princip det enda som blir kvar och det är ju det du vill ha i akvariet, eftersom det är det som får växterna att växa och därmed algerna att hålla sig undan. Stabila höga näringsnivåer gör växterna glada och algerna ledsna.
#12 - 24 november 2005 14:50
[QUOTE=dinajel]Stabila höga näringsnivåer gör växterna glada och algerna ledsna.[/QUOTE]

definitivt inte ens grönalger trivs längre.
har börjat stödutfodra räkorna.

finns ju dom som kört sina kar i åratal utan vattnebyten och bara fyllt på avdunstat vatten så de funkar.
när det gäller få vattenbyten behöver ja inte titta längre än te polarns akvarie och fiskarna där är livliga aktiva och mår bra, dock börjar guldbarberna dö av.
dom är ju trotts allt drygt 5år gamla nu.

sen kommer jag göra vattenbyten men mycket mer sällan än 50% i veckan.
#13 - 24 november 2005 15:14
Yeah!
Raven vs sunkan aspidoras!
Go Raven! Go Raven! Go Raven! Go Raven!
*viftar med en Raven vimpel*

Zari:
Ett annan trevlig lösning på ditt problem med tofsalger är en Siamesisk Algätare! De är väl i princip de enda som äter tofsalger. Hade problem med tofsalger själv ett par veckor efter start på mitt 136l. Ca en vecka efter att jag släppte i två siamester var det betydligt bättre! Idag har jag inga tofsalger alls :)
#14 - 24 november 2005 15:48
[:-37] snillen spekulerar[:-79]
#15 - 24 november 2005 15:58
[QUOTE=dinajel][QUOTE=sunkan aspidoras]man ska inte bara ersätta avdunstat vatten av den enkla anledningen att alla nitrater och övriga gifter och avfall blir då kvar i karet ! dem avdunstar ej. i längden resulterar det i att du får en dödlig koncentration av oönskat gift! PUNKT[/QUOTE]
Uhm, exakt vilka oönskade gifter? Nitrat är väl i princip det enda som blir kvar och det är ju det du vill ha i akvariet, eftersom det är det som får växterna att växa och därmed algerna att hålla sig undan. Stabila höga näringsnivåer gör växterna glada och algerna ledsna.[/QUOTE]??alla olika ämnen som finns är dödliga i en olika hög koncentration... Tex en alldeles för hög syrehalt i luften som du andas skulle på sikt döda dig! och ang nitrater visst behövs dem men en lagom nivå annars uppkommer nitriter och då är det godnatt.
#16 - 24 november 2005 18:11
det finns spaltmeter efter spaltmeter med påvisningar hur viktigt det är med regelbundna vattenbyten (för växter, fisk, och algbekämpning) och kan det vara så att alla har fel! RAVEN o YODA stå på er grabbar;)
#17 - 24 november 2005 21:08
OKI....Nu måste jag blanda mig i trots att jag normalt inte skriver i nybörjarforumet. Frågeställaren kan bortse från det som står inom parentes.

Ni snackar kvävebrist, pmdd, co2 och allt annat i nybörjarforumet. Det är inte juste mot frågeställaren som säkert redan gett upp.

När man är nybörjare som startar sitt första kar så är det bra att byta mycket vatten i början och ha snabbväxande växter. (Detta för att hålla nere nivåerna av amonium) Skaffa ett nitrittest, det är guld värt. När det inte längre funnits nitrit i karet på lång tid så kan man minska på vattenbytena och skaffa sina första fiskar. Om växterna ser ut att vantrivas....Minska på vattenbytena ytterligare. När mängden växter ökar så krävs också mer gödning och därmed ytterligare färre vattenbyten. Risken för att få farligt höga nitrathalter i ett hobbyakvarium med snabbväxande växter är mycket liten.

(Nitrat triggar INTE alger, det gör amonium. Om fler och större vattenbyten i ett kar med växter leder till färre alger så beror det på att amonium byts bort. Om man har amonium i karet så beror det på att man har otillräckligt filter och/eller för få växter. Då är det givetvis bättre att åtgärda problemet istället för att byta en massa vatten.)

PMDD är inget för nybörjare så släpp det.
MVH
Magnus
#18 - 24 november 2005 22:18
Kolla in: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=56795

Apareidon Affinis rockar fett...
#19 - 24 november 2005 23:11
[QUOTE=Tropfrog]Risken för att få farligt höga nitrathalter i ett hobbyakvarium med snabbväxande växter är mycket liten.[/QUOTE]

har ju vattenspikblad och cabomba som är snabbväxande till exempel.

mgk000, gjorde en snabb googling och hitta detta.

http://www.salmlernetz.de/Parodontidae/Apareiodon-Dateien/affinis2.jpg
Salmler occupy the most diverse ecological niches in the habitats, in which they occur. And in such a way one finds typical Aufwuchsfresser with under-constant muzzle also among you. One the best and most in demand Algenfresser is the La-Plata-Algensalmler Apareiodon affinis. One frequently still finds these to about 15 cm largely becoming kind in the zoo specialized trade and in the literature under the old name Parodon affinis. It occurs in Paraguay, Argentina and southern Brazil in areas, which are subject to stronger variations in temperature in the change of the seasons. The fish have therefore a quite high temperature tolerance, should however not all year round with to high water temperatures be maintained. Apareiodon kinds are relatively oxygen-needy swarm fish, which are found in nature mostly over veralgten stones, which graze it all day long. By you soft wide alga pads (e.g. flint algae) are preferred, however should it according to statement of some of our customers also very good Pinselalgenvertilger be.
#20 - 25 november 2005 17:27
[QUOTE=Raven]...Aufwuchsfresser...Algenfresser ...veralgten...Pinselalgenvertilger...[/QUOTE]

Jupp, där är han. Härlig översättning från tyska...
#21 - 25 november 2005 18:00
babelfish är inte perfekt tyvärr

Annons