Tofsalger i växtakvarium

#1 - 24 februari 2007 20:54
Ja jag har alg problem i mitt växtakvarium det är tofsar som sättersig på rötter ,växter och rutor.Jag har startat om det här akvariet för att jag har haft toffsar förut och nu har jag fått det igen.

Jag gör sånahära vattenbyten i mörkret,tömmer ur vatten när det är ljust och fyller på när det är ,mörkt.
Lite fakta:Ljus lysrör:2 st Philips Aquarelle 18w
Pmdd:Varje vecka nutrisi:10ml Kno3:21ml Kh2o eller vad det heter:21ml
Byter:50litervatten i veckan.
Akvariestorlek:112l

Kan fixa bilder om ni vill :)

Vad gör jag fel? :confused:
#2 - 24 februari 2007 21:07
Om du byter 50 liter av 112 varje vecka förmodar jag att du tillsätter koldioxid (CO2). Tillsätter du koldioxid och får tofsalger tillsätter du det inte på optimalt sätt. Tillsätter du det inte på optimalt sätt får du toffsar...[:o]
Seriöst: Svajiga CO2-nivåer verkar trigga toffsar.
#3 - 24 februari 2007 21:47
Jag andvänder magnetventil som stängs av när ljuset stängs av så vad är fel?
#4 - 24 februari 2007 22:54


så vad är fel?


CO2-variationer. Toffsalger hatar stabilt höga eller låga CO2-halter.

Jag får det direkt när jag justerar CO2-halten eller inte lyckas hålla den jämn och fin.
#5 - 25 februari 2007 11:20
Jag har samma problem men vad är det för medel man ska ha i då? Och vart köper man det?
#6 - 25 februari 2007 14:56
Jag hade också problem med Toffsalger, nu är de dock nästintill försvunna. Det sitter lite kvar på min doppvärmare och pump, men de som har suttit på växterna är borta. Tillväxten har alltså stannat upp :)

Min rekommendation är regelbundna vattenbyten och korrekt gödning
#7 - 25 februari 2007 17:05
Gjorde du ingenting klydden?Om inte så var det märkligt.

Algdödar medel funkar säkert men det dödar växterna också och det tar inte bort orsaken.Så växtexperterna vad ska jag göra? ;)
#8 - 25 februari 2007 17:12
Stabila värden är nödvändigt. Om det är nystartat så borde algerna försvinna när växterna etablerat sig. Annars får du se över din gödning och ljus.
#9 - 25 februari 2007 19:25
Tetra_1 Det jag gjorde var att jag blev mer ordentlig med vattenbytena, de sker nu varje söndag samtidigt häller jag i gödning. Resultatet blir att växterna stormtrivs och jag har kunnat klippa bort de bladen som blev drabbade av tofsalgerna. De nya bladen verkar inte drabbas av tofsalgerna :)

Jag har också köpt några nya snabbväxande växter som jag friserar ganska ofta, hur trivs dina växter?

Är du säker på att du göder dina växter rätt? Jag använder Tropicas, master grow. Jag har inte prövat på att blanda min egen gödning så jag kan inte säga att jag är vidare duktig på att bedöma om du har rätt innehåll!
#10 - 28 februari 2007 13:51
Stabila värden är nödvändigt. Om det är nystartat så borde algerna försvinna när växterna etablerat sig. Annars får du se över din gödning och ljus.


Men jag gör vattenbyten alltid varje lördag och har linjer på glaset så jag alltid häller lika mycket.ska jag öka nutrisi gödningen kanske?
Bilagor:
#11 - 28 februari 2007 13:54
defdac skrev:
CO2-variationer. Toffsalger hatar stabilt höga eller låga CO2-halter.



Jag får det direkt när jag justerar CO2-halten eller inte lyckas hålla den jämn och fin.


Så det är väldigt noga med co2 halten? Jag göder med sodastream tuber som tar slut typ efter en månad. Blir nivån tillräckligt ostabil för att tofsar ska bildas?

Jag har hört att man kan sätta på co2en innan belysningen tänds på morgonen funkar det?
Bilagor:
#12 - 28 februari 2007 18:39
tetra 1 skrev:
Så det är väldigt noga med co2 halten? Jag göder med sodastream tuber som tar slut typ efter en månad. Blir nivån tillräckligt ostabil för att tofsar ska bildas?



Jag har hört att man kan sätta på co2en innan belysningen tänds på morgonen funkar det?


Nej, inte om du byter direkt så det blir uppehåll. Det är viktigt att du har en jämn nivå hela tiden.

Du kan sätta på Co2 en halvtimme innan ljuset.
#13 - 28 februari 2007 20:41
Rätta mig om jag har fel, men kan man inte få tofsalger när lysrören har gjort sitt dvs är äldre än 1år?
#14 - 28 februari 2007 23:29
Ljusrören blir inte plötsligt slut efter ett år. De avtar i styrka under en längre tid. Älder modeller av ljusrör avtar under en längre tid, så efter ca ett år så bör man byta dem. Detta eftersom de är så svaga att det är värt att byta dem. Nyare typer av lysrör kan man i princip ha tills de slutar fungera. De avtar i styrka under en kortare tid, men håller sedan den styrka tills de går i tras.

När man byter lysrör skall man inte byta alla samtidigt. Kom ihåg att stabila värden är bra mot alger. Varje variation, som när man sätter i nya lysrör, triggar algerna att börja växa. Så byt lysrören ett i taget med 4-6 månaders mellanrum.

Så gamla lysrör är inte orsak till algodling, det är variation i värden som ljus, CO2 och övrig gödning som triggar algerna.

tetra 1> Varför gör du vattenpåfyllning i mörker, eller har jag missuppfattat något?
__________________
Växtakvarium (typ djungel) 540l i gävle och mer "städat" 450 l i lumsheden.
Jag försöker undvika att mata troll. Se http://susning.nu/Hackerslang/Troll
För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.
#15 - 1 mars 2007 06:31
Jo vatten byten i mörker ska tydligen ta bort tofsarna har jag hört. Men det verkar ju inte funka.Om ni undrar så har jag också bytt lysrör för ca 15dar sen.

Jag ska pröva att höja nutrisi micro näringen lite och kolla om det blir bättre.
#16 - 10 mars 2007 14:15
Nej näring ändring funkar inte heller.Ska jag sluta tillsätta co2 i en månad och sedan börja igen.För akvariet börjar bli igenväxt med toffsar och det är inte fint...

Jag tänkte det kanske svälter ihjäl toffsarna. Och det här med vattenbyten imörkret ska inte det fungera? :confused:
#17 - 10 mars 2007 14:35
Alla förändringar du gör kommer sannolikt göra hela saken värre. Du måste ha tålamod att hålla allt stabilt minst en månad - då kan du börja se ett eventuellt sakta avklingande men det blir knappast bra över en natt.

Eftersom alla hobyister här är ganska "aktiva" akvarister som pillar och stökar mycket i sina akvarier så betyder metoder där minimalt med akvaristisk interferens (wow) brukar leda till algfria akvarier.

En busenkel metod är jordbottensakvarier där man slutar gör vattenbyten. I dessa bruka just toffsalger aldrig visa sig.
#18 - 10 mars 2007 14:40
Jag har lite samma problem. I mitt akvarium verkar det som att koldioxidhalten ökar under dagen, och på så sätt inte håller en stabil halt i vattnet. Växterna börjar alltså bubla först efter ett antal timmar, efter att systemet har varit igång så att säga. Bublandet är som bäst precis innan jag stänger ner på kvällen. Hur gör jag för att hålla en jämn nivå under HELA dagen?
#19 - 10 mars 2007 14:49
tetra 1 skrev:
Jag gör sånahära vattenbyten i mörkret,tömmer ur vatten när det är ljust och fyller på när det är ,mörkt
Nog för att du nyss skrev, men vad som gör att vattenbytet skiljer sig i ljus eller mörker till fördel för mörker får du gärna förklara mera ingående på ett vetenskapligt sätt.

Jag tror nämligen inte att det skiljer sig nämnvärt.
#20 - 10 mars 2007 14:52
defdac skrev:
En busenkel metod är jordbottensakvarier där man slutar gör vattenbyten. I dessa bruka just toffsalger aldrig visa sig.
Jordbottensakvarium får du gärna berätta mer om, lite sammanfattat ifall du inte vill fylla tråden alltför mycket.
#21 - 10 mars 2007 15:04


Jag har lite samma problem. I mitt akvarium verkar det som att koldioxidhalten ökar under dagen, och på så sätt inte håller en stabil halt i vattnet. Växterna börjar alltså bubla först efter ett antal timmar, efter att systemet har varit igång så att säga. Bublandet är som bäst precis innan jag stänger ner på kvällen. Hur gör jag för att hålla en jämn nivå under HELA dagen?


CO2-nivån skulle iofs kunna vara hyffsat jämn även om inte bubblet är det. Det kan ta lång tid om du har marginellt med ljus/CO2 att få upp syrehalten.

Toffsalgerna tyder väl dock på att CO2-halten varierar en del. Utan CO2-controller är det dock omöjligt att hålla halten helt jämn. Det brukar dock räcka med att se till att man inte hamnar på noll dagen och undvika att justera nivån för mycket fram och tillbaks om man inte har kontroller.
#22 - 10 mars 2007 15:08


Nog för att du nyss skrev, men vad som gör att vattenbytet skiljer sig i ljus eller mörker till fördel för mörker får du gärna förklara mera ingående på ett vetenskapligt sätt.



Jag tror nämligen inte att det skiljer sig nämnvärt.


Teorin är att just toffsalger bara klarar att använda CO2 som kolkälla, vilket innebär att ett vattenbyte som sänker vattenytan kort ger toffsalger en megapuls CO2 iom kontakten med luften. Är ljuset släckt kan dom inte använda den.



Jordbottensakvarium får du gärna berätta mer om,


Det finns inte så mycket att säga faktiskt. 2.5-3 cm kaktusjord toppat med lika mycket grus med en kornstorlek på runt 2-3 mm. Vattenbyten görs bara i samband med att man måste böka omkring i akvariet. Man övermatar och har lite för mycket fisk för att det ska bli tillräckligt med näring till växterna.

Eftersom man aldrig gör vattenbyten så kommer CO2-konkurransen med växterna vara total. Toffsalger brukar vitna och skrumpna ihop inom en vecka när man t ex planterar toffsalgsdrabbade växter i denna typ av akvarier.
#23 - 11 mars 2007 09:17
Även jag har fått toffsalger sedan jag började med co2, dock är det bara mina Vallisneria som drabbats. Övriga växter (och jag har en hel del) har inte alls drabbats av toffsalger. Är Vallisneria extra känslig för co2 svängningar?
#24 - 11 mars 2007 10:49
CO2-svängningar är ju "globala" i hela akvariet, så om du bara får toffsar på dina Vallisneria så beror det naturligtvis på något annat. Förmodligen att dina Vallisneria inte mår så bra?
#25 - 11 mars 2007 13:29
Man kan undra varför de inte mår bra. Mina Vallisneria har alltid vuxit bra och sett fina ut innnan jag började med co2. Jag gallrade rätt friskt för ett antal veckor sedan, tog bort en hel del Vallisneria. Kanske kan det bero på det? Jag får väl låta de vara ifred ett tag och se om det blir förbättring.
#26 - 11 mars 2007 13:36
Växter blir "förvirrade" av varierande CO2-nivåer, speciellt växter som kan utbveckla enzymer som förenklar bikarbonatsupptag - t ex Vallisneria.

När det kommer CO2 så slängs dessa enzymer bort eftersom det är stora komplexa molekyler bestående av en massa godis (kväve t ex) som kostar energi att underhålla och utveckla. CO2 är enklare att ta upp och behöver inte detta stora maskineri - växten kan lägga mer energi på att växa istället för att extrahera bikarbonat från vattnet.

Det är därför jordbottensakvarier utan vattenbyten fungerar så bra. Där får växterna tid att utveckla sina enzymer utan att akvaristen fuckar upp det hela med vattenbyten som exponerar växterna för jättehöga nivåer av CO2 i gasform (luften).

Det är även därför växtakvarier med perfekta CO2-halter via en vältrimmad CO2-anläggning ger bättre tillväxt än något annat och det är därför en otrimmad CO2-anläggning kan sätta krokben för växterna.

Bestämmer man sig alltså för att köra CO2 så är det hela vägen som gäller. Inte lite då och då eller små skvättar då och då.











Annons