Tofsalger

#1 - 15 januari 2012 07:14
Hejsan på er alla.

Nu är vårat "största" kar snart 6 månader gammalt sedan uppstarten , problemet som vi har med det är något som många säkert upplevt själva .

Vi har ett Juvel Rio 180 där vi inte blir av med svarta tofsalger i , det är inga stora mängder men ni vet ju hur det är , man vill ju ha det som ett kort ;)

Vi har totalt 3 tankar i huset och alla har samma förutsättningar i förhållande till matning , vatten , kemikalier och solljus (inget direkt solljus) ect.

Vad vi inte kan förstå är varför Juvel karet är det enda som får alger på växterna , de andra tankarna har inte ens tillstymmelse till algväxt , kan det bero på de T5 lysrören som följer med juvel tanken ( dagsljus & nature ) då de andra tankarna endast är utrustade med 1st T8 rör i varje ( det ena har dagsljus & det andra har ett standard rör ) ?

Kan det löna sig att byta ut nature röret mot tex. ett blått eller color rör istället ?
#2 - 15 januari 2012 08:11
siamesisk algätare är effektiv, äter upp tofsalgerna.
#3 - 15 januari 2012 14:12
[QUOTE=NOVA 7;1568134]siamesisk algätare är effektiv, äter upp tofsalgerna.[/QUOTE]

Det glömde jag nämna , det finns idag 3st siamesiska algätare i tanken och de är runt 6-7cm stora , jag har bara sett dom gå på algerna 1-2 gånger sedan vi satte i dom och det var runt 1,5 månad sedan

Tack för ditt svar ändå NOVA 7 :)
#4 - 15 januari 2012 14:40
Tofsalger brukar sägas bero på pH-svängningar så det har troligast ingen direkt koppling till lysrören. Enklaste sättet att bli av med dem om man inte har så hemskt många är att punktbehandla dem med hett vatten. Du kan sätta en bit luftslang, vanlig sån man har till luftpumpar, på en liten spruta och sedan punktspruta på tofsarna.
Roten till bekymret bör ju också funderas på och det är många faktorer som spelar in på hur pH svänger. Utan att krångla in mig på mina teorier tror jag att det kan lösas med förändrad vattenbytesregim, antingen oftare eller mer sällan. Hur ofta byter du vatten nu och hur mycket växter har du och hur mår dem?
#5 - 15 januari 2012 20:15
[QUOTE=Moving Waves;1568207]Tofsalger brukar sägas bero på pH-svängningar så det har troligast ingen direkt koppling till lysrören. Enklaste sättet att bli av med dem om man inte har så hemskt många är att punktbehandla dem med hett vatten. Du kan sätta en bit luftslang, vanlig sån man har till luftpumpar, på en liten spruta och sedan punktspruta på tofsarna.
Roten till bekymret bör ju också funderas på och det är många faktorer som spelar in på hur pH svänger. Utan att krångla in mig på mina teorier tror jag att det kan lösas med förändrad vattenbytesregim, antingen oftare eller mer sällan. Hur ofta byter du vatten nu och hur mycket växter har du och hur mår dem?[/QUOTE]
För mig försvann tofsalgerna när jag drog ner på vattenbytena från en gång/vecka till en gång i månaden så svängningar i vattenvärden kan vara en av orsakenerna tilli algproblemen
#6 - 15 januari 2012 20:44
Jag har plockat ur stenar och rötter och skrubbat under hett vatten, sen gäller det att få växterna att trivas. Då får man lov att ansa ur bladen som är mest angripna och tillslut så finns inte eländet kvar.

Det tar lite tid men tålamod är ju fina saker! :)
#7 - 20 januari 2012 15:55
Tack för svaren , vi kör i nuläget vattenbyte 1gång i veckan ca:30% av tanken så det kanske är idé att göra dessa lite mer sällan och se vad som händer , sen får det nog även bli att plocka ur stenar och mangrove roten och skrubba av dem i skållhett vatten .

Hmmmm Mattias det där med tålamod kanske inte är min starka sida men någon gång ska jag nog lära mig det med [:-160]

Länk till en liten bild av tanken , ser klart och fint ut :)

http://i42.tinypic.com/zoe0yu.jpg
#8 - 22 januari 2012 20:02
Hej
Har själv stött på detta algproblem [:(!] och byter då ca 30 % vatten var 3-4 vecka samt har lysrör för växterna och ett för ljuset. Jag har rensat rutornas insida eftersom algerna dykt upp. Då det sitter på växterna har jag bytt ut de mest angripna samt rensat på de mindre.
Sedan har jag fått tipset att ställa ut rötterna och stockar i kylan ( alt. lägga de i frysen )så de fryser bort för att sedan skrubba bort algresterna. Har fungerat ganska bra. Det är ett algproblem som kan ha flera grundorsaker men går att få bukt med lite ihärdighet.
#9 - 22 januari 2012 20:23
#10 - 23 januari 2012 07:30
Ang. de siamesiska algätarna (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1) så är de bara effektiva när de är mycket små som 2-3 cm, när de sedan växer och blir större går de mer och mer på fodret och struntar i tofsarna. Siamesiska algätare är en tillfällig lösning på problemet eftersom de växer mycket snabbt, räkna med den dubbla storleken efter 4-5 mån.
#11 - 23 januari 2012 08:43
mina siameser hade jag i flera år och dom slutade aldrig äta och hålla bukt på tofsalgerna. du har rätt i att dom växer fort, men jag ka inte hålla med dej om att dom slutar äta alger.. du kanske hade/har extremt lata ena;)
#12 - 23 januari 2012 16:15
Jo Tommy jag har hört det med om Siameserna att de blir lata med åren och ligger och latar sig på bladen , det ser ut som att mina har lärt sig att det går att äta dom nu dock , nu finns det bara några få blad kvar som är angripna och det blir nog så att de blir bort tagna inom närmsta dagarna sen hoppas jag att jag är av med dom :)
#13 - 23 januari 2012 16:46
Mina SAE är en 8-12 cm och de käkar tom upp min Cabomba [:-48] och alger som är av "hår" typ håller de efter men inga andra alger vad jag kan se.
#14 - 23 januari 2012 16:50
Jag körde i 5 stycken i mitt nya kar idag då jag är drabbad av en invasion. Växer de snabbt på något ställe så är det här! :D

Plockade ur en anubias och punktade algerna med en spruta innehållande EasyCarbo. Efter detta fick plantan ligga i en skål fylld med vatten. Det blir spännande att se om lösningen som blev i skålen tar död på algerna..
#15 - 23 januari 2012 16:56
[QUOTE=Mathias Nilsson;1570279]

Plockade ur en anubias och punktade algerna med en spruta innehållande EasyCarbo. Efter detta fick plantan ligga i en skål fylld med vatten. Det blir spännande att se om lösningen som blev i skålen tar död på algerna..[/QUOTE]

Den har jag med provat, den dog....
#16 - 23 januari 2012 16:57
[QUOTE=flygrc;1570281]Den har jag med provat, den dog....[/QUOTE]

Anubiasen?

:D
#17 - 23 januari 2012 17:01
[QUOTE=Mathias Nilsson;1570282]Anubiasen?

:D[/QUOTE]

Ja jag såg syftningsfelet... det var Anubiasen... rätt synd för den var stor. Den tynade bort som om den fått roundup.
#18 - 23 januari 2012 17:06
Ec är allt ett jäkla rävgift egentligen..
#19 - 23 januari 2012 17:11
[QUOTE=Mathias Nilsson;1570288]Ec är allt ett jäkla rävgift egentligen..[/QUOTE]

Ja jag har slutat med det.
Fast ska vi vara ärliga så har ju dosen betydelse... se tex salt som är bra i rätt mängder men vid överdosering så dör fisken...
#20 - 23 januari 2012 17:27
Ja det är klart.

Jag har brukat det mycket förut och jag ser inget negativt egentligen. Nu kör jag det ett tag igen för att slippa bli helt utom räddning, just tofsarna är ju ett elände om de får ordentligt fäste..
#21 - 28 januari 2012 16:24
Äntligen är alla tofsar borta i tanken , det verkar som att det hjälpte att minska lite på vattenbytena .

Tack ska ni ha för de olika tipsen nu kommer den sista frågan [:o] hur gör jag för att radera tråden ?
Jag får skylla på att det är första tråden jag startat eftersom jag bara varit medlem i en månad eller så ;)
#22 - 28 januari 2012 16:48
[QUOTE=woodlund;1571331]Äntligen är alla tofsar borta i tanken , det verkar som att det hjälpte att minska lite på vattenbytena .

Tack ska ni ha för de olika tipsen nu kommer den sista frågan [:o] hur gör jag för att radera tråden ?
Jag får skylla på att det är första tråden jag startat eftersom jag bara varit medlem i en månad eller så ;)[/QUOTE]
Nej radera INTE tråden. Den visar att man inte skall drabbas av panik och strunta i alla magiska trick!
KISS (Keep It Simple Stupid) metoden brukar vara det bästa.
#23 - 28 januari 2012 18:47
Håller med bossep! Det är ju såna här trådar man lär sig något av! Det lär ju komma fler som vill ha hjälp med tofsalger ;) De googlar och VOILA så kommer denna tråd upp :)
#24 - 29 januari 2012 07:29
Håller med dig Bosse , det är fruktansvärt lätt att drabbas av panik när inget fungerar speciellt när man inte haft akvarium i åratal.

Och jag trodde aldrig att det skulle hjälpa att minska på vattenbytena , om jag inte fått det tipset hade jag nog gjort det motsatta haha.

Tack ska ni ha igen .
#25 - 14 juli 2012 09:33
Jag har antagligen fått tofsalger på mina Cryptocyrone Usteriana, Svarta små tofsar på bladen, Verkar bara ha drabbat en av växterna ännu så länge, Tycker ni jag ska plocka bort dom angripna bladen eller ska jag hålla på att joxa me EC och grejor? Ser ju riktigt nasty ut!

http://www.imagebam.com/image/f40c78201474947

Mvh!
#26 - 15 juli 2012 06:33
[QUOTE=JP!;1600402]Jag har antagligen fått tofsalger på mina Cryptocyrone Usteriana, Svarta små tofsar på bladen, Verkar bara ha drabbat en av växterna ännu så länge, Tycker ni jag ska plocka bort dom angripna bladen eller ska jag hålla på att joxa me EC och grejor? Ser ju riktigt nasty ut!

http://www.imagebam.com/image/f40c78201474947

Mvh![/QUOTE]

Hur ofta gör du vattenbyten i ditt akvarium , jag minskade på mina vattenbyten samt att jag införskaffade ett par siameser det gjorde susen :)
#27 - 15 juli 2012 08:22
[QUOTE=woodlund;1600532]Hur ofta gör du vattenbyten i ditt akvarium , jag minskade på mina vattenbyten samt att jag införskaffade ett par siameser det gjorde susen :)[/QUOTE]
Jag byter 30-40% i veckan, Ibland 50% Har ett Malawikar och växterna är ganska så nyplanterade, Kanske räcker det om jag plockar bort dom angripna bladen? Vet inte om siameser passar med malawisar? Har även kört med lite pmdd senaste tiden.

Tack för svar :)

Annons