Tofs och grönalger?

#1 - 22 september 2003 12:07
<font color="limegreen">Vad ska jag göra åt mina alger, jag behöver hjälp, det är inte snyggt att ha alger i ett akvarium.[:-60]</font id="limegreen">
#2 - 22 september 2003 12:19
*) Täck över akvariet när lyset släcks.
*) Byt 50% vatten minst en gång i veckan.
*) Skaffa Otocinclus, Amanoräka eller Siamesisk algätare.
*) Skaffa snabbväxande växter och få dom att trivas med vattengödning efter varje vattenbyte. Få dom att växa över och skugga algdrabbade områden.
#3 - 22 september 2003 12:23
<font color="purple">vadå täcka över akvariumet?
Jag har räka och otocinklus och allt annat har jag prövat, finns det nåt mer att göra?</font id="purple">
#4 - 22 september 2003 12:27
Ställ in ljuset i akvariet till 10 timmar och täck över akvariet med en ogenomskinlig filt medans det är släckt (om inte akvariet redan står helt bäcksvart typ i en garderob).

Vad har du för snabbväxare? Hur stor av akvariet är täckt av den? Hur många stängslar? Vad använder du för vattengödning?
#5 - 22 september 2003 12:40
Har du kollat på zoopets Algbekämpningsschema?
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=286...

Att täcka över akvariumet med en filt som defdac skriver är en höjdare. iaf. i mitt lilla akvarium.
#6 - 22 september 2003 14:38
Köp dig några siamesiska algätare är suveräna har inte haft alger sedan dess har även en Plecostomus.....
#7 - 22 september 2003 17:38
<font color="red">Tack för hjälpen, men skriv gärna mer om ni kommer på något![:-60]</font id="red">
#8 - 22 september 2003 22:05
Jag hade relativt stora problem med alger ett tag Nu däremot är de obefintliga men sen har jag stoppat i RIKTIGT mycket olika växter oxå !
Men funkar gör det !

Annons