tofs och brunalger

#1 - 20 januari 2004 18:10
jag har fått visst besvär med såna. nyligen körde jag co2, men min black ghost mådde dåligt av det, så det fick läggas ner.
jag planerar att köpa tropica master grow, men först vill jag vet hur effektivt det är. har rätt snabbväxande växter så jag tro det skulle funka om jag fick fräs på växterna. svar tack.
#2 - 20 januari 2004 18:27
TMG är väldigt bra. Framför allt är det väldigt drygt (10ml/100l vatten) och det har en balanserad mängd näringsämnen, men det enda som fattas är N och P. De näringsämnena får du genom att köpa KNO3 och KH2PO4 från Hjortgatans Zoo. Sedan ska du fortsätta med Co2 om du vill få fjutt på växterna, för växterna består av mer än 40% kol så det är den främsta byggstenen i ett växtkar.
#3 - 20 januari 2004 18:55
jag vill inte riskera black ghostens liv, dom är mkt känsliga för förändringar i vattnet och han reagerade rätt kraftigt.
kan man inte ha ett växtakvarium utan co2?
#4 - 20 januari 2004 18:57
Det är klart att man kan ha växtakvarium utan Co2, men då är det inte så bra fjutt på växterna. Eftersom växterna ju består av 40% kol så är det nödvändigt med Co2 för att det ska växa så det knakar.
#5 - 20 januari 2004 21:15
jo, jag vet. fanken, kan man inte ge dom kol på nåt annat sätt?
#6 - 20 januari 2004 21:35
Jo det finns faktiskt flytande på flaska, "Seachem Flourish Excel":
http://www.seachem.com/en_products/product_pages/045_flrsh_excel.html

Dessverre vet jag ingen zooaffär som har Seachems växtgödningsprodukter.
#7 - 20 januari 2004 22:18
fan. går det att beställa det där? sänker det ph som co2?
mina växter kommer inte att existera om 4 månader om det fortsätter såhär. jag är rätt hundra på att dom har kolbrist
#8 - 21 januari 2004 09:55
CO2 och just Apteronotus albifrons är en särskilt dålig kombination, eftersom CO2 tydligen påverkar dess elektriska organ: http://www.icb.ufmg.br/lpf/1-25.html

På sidan förslår dom att CO2 kan användas i "lugnande" syfte vid långa transporter för detta djur.

Växterna eller en fånigt ful fisk - valet skulle vara enkelt för min del ;)

Annons