Toffsar på fel ställe...

#1 - 21 mars 2006 03:10
Har fått problem med toffsalger som växer med förtjusning på mina valesneria samt även en fintrådig grönalg som växer i små "skägg" på mina vattenspikblad. Och jag ogillar dem starkt!

Nåväl; jag har kollat runt på forumet efter bra lösningar på detta problem - och jag kan inte bli riktigt klok på hur jag skall göra...

Förutsättningar:
250 l
1 st 36 W Grolux (+ 1 st icke växtrör)
CO2 (mäsk)
14 l biologiskt filter
Dvärgskruvvalisneria + vattenspikblad
Hyffsad mängd fisk och växterna växer som bara den.

Vattenbyte var 10:e dag, 25% - 30%. Vattnet luftas ej. TMG tillsätts vid vattenbyte. Fiskarna matas sparsamt 1 ggr/dag.

Vad är då felet, frågar jag mig... Byter jag för mycket vatten för ofta, eller är jag dumlat som inte luftar det först? Eller är det min mäsk-CO2 som är boven i dramat - fast jag tycker jag får ganska så hyffsad jämn tillsats? Eller är ljuset för klent?

I vissa inlägg sägs det att ojämn CO2 är den största boven i dramat... Men jag har fört lite statistik över det där och vad jag kan se är den inte så ojämn. Eller skall jag helt lägga ner CO2? Fast då kommer det ju ändå små toppar vid vattenbytena - för jag har ingen lust att lufta ur en sådan mängd vatten så ofta. Och så vill jag ju ha det lite surare för fiskarnas skull, samt att CO2 gör en del nytta för växterna.

Matar gör jag inte heller överdrivet mycket, tycker jag.

Jag vet att detta är ett något uttjatat ämne - men jag kan i tidigare trådar inte hitta en lösning...

P.S: Jag KAN inte släppa i siamensis i min surinambiotop...
#2 - 21 mars 2006 07:44
Om det bubblar som sjutton från växterna varje vattenbyte (bubbelband och massivt mycket mer bubblor under bladen jämfört med på rutor/inredning) så är det förmodligen pga ryckig CO2.

Det brukar bli så för dom som kör mäsk, så du är inte ensam.
#3 - 25 mars 2006 17:34
Har hört det om mäskens nackdelar förut, men jag har inte märkt någon särskild ökning av bubblor på växterna efter vattenbyte. Förutom då omedelbart efter då det "moln" av små små bubblor som kommer ur slangen fastnar på växterna, men de försvinner tämligen snabbt.

Dessutom mäter jag pH och KH regelbundet, och jag tycker nog att mängden CO2 löst i vattnet tycks tämligen jämn...
#4 - 25 mars 2006 17:45


Dessutom mäter jag pH och KH regelbundet, och jag tycker nog att mängden CO2 löst i vattnet tycks tämligen jämn...


Om du menar jämn på så sätt att du har samma mängd upplöst gas vid samma tidpunkt varje dag så är det lovande.

Däremot skulle det t ex inte stämma att du har samma mängd upplöst gas under hela dygnet om du har växter som tar upp CO2 och mängden CO2 du sprutar in hela tiden är densamma.

Om du t ex har precis samma mängd upplöst CO2 på morgonen när lyset tänds och mitt under fotoperioden samt precis innan lyset släcks så skulle jag ifrågasätta testerna.

Alger som växer på Vallisnerian är en mycket stark indikation på att den inte trivs och är du säker på din CO2-halt så är det isåfall något annat som fattas, sannolikt kväve eller fosfor om du kör med TMG.
#5 - 27 mars 2006 11:15
Naturligtvis menade jag vid ungefär samma tidpunkt på dagen... Om mängden löst CO2 skulle förhålla sig konstant över hela dygnet (utan ökning eller minskning av CO2-flödet), skulle jag starkt misstänka att jag hade blivit påprackat plastväxter! =)

Om det är kväve eller fosfor som saknas - vad kan jag då hälla i vattnet för att öka detta? Finns det något bra alternativ till PMDD?
För övrigt - borde inte mängden kväve tillgodoses genom utfodringen avfiskarna? Jag tänker då på de "restprodukter" som fiskarna och som sedan genom nitrifikationen blir kväve?
#6 - 27 mars 2006 11:24


Om det är kväve eller fosfor som saknas - vad kan jag då hälla i vattnet för att öka detta?


kaliumnitrat och kaliumfosfat (ingår i PMDD)



Finns det något bra alternativ till PMDD?


Dåligt alternativ: saltpeter (kväve) och bakpulver (fosfor) från mataffären.
Dåligt eftersom du får en massa natrium istället för kalium.

Bra alternativ: Seachem Nitrogen ( http://www.seachem.com/products/product_pages/FlourishNitrogen.html )och Seachem Phosphorus ( http://www.seachem.com/products/product_pages/FlourishPhosphorus.html ), eller Kents motsvarande, Kent Nitro+ ( http://www.kentmarine.com/botanica/nitro.html ) och Kent Phos+ ( http://www.kentmarine.com/botanica/phos.html ). Dessa brukar dock inte finnas i Sverige (eftersom de flesta i Sverige tror att nitrat och fosfat fås i tillräcklig mängd från fiskarna och är skadligt och skapar algodlingar) så det blir till att beställa från en utländsk webshop. Dyrt.



För övrigt - borde inte mängden kväve tillgodoses genom utfodringen avfiskarna? Jag tänker då på de "restprodukter" som fiskarna och som sedan genom nitrifikationen blir kväve?


För ett low-tech utan CO2-berikning och med halvkass ljus så stämmer det (nästan, förutsatt övermatning), men inte när man kör high-tech med CO2 och mycket ljus.

Vid bra förhållanden gör växterna av med långt mer kväve och fosfor än vad man kan tro.
#7 - 30 mars 2006 11:27
Tackar för svaren! Skulle nog säga att min burk är low-tech, med ambition att fungera high-techlikt... =)

Skall ta och kolla upp gödningsmedlen omedelbums, men jag har några avslutande frågor:
Finns det något bra test att mäta halten av kväve och fosfor i vattnet, eller skall man bara dosera efter bruksanvisningen?
Detta är med teorierna kring fosforns bidrag till den kraftiga algtillväxten i Östersjön i åtanke - men dessa kanske inte alls är tillämpara i ett akvarium?
#8 - 30 mars 2006 11:36
Finns det något bra test att mäta halten av kväve och fosfor i vattnet, eller skall man bara dosera efter bruksanvisningen?


Man brukar undvika att använda nitrat och fosfat-tester för att få reda på hur mycket nitrat och fosfat man ska göda med eftersom testen är dåliga och reagerar på saker dom inte borde reagera på.

Så man doserar fulldospuls av allt efter ett stort vattenbyte så vet man garanterat att allt finns.


Detta är med teorierna kring fosforns bidrag till den kraftiga algtillväxten i Östersjön i åtanke - men dessa kanske inte alls är tillämpara i ett akvarium?


I ett dött vattendrag utan växter kommer fosfor mestandels algerna till nytta, men t ex i sötvattenskällor med höga CO2-halter i tropikerna har man sett att om man ökar fosforhalten så ökar mängden ogräs/växter i samma grad som man göder.

Nu är din burk förhoppningsvis inte gjord för att likna ett dött vattendrag med oerhört låga näringsnivåer där växter dör utan mer tropiklikt.
#9 - 31 mars 2006 01:04
[QUOTE=defdac]
Nu är din burk förhoppningsvis inte gjord för att likna ett dött vattendrag med oerhört låga näringsnivåer där växter dör utan mer tropiklikt.[/QUOTE]

Nä, jag hade ju tänkt att det skulle likna mer en flod i Surinam... och inte död sådan heller! =)

Tack för alla svar, defdac! Jag funderar allt mer på att haka på det här med PMDD. Alla ni ultra-växtakvarister är ju totalsålda på det, så det verkar ju vara något att ha.

Hmmm... nästa steg är väl att jag köper en ljusramp till - och byter alla insatser till T5-rör... och kanske en CO2-anläggning... och kanske någon jättetuff pH-meter...
#10 - 31 mars 2006 07:00


Hmmm... nästa steg är väl att jag köper en ljusramp till - och byter alla insatser till T5-rör... och kanske en CO2-anläggning... och kanske någon jättetuff pH-meter...


Well, det är kanske en lite bombastisk/amerikansk "all or nothing"-inställning - men jag lovar att det finns många inklusive mig som gärna hjälper dig komma igång med en high-tech-burk om du blir biten 8)
#11 - 31 mars 2006 13:06
[QUOTE=defdac]Om det bubblar som sjutton från växterna varje vattenbyte (bubbelband och massivt mycket mer bubblor under bladen jämfört med på rutor/inredning) så är det förmodligen pga ryckig CO2.

Det brukar bli så för dom som kör mäsk, så du är inte ensam.[/QUOTE]
Jag får exakt det fenomenet du beskriver ovan defdac, men jag kör CO2 med ph controller. Kan det inte vara så att vattnet blir mättad med syre efter att man gjort 50% vattenbyte, och därför syns syre bubblor.
Jag har ph på 6.8 som direkt efter vattenbytet blir 7.2. Det måste innebära att min CO2 halt är lägre direkt efter vattenbytet, vilket borde inte trigga igång fotosyntesen , eller har jag fel?!
#12 - 31 mars 2006 19:04
Vi har köpt siamesiska algätare som äter tofsalger och blivit av med problemet tofsalger..
#13 - 1 april 2006 01:55
[QUOTE=Thomas&Anna]Vi har köpt siamesiska algätare som äter tofsalger och blivit av med problemet tofsalger..[/QUOTE]
Jag är säker på att siamensis är helt GRYMMA på att tugga i sig tofsalger... Men det funkar inte i min burk, tyvärr. Jag är nämligen biotopnörd, och då jag har en surinambiotop fungerar siamensis inte alls.

Sedan är det väl egentligen att attackera problemet lite från fel ände. Det bästa vore väl att åtgärda det som orsakar tofsarna än att låta dem växa och bli uppkäkade.

Förresten, defdac:
Kan Man bli av med vattenhår på samma "enkla" sätt som med toffsalgerna? D.v.s pytsa i lite extra kväve och fosfor... Eller är det annat som skall till?

och tycker du jag skall dra ner lite på vattenbytena? Kankse byta var 14:e dag och inte så mycket?
Eller, slutligen: Skall jag ditcha hela min nuvarande regim och övergå till PMDD och 50% vattenbyte 1 ggr/vecka? Och i så fall - kan jag fortsätta med mäsken då?
#14 - 1 april 2006 02:00
[QUOTE=defdac]Well, det är kanske en lite bombastisk/amerikansk "all or nothing"-inställning - men jag lovar att det finns många inklusive mig som gärna hjälper dig komma igång med en high-tech-burk om du blir biten 8)[/QUOTE]

Jag tackar så mycket för erbjudandet! Jag skall nog erkänna att det här med växterna börjar bli allt mer intressant... Fast jag är fortfarande kvar i biotopträsket. Kanske kan starta en växtbiotopburk? =)
Det är nog ett hinder till i vägen. Det verkar vara tämligen dyrt att syssla med växtburkar. Eller?
#15 - 2 april 2006 11:13
[quote=Amel]Jag får exakt det fenomenet du beskriver ovan defdac, men jag kör CO2 med ph controller. Kan det inte vara så att vattnet blir mättad med syre efter att man gjort 50% vattenbyte, och därför syns syre bubblor.
Jag har ph på 6.8 som direkt efter vattenbytet blir 7.2. Det måste innebära att min CO2 halt är lägre direkt efter vattenbytet, vilket borde inte trigga igång fotosyntesen , eller har jag fel?![/quote]
Eller så har du med CO2(aq) i det bytta vattnet och växterna är en stund ovanför vattenytan vid varje vattenbyte = bra tillgång till CO2.

Det som talar emot din teori är att om du hade haft så bra CO2 halt som du tror att du har så hade det varit champange från alla växterna och vattnet varit övermättat med syre innan vattenbytet. Att det inte är det och du får bättre bubbel iom vattenbyte är en stark indikation på att vattnet tillför något som får extremt stor utväxling på fotosyntesen, med största sannolikhet CO2.

När vi snackar bubbel nu så menar jag inte bubblorna som fastnar på rutor osv, utan mer pärlband från skador och nyproduktion av bubbel trots att man skakat av vattenbytesbubblorna från växterna.
#16 - 2 april 2006 11:18


Kan Man bli av med vattenhår på samma "enkla" sätt som med toffsalgerna? D.v.s pytsa i lite extra kväve och fosfor... Eller är det annat som skall till?


Min egen strategi mot dom just nu är bara att se till att mista på så hårt jag kan med så lite ytrörelse som möjligt (= bra CO2-nivåer) och göda på så mycket jag orkar. Dvs se till att ingenting kan vara begränsande för växterna.



och tycker du jag skall dra ner lite på vattenbytena? Kankse byta var 14:e dag och inte så mycket?

Eller, slutligen: Skall jag ditcha hela min nuvarande regim och övergå till PMDD och 50% vattenbyte 1 ggr/vecka? Och i så fall - kan jag fortsätta med mäsken då?


Jag skulle köra antingen helt low-tech (inga vattenbyten, jordbotten) eller helt high-tech (CO2 + fulldoser PMDD några ggr i veckan + 50% vb en gång i veckan).

Alla andra strategier kräver fingertoppskänsla och gröna fingrar som jag inte har.
#17 - 2 april 2006 11:25
[QUOTE=defdac]Eller så har du med CO2(aq) i det bytta vattnet och växterna är en stund ovanför vattenytan vid varje vattenbyte = bra tillgång till CO2.[/QUOTE]

Hmmm, interessant !

[QUOTE=defdac]
Det som talar emot din teori är att om du hade haft så bra CO2 halt som du tror att du har så hade det varit champange från alla växterna och vattnet varit övermättat med syre innan vattenbytet. Att det inte är det och du får bättre bubbel iom vattenbyte är en stark indikation på att vattnet tillför något som får extremt stor utväxling på fotosyntesen, med största sannolikhet CO2.[/QUOTE]
OK, tack för svaret ! Ska testa och gå ner till ph 6.6.











Annons