[QUOTE=defdac]
jag har ph 6,1 idag men tror dock att min lilla prob håller på att gå åt he***e så jag får införskaffa en ny...
Ja det låter lite märkligt lågt. För att ha en bra CO2-nivå (runt 30 ppm) har du alltså ett KH på runt 1.4?
Vad visar proben för pH om du andas med sugrör ner i en liten kopp med akvarievatten 5 minuter?
Men magnetventilen står ej öppen hela tiden så då är inte co2 nivåerna för låga...
Nu blev det nog en negation för mycket där nånstans 8)
När magnetventilen är öppen så kommer det ner CO2 i akvariet. Så den ska vara öppen för att Co2-nivåerna inte ska bli för låga.
Kör ju dock med mycket ytrörelse men det gör inget då får väll magnet ventilen öppna sig oftare heheh...
Ja det är ju liksom hela poängen med pH-controllern 8) Att kompensera för CO2-fall pga växtupptag och cirkulation etc.
men vad händer om man tex göder för mycket av pmdd då ? borde detta inte ge en ökad mängd toffsar ?
Om du plötsligt ökar eller minskar dosering av gödning och inte klarar att hålla nivåerna stabilt brukar alger triggas av det. Dom triggas av förändringar.
Men håller du dina vattenbyten, pH-controllern håller CO2-nivån och du håller PMDD-nivåerna stabila så brukar algerna ligga och lurpassa - förutsatt att det är en massa växter som utnyttjar stabiliteten. När växterna utnyttjar stabiliteten så blir det så att ammoniumnivåerna blir väldigt stabilt låga. Ammonium är det alger ligger och "lyssnar på" för att veta om det är läge att blomma eller inte.
Om du vill testa hur toffsalger reagerar på CO2 föreslår jag att du riktar utblåset med det CO2-berikade vattnet på ett ställe på bakgrunden du vill se om dom reagerar på det.[/QUOTE]
okej ska testa detta med utblåset annars så tar jag ur bakgrunden på lördag vid mitt stora vatten byte.... tack defdac
ska testa det med blåsa ner utandnigluft i ett glas lite senare idag