Vart f*n kommer alla toffsalger från??
Hur blir jag av med dessa?
375L Malawikar med kalksten och hålsten, eller rättare sagt: toffsalgsten
malawifisken skrev:jo jag vet mycket väl att siameser gärna äter toffs alger. Jag vet också mycket väl att mina malawi äter siameser... Det finns alltså inget o hälla i vattnet som tar död på sk*ten? Kanske nått med lyset som ställer till att?? eller vart kommer det från liksom? de bara kom helt plötsligt, har aldrig haft prombem med de innan
malawifisken skrev:okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen
malawifisken skrev:okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen
malawifisken skrev:Denna texa kopierad från art beskrivningen:
Bör ges en vegetarisk kost med maltabletter och grönsaker. De är inte så bra algätare.
Jens A. skrev:Malawis äter små siamensis, så ska du ha sådana, se till att de är stora nog så att inte malawisarna kan få in dem i munnen.
endymion skrev:Vad har du för Malawi? Det finns ju Malawi som äter tofsalger, prova någon Labeotropheus dessa skulle jag gissa gör processen kort med algerna. Annars kan du släppa i en ensam tropheus dessa är jätte bra på att äta tofsalger.
malawifisken skrev:jag har dom malawi jag vill ha i mitt kar. Jag klommer inte köpa nya fiskar för att dom skall äte lite alger. Jag klargör min fråga: Finns det nått bra medel som tar bort/dödar toffsalger?
Sultanen skrev:Anledningen till att folk föreslår en naturlig process med fisk som äter algerna är att det finns helt ärligt inget bättre alternativ då alla kemikalier du kan slänga i karet ökar risken för en oblans och en massa andra otrevligheter som följd. Ex, skulle jag tro att en dosering av EasyCarbon i sin tur kan leda till en ökad tillväxt av t.ex. trådalger iom att du börjar leka med kolkällorna i karet...
malawifisken skrev:Fick mig en knäpp idag när jag satt o kollade in i karet. Jag säljer allt och startar nått nytt som jag inte haft innan... Så tack alla för hjälpen ändå=)
malawifisken skrev:du har alltid älskat mina ciklider=)
Mr Green skrev:Vad jag kunnat hitta för medel som plockar tofsalger är det Easylife EasyCarbo som gäller!
Har själv massa tofsalger som jag vill ha bort [:(!]
Kan återkomma med svar om det har hjälpt eller inte men det tar nån vecka till iomed karet är tömt o ligger på torkning pga algerna..
keen-eyed skrev:Jag har dem själv och vet att de äter tofsalger, så vad det står i artbeskrivningen här ang. algätning bryr jag mig inte så mycket om. Dessutom har de inte rätt artnamn i zoopets artbeskrivning heller då de numera heter Baryancistrus Beggini.
Tänkte bara skriva att dessa också äter tofsalger så man vet att det finns fler än siamensis som gör det.