Toffsalger

#1 - 19 november 2009 15:33
Vart f*n kommer alla toffsalger från??
Hur blir jag av med dessa?

375L Malawikar med kalksten och hålsten, eller rättare sagt: toffsalgsten
#2 - 19 november 2009 18:40
Den enda fisk jag sett som äter dessa är Siamensis (små exemplar äter dessa med större aptit än äldre exemplar), se till att du får den "äkta" siamenisen, inte "flying fox". Annars är det bara mekanisk rensning (skrubbning/skrapning) som gäller. När du väl fått in dessa alger är det nästan "kört"; HELT kan du nästan inte bli av med dem, men du kan hålla dem i schack med rensning och hungriga siamensis....Lycka till!
#3 - 19 november 2009 20:33
jo jag vet mycket väl att siameser gärna äter toffs alger. Jag vet också mycket väl att mina malawi äter siameser... Det finns alltså inget o hälla i vattnet som tar död på sk*ten? Kanske nått med lyset som ställer till att?? eller vart kommer det från liksom? de bara kom helt plötsligt, har aldrig haft prombem med de innan
#4 - 19 november 2009 20:35
jo jag vet mycket väl att siameser gärna äter toffs alger. Jag vet också mycket väl att mina malawi äter siameser... Det finns alltså inget o hälla i vattnet som tar död på sk*ten? Kanske nått med lyset som ställer till att?? eller vart kommer det från liksom? de bara kom helt plötsligt, har aldrig haft prombem med de innan

EasyCarbo vekar ha tagit dö på de flesta av mina tofsalger. Efter en eller två veckors användade såg de inte helt krya ut och var enkelt att skrapa väck dem. Bladen klippte jag bort.

Toffsalger uppkommer vid ojämna co2 nivåer som jag förstått det.
#5 - 19 november 2009 20:53
okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen
#6 - 19 november 2009 21:06
okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen

Lita inte fullkomligt på mig bara. Är inte så kunnig på det hela. ;)
#7 - 19 november 2009 21:10

Du kan få den easy carbo jag har kvar.. sån skit häller jag inte i mitt kar igen ;)
#8 - 19 november 2009 21:15
Finns även en l-mal som käkar tofsalger och det är L239.
#9 - 21 november 2009 03:07
Denna texa kopierad från art beskrivningen:

Bör ges en vegetarisk kost med maltabletter och grönsaker. De är inte så bra algätare.
#10 - 21 november 2009 03:09
Akvariet skall innehålla många gömställen gärna i form av rötter..

Känns ju inte heller som om det parras bra i ett malawi kar. Ändå tacksam för era svar
#11 - 21 november 2009 09:13
Denna texa kopierad från art beskrivningen:

Bör ges en vegetarisk kost med maltabletter och grönsaker. De är inte så bra algätare.

Jag har dem själv och vet att de äter tofsalger, så vad det står i artbeskrivningen här ang. algätning bryr jag mig inte så mycket om. Dessutom har de inte rätt artnamn i zoopets artbeskrivning heller då de numera heter Baryancistrus Beggini.

Tänkte bara skriva att dessa också äter tofsalger så man vet att det finns fler än siamensis som gör det.
#12 - 23 november 2009 10:23
Malawis äter små siamensis, så ska du ha sådana, se till att de är stora nog så att inte malawisarna kan få in dem i munnen.
#13 - 23 november 2009 12:20
Vad har du för Malawi? Det finns ju Malawi som äter tofsalger, prova någon Labeotropheus dessa skulle jag gissa gör processen kort med algerna. Annars kan du släppa i en ensam tropheus dessa är jätte bra på att äta tofsalger.
#14 - 24 november 2009 13:44
Jens A. skrev:
Malawis äter små siamensis, så ska du ha sådana, se till att de är stora nog så att inte malawisarna kan få in dem i munnen.

ja malawi äter det mesta som dom får in i munnen
#15 - 24 november 2009 13:46
endymion skrev:
Vad har du för Malawi? Det finns ju Malawi som äter tofsalger, prova någon Labeotropheus dessa skulle jag gissa gör processen kort med algerna. Annars kan du släppa i en ensam tropheus dessa är jätte bra på att äta tofsalger.

jag har dom malawi jag vill ha i mitt kar. Jag klommer inte köpa nya fiskar för att dom skall äte lite alger. Jag klargör min fråga: Finns det nått bra medel som tar bort/dödar toffsalger?
#16 - 24 november 2009 22:45
Vad jag kunnat hitta för medel som plockar tofsalger är det Easylife EasyCarbo som gäller!

Har själv massa tofsalger som jag vill ha bort [:(!]

Kan återkomma med svar om det har hjälpt eller inte men det tar nån vecka till iomed karet är tömt o ligger på torkning pga algerna..
#17 - 24 november 2009 23:20
jag har dom malawi jag vill ha i mitt kar. Jag klommer inte köpa nya fiskar för att dom skall äte lite alger. Jag klargör min fråga: Finns det nått bra medel som tar bort/dödar toffsalger?

Anledningen till att folk föreslår en naturlig process med fisk som äter algerna är att det finns helt ärligt inget bättre alternativ då alla kemikalier du kan slänga i karet ökar risken för en oblans och en massa andra otrevligheter som följd. Ex, skulle jag tro att en dosering av EasyCarbon i sin tur kan leda till en ökad tillväxt av t.ex. trådalger iom att du börjar leka med kolkällorna i karet...
#18 - 24 november 2009 23:24
Sultanen skrev:
Anledningen till att folk föreslår en naturlig process med fisk som äter algerna är att det finns helt ärligt inget bättre alternativ då alla kemikalier du kan slänga i karet ökar risken för en oblans och en massa andra otrevligheter som följd. Ex, skulle jag tro att en dosering av EasyCarbon i sin tur kan leda till en ökad tillväxt av t.ex. trådalger iom att du börjar leka med kolkällorna i karet...

Fick mig en knäpp idag när jag satt o kollade in i karet. Jag säljer allt och startar nått nytt som jag inte haft innan... Så tack alla för hjälpen ändå=)
#19 - 24 november 2009 23:32
Va? =S

Skall du äntligen ha småfisk och växter nu?;)
#20 - 25 november 2009 07:08
Efter två veckor har jag mindre tofsalger i mitt kar, även om jag inte hade överdrivet mycket tofsalger innan. Men tofsalgerna började ta fart hos mig efter jag börjat med PMDD.

Jag gjorde 2 åtgärder samtidigt efter tips i olika trådar; började med EasyCarbo (Ja, växterna fick en herrans fart) OCH sänkte belysningstiden till 8 timmar.
#21 - 25 november 2009 20:33
Fick mig en knäpp idag när jag satt o kollade in i karet. Jag säljer allt och startar nått nytt som jag inte haft innan... Så tack alla för hjälpen ändå=)

Mycket smart drag :d
#22 - 25 november 2009 22:15
bong skrev:
Mycket smart drag :d

du har alltid älskat mina ciklider=)
#23 - 26 november 2009 05:20
du har alltid älskat mina ciklider=)

jag hade älskat att se en stor rovfisk sluka allihop [:-59]
#24 - 26 november 2009 07:11
Mr Green skrev:
Vad jag kunnat hitta för medel som plockar tofsalger är det Easylife EasyCarbo som gäller!

Har själv massa tofsalger som jag vill ha bort [:(!]

Kan återkomma med svar om det har hjälpt eller inte men det tar nån vecka till iomed karet är tömt o ligger på torkning pga algerna..

Udda att dosera EasyCarbo i ett torrlagt akvarium. Man använder normalt sett som flytande kolkälla till växter med bieffekten att det även dödar toffsalger ;)
#25 - 26 november 2009 09:12
defdac skrev:
Udda att dosera EasyCarbo i ett torrlagt akvarium. Man använder normalt sett som flytande kolkälla till växter med bieffekten att det även dödar toffsalger ;)

Haha mena inte riktigt så :d;)
#26 - 29 december 2009 20:45
keen-eyed skrev:
Jag har dem själv och vet att de äter tofsalger, så vad det står i artbeskrivningen här ang. algätning bryr jag mig inte så mycket om. Dessutom har de inte rätt artnamn i zoopets artbeskrivning heller då de numera heter Baryancistrus Beggini.

Tänkte bara skriva att dessa också äter tofsalger så man vet att det finns fler än siamensis som gör det.

Och ni har fått massa små L239:or hemma som är till salu eller hur? :p Får gå och kolla om det finns Easy Carbo i zooaffären i morrn... OCH skaffa en timer till akvariet!
#27 - 30 december 2009 13:07
Jag frågade om mina tofsalger i vår fiskaffär och då sa han som är mycket kunnig att det är bara att byta vatten. Men det verkar inte direkt hjälpa eftersom de är kvar.
Men visserligen byter vi inte vatten så ofta som man ska eftersom det är inget fel på vattnet heller.
siamensis? är det samma som Siamesisk algätare? Sådana har vi i det stora akvariumet där vi inte har några tofsalger. Vi har tofsalger i vårt 54L kar. funderar på om det skulle hjälpa om man skaffade siamesiska algätare till karet...
Vad tror ni?
#28 - 30 december 2009 15:14
Toffsalger triggas av CO2 som kommer från luften vid vattenbyten - speciellt om vattenbytena kommer oregelbundet och är stora.
#29 - 30 december 2009 16:45
Ja det er också min erfarenhet att tofsalger kom efter att jag började med PMDD, undrar om jag törs använda Easy Carbo? vad är det för något?
#30 - 30 december 2009 20:26
PMDD har inget med CO2-svängningar att göra och ger inte toffsalger. EasyCarbo är dock en bra idé att använda om man har toffsalgsproblem, toffsalger är väldigt känsliga för det.
#31 - 30 december 2009 21:16
defdac skrev:
Toffsalger triggas av CO2 som kommer från luften vid vattenbyten - speciellt om vattenbytena kommer oregelbundet och är stora.

Lånar tråden lite. säg nu att vi har regelbundna vb. och desutom stora sådana, hur skall man undvika tofsalger?:confused:;)
#32 - 30 december 2009 21:37
Det beror på vilken typ av akvarie vi pratar om. Vi som kör CO2 kan se över att vår CO2-anläggning ger stabil upplösning. Den andra sortens växtakvarier som kör utan CO2 kan försöka dra ner på vattenbytena.

Vanliga sällskapsakvarier som helt förlitar sig på vattenbyten för nitratexport och alltså behöver en massa vattenbyten får det lite svårare. Dessa har två problem: Dels har man haft en ostabil nitrifikation som skapade blomningen, men när väl en massa toffsar har bitit sig fast så brukar dom ändå inte ge sig i första taget när man har "bra" förhållanden igen. Man kan testa att göra att köra mindre vattenbyten och skaffa siamesiska algätare samt börja köra EasyCarbo, men det finns inget snabbt botemedel som får toffsarna att ge upp direkt.

Jag försöker plocka alla toffsalger direkt när jag ser dom, gärna precis innan vattenbytet.

Ett tecken på när dom börjar ge sig är att dom blir lite blekare och lossnar ganska enkelt när man nyper bort dom. Då kan det vara läge för att gå igenom hela akvariet och plocka så mycket man kan.

Annons