toffs alger?

#1 - 5 december 2006 13:08
har ett akvarium det blir toffs alger i nå bra tipps på hur man kan mot verkar detta?:D
#2 - 5 december 2006 13:15
Skaffa räkor som äter upp dom =)
#3 - 5 december 2006 13:15
LinneaHYLK skrev:
Skaffa räkor som äter upp dom =)

ok om man inte vill ha räkor då?:)
#4 - 5 december 2006 13:18
Men räkor är tuffa, det klart man vill ha dom =)

Nä, du kanske kan mata mindre? Så att det inte blir överskottsnäring kvar?
#5 - 5 december 2006 13:20
LinneaHYLK skrev:
Men räkor är tuffa, det klart man vill ha dom =)

Nä, du kanske kan mata mindre? Så att det inte blir överskottsnäring kvar?

ok ska prova att mat lite mindre tack för svar
#6 - 5 december 2006 13:21
Om akvariet är tillräckligt stort så finns det den Siamensis som till viss del äter dessa alger o det är en trevlig o snäll fisk. Men den växer o blir ofta minst 10 cm stor till slut. Finns inte många andra fiskar som äter den algen.

Så här ser de ut :
http://www.galano.net/travel-photo-album/freshwater-photos-2000_2003/imagepages/crossochelius-siamensis.htm

Läste ngn annanstans att vattenbyte ska ske just innan man ska släcka akvariet för natten.

Rätt lysrör o tänt på rätt vis, jag fick för mig innan att man fick tofsalger då man hade för dåligt ljus.. att det kanske var dags att byta lysrör, men det vet jag inte om det är så sant.. tycker detta är ett gissel själv o får det ofta o tycker jag gör allt möjligt för att undvika.
#7 - 5 december 2006 13:23
MaxRobban skrev:
Om akvariet är tillräckligt stort så finns det den Siamensis som till viss del äter dessa alger o det är en trevlig o snäll fisk. Men den växer o blir ofta minst 10 cm stor till slut. Finns inte många andra fiskar som äter den algen.

Så här ser de ut :

http://www.galano.net/travel-photo-album/freshwater-photos-2000_2003/imagepages/crossochelius-siamensis.htm

Läste ngn annanstans att vattenbyte ska ske just innan man ska släcka akvariet för natten.

Rätt lysrör o tänt på rätt vis, jag fick för mig innan att man fick tofsalger då man hade för dåligt ljus.. att det kanske var dags att byta lysrör, men det vet jag inte om det är så sant.. tycker detta är ett gissel själv o får det ofta o tycker jag gör allt möjligt för att undvika.

tackar för svaret nu har jag lite att fundera på!!
#8 - 6 december 2006 21:01
skulle med vilja rekomendera "seamesiska algätare" har några i min tank och har rekomenderat dessa innan till vänner och bekanta med mycket bra resultat varje gång. se bara till så du inte får fel sort, då gör dom ingen nytta.
helsilver med ett svart streck på mitten av fisken ska det vara, inga röda eller gulaktiga sträck.

Annons