Tobias Clown&Mollyhotel

#1 - 14 maj 2008 21:07
Hej!

Nu känner jag att det är dags att jag delar med sig lite av mina två saltkar.

Mitt clownhotel har jag haft ett tag så där är det lite tätare än vad det är i mitt molly för tillfället. Jag kommer att komplettera med fler bilder efterhand som jag hittar någon bra bild eller jag tar någon ny.
#2 - 14 maj 2008 21:14
Snyggt värre!
Är det en liten drake man ser på några av bilderna?
Och en anemon i ena hörnet?

Hur klarar sig anemonerna i ljuset? (verkar lite halvtunnt i clownhotellet)
#3 - 14 maj 2008 21:28
Ja det är en liten drake som ska flytta över till molly så snart jag känner att det är igång riktigt.

Ang anemonen så är det en till vänster som jag har haft i 4-5 veckor nu och han började äta för någon vecka sedan. Sen har jag en Florida anemon som jag har haft sedan tidig början. Dessvärre så är det något som jag blev mer eller mindre vilseledd av dom i djuraffären att det skulle vara busenkelt och lättskött. Än så länge har det gått bra men sen är ju frågan hur dom mår. Florida anemonen var vit till en början men färgade ut och blev brun men det är ett tecken på att zooxanthellae "blommat" vilket är bra.
#4 - 14 maj 2008 21:57
Najs kar ;) nu vill ja jag fixa mina vattenvärden så jag kan börja utveckla mitt kar...
Problemet är att sötvattnet tar ganska mycket pengar nu med, då jag börjat skrammla pengar för att köpa ett 10 tal diskus i sommar..
#5 - 15 maj 2008 07:22
Alltid lika skoj när man blitt vilseledd i affären... (har läst det där roliga om att få kasst vatten osv på SVG).

Vilken drake är det? Tänkte på max-storlek osv... drakar är ju jämrans snygga.
#6 - 15 maj 2008 10:03
Är väl någon av dvärgarterna, kanske Dendrochirus brachypterus?, torde ej bli större än 12-14 cm.
#7 - 15 maj 2008 15:29
havre skrev:
Är väl någon av dvärgarterna, kanske Dendrochirus brachypterus?, torde ej bli större än 12-14 cm.

Helt rätt, han heter Dragan och är kanske hälften så stor som en annan Dendrochirus brachypterus som jag sett. Så han är bara barnet.
#8 - 15 maj 2008 15:35
Oskar jag har nog sämre värden än dig av vad jag läst på SVG.

Det roliga med den butiken var att när jag tänkte köpa riktiga tester så avrådde han mig ifrån det. Kanske inte så konstigt för när jag väl fick tummarna loss och köpte tester, så märkte jag att något var fel på hans vatten.

Trollsvans: Min drake Dragan är nr 1 av dom fiskar jag har, han är härlig, lugn osv. Han har värkligen personlighet. När jag köpt större kar så blir det förmodligen någon av dom större varianterna.
#9 - 15 maj 2008 17:37
Men den rackaren klarar sig i ett molly då?
Jag har fått för mig att dom blir för stora...
Sen får vi se vad det blir för min del, ett Lido är inte stort nog åt både drake och scopas, om ens för någon av dom.
#10 - 15 maj 2008 21:17
Dendrochirus brachypterus vill helst ha 120liter, jag tror att det mest beror på att den smutsar ner mycket och kan bli lite kinkig i dåliga vattenvärden och matvägra.

Med tanke på att jag har urusla vattenvärden så bör han vara grinig men har inte märkt något än, kan ju bero på att han kommer ifrån ännu sämre förhållanden.
#11 - 16 maj 2008 05:46
Ah, rätt så tålig med andra ord. Lämplig noobfisk?
Hur är det med sällskapet för den? Äter den allt som rör sig, och sparkar stjärt på det andra, eller kan man ha andra firrar med den?
#12 - 16 maj 2008 06:42
Oskar jag har nog sämre värden än dig av vad jag läst på SVG.

Det roliga med den butiken var att när jag tänkte köpa riktiga tester så avrådde han mig ifrån det. Kanske inte så konstigt för när jag väl fick tummarna loss och köpte tester, så märkte jag att något var fel på hans vatten.

Trollsvans: Min drake Dragan är nr 1 av dom fiskar jag har, han är härlig, lugn osv. Han har värkligen personlighet. När jag köpt större kar så blir det förmodligen någon av dom större varianterna.

Har du värre än 50-75 nitrat och 1 i fosfat, med bara turbo och eremit ;P
hehe :) :)
#13 - 16 maj 2008 18:13
Trollsvans skrev:
Ah, rätt så tålig med andra ord. Lämplig noobfisk?

Hur är det med sällskapet för den? Äter den allt som rör sig, och sparkar stjärt på det andra, eller kan man ha andra firrar med den?

Jag är ju "noob". Han är jättesnäll mot andra fiskar men kommer att äta det som får plats i munnen. Jag vet inte hur det är med putsarräkor än men jag återkommer så fort jag har fått över honom i mitt andra kar där jag har 5 räkor.
#14 - 16 maj 2008 18:13
Har du värre än 50-75 nitrat och 1 i fosfat, med bara turbo och eremit ;P

hehe :) :)

Jag har nog <50 nitrat och 3 fosfat [:o]
Men jag kör med fosfatremover och har gjort det i 1 vecka så jag vet inte hur det ser ut nu.
#15 - 16 maj 2008 21:56
Är det bara saltvatten kar som är så kristall klara?
#16 - 16 maj 2008 22:21
Jag vet inte om jag ska våga mig på att svara på det. Men jag tycker som du att det ser mycket klarare ut, det kan ju bero på ljus och andra färger i karet. Helt ärligt vet jag inte.
#17 - 16 maj 2008 22:27
Här är en bild på när jag gosar med mina putsarräkor.
#18 - 16 maj 2008 22:27
Jag tycker iaf att mitt sötvatten e jätteklart, det ser nästan ut som att fiskarna "flyger" i luften hehe. tror inte det går att få något klarare iaf.. känns nästan klarare än drickvatten :)
#19 - 17 maj 2008 12:48
Ett ruskigt snyggt saltvattensakvarium. Men hur många liter är det?
#20 - 17 maj 2008 13:23
Tack så mycket dom är på 58 och 80liter.
#21 - 18 maj 2008 20:00
Fick nyss syn på en liten krabat som åkt med någon ls eller korall.
Den är lite blyg men vad jag kan se så verkar det vara en pom pom krabba.
Den håller i anemoner som pompom´s som försvar och även för att fånga sina byten.
#22 - 18 maj 2008 20:51
Har även varit och införskaffat mig en gul clowngoby och en gylta men han verkar inte må så bra vi får se hur han mår imorgon. Känns skönt att äntligen kunna flytta över dragan i mitt mollyhotel han verkar trivas plus att jag kunde införskaffa ovanstående fiskar utan att behöva oroa mig för att dom ska bli mat.

Tyvärr så käkade Dragan upp lilla chilly som bodde i mitt mollyhotel så lite surt var det ett tag här hemma.
#23 - 18 maj 2008 21:28
Grattis till pom-pom om det är en sådan! Den är jag riktigt avundsjuk på... ;)
#24 - 19 maj 2008 07:57
Tackar tackar :)

Det verkar som att gyltan mår bättre idag han andas mer normalt och har kommit ut ur sin grotta.

Tyvärr så såg jag att clowngobie´n har lite utslag/prickar, jag har sett något tidigare och då var det en anemonbrännskada. Det kan ju även vara parasiter, tvärr är det ju så att denna lilla rackar´n hade det från början. Jag får se om jag ska försöka doppa honom i sötvatten men jag avvaktar lite först.
#25 - 21 maj 2008 07:38
Palytoxcin

Då jag nyligen snubblade på en tråd om ett gift (palytoxcin), så skulle jag vilja höja ett varnande finger, då jag antar att det finns en del som tänkt köpa ett clownhotel eller saltvattens kar överlag som antagligen kommer att läsa i denna tråd.

palytoxcin: ett gift som vanliga "knappar" har, som ni bla ser på en av mina bilder (den undre bilden). Giftet är dödligt och man ska använda handskar vid all hantering i salvatten för att vara på den säkra sidan. Och ni som har barn eller husdjur bör vara extra fösiktiga.

Giftet är ett försvar som knapparna producerar för att de inte ska bli byten för fisk och andra djur i havet. Som jag har förståt det så är det om man råkar krossa en knapp eller på annat vis skadar den så kan giftet komma ut.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7937

Jag hoppas att detta når ut till så många som möjligt, för jag hade inte en aning om detta fram tills igår. Själv anser jag att de butiker som säljer saltvatten bör upplysa nybörjare om detta, men i mitt fall så har jag som tur var snubblat på informationen på egen hand (se länk ovan).
#26 - 26 maj 2008 07:50
Tillökning i familjen

Nu mår både gyltan och clowngobien bättre, så nu tänkte jag lägga upp lite bilder på dom och en annan nykommling som är en pufferfisk.

Dom har ännu inte fått några namn så kom gärna med tips på det :)
#27 - 26 maj 2008 07:52
Och så har jag en fråga om någon vet vad det är som har bosatt sig på mina biobollar?
#28 - 26 maj 2008 08:23
Hmm vet inte vad det där är tobias, den första bilden med puffern är snygg! vad är det för stor korall? är det nån slags xenia? eller?
#29 - 27 maj 2008 15:20
Om du menar den uppe i vänster hörn så är det någon sorts Euphyllia och den rosa är en Dendronephthya sp.

Tror jag :rolleyes:
#30 - 27 maj 2008 16:03
jag menade Dendronephthya sp. var hittade du den?
#31 - 27 maj 2008 16:28
Bromma, den finns i flera olika färger.
#32 - 27 maj 2008 16:30
Jag kan kanske klippa av en bit till dig, om du har varit snäll och ätit din gröt varje dag.
#33 - 27 maj 2008 16:42
Skulle vara jätte schysst ifall du har Så du kan klippa ;P
Ska ju starta upp ett nytt efter den 15 nån gång och då är alla bidrag välkommna :P
#34 - 27 maj 2008 17:13
Hehe, jo jag ska bara se hur jag ska bära mig åt, det kanske inte bara är att klippa heller.

Just nu är det lite problem den krymper ihop och och "sväller" upp igen hela tiden, vet inte om det är naturligt. Men jag har ju lite problem med vattenvärdena så det är förmodligen det som spökar.
#35 - 27 maj 2008 18:14
hehe ;P aja det e lugnt ;P jag åker ändå iväg den 5 och är borta 7-10 dagar ;P
#36 - 27 maj 2008 18:16
Då tar vi det när du kommer tillbaka ;)
#37 - 7 juni 2008 11:38
Ny korall

Hej igen!
Köpte en ny korall för knappt en vecka sedan, jag tror att det är Sinularia sp. något...

Första bilden visar hur den såg ut efter några timmar då jag köpt den och den andra bilden är tagen idag.
#38 - 7 juni 2008 11:45
Stor skivanemon

Och igår köpte jag en riktigt stor skivanemon. Jag har försökt att hitta vad det är för någon och tror att den heter Amplexidiscus fenestrafer.
Den är riktigt stor och kommer att bli större den kan bli upp till 45cm i diameter. Bilderna är tagna idag.
#39 - 20 juni 2008 10:50
Fler nya grejer!

Jag tyckte att det var lite dåligt med färg i mitt mollyhotell så igår var jag och köpte en sten med lite blandade skivanemoner, och en snäcka som vänder sanden till mig. Jag har gjort om lite i mitt mollyhotel för att få det på plats.

Så här kommer lite bilder.
#40 - 22 juni 2008 00:01
Aha! köpte du den stenen på triton? hehe var och spanade på den för några dagar sen:) men köpte en annan nästan likadan.

föresten var du på triton förra tis/ons? jag var där båda gångerna. jag åker mopeden dit så du kanske såg mig med hjälm eller på tisdagen dyngsur pga åskvädret utanför .)
#41 - 24 juni 2008 15:27
Vet inte jag var där på torsdagen.

Annons