tmg volym

#1 - 6 november 2004 13:47
jag har ett 1000 l kar som jag skall börja att göda med tmg .om jag går efter dos. anv. är det då endast vattenmängden ellar hur doserar eftar växtar. jag menar hur många%växtar resp vatten räknas doseringen efter . eller är det bara att testa sig fram
#2 - 6 november 2004 13:52
Ett bra sätt att testa hur mycket du ska dosera är att mäta Fe.

Mät efter en fulldos och skriv upp resultatet sedan mäter du efter ett par dagar och jämför resultaten. På så sätt kan du se hur mycket som förbrukas varje dag.
#3 - 6 november 2004 14:04
Ursprungligen skickat av janne dansk

jag har ett 1000 l kar som jag skall börja att göda med tmg .om jag går efter dos. anv. är det då endast vattenmängden ellar hur doserar eftar växtar. jag menar hur många%växtar resp vatten räknas doseringen efter . eller är det bara att testa sig fram

Klassiskt problem. Man vet inte hur mycket växterna käkar och därmed inte hur ofta man ska dosera.

Det finns en metod runt det som kallas Estimativt index, men tyvärr går den ut på att man gör väldigt stora vattenbyten en gång i veckan för att nollställa näringsnivåerna så man vet att vattnet innehåller exakt det man doserar för. Det är ju inte speciellt kul metod för en 1000-liters burk.

(Man får även några fler mer subtila fördelar av att göra ett stort vattenbyte i veckan. "Fluffar" man växterna och skrubbar rent överallt och håller akvariet fritt från allt slam så minskar risken för att näringsämnena binder upp sig i organiska former som gör det betydligt svårare för växterna att ta upp.)

Ska du istället gå på linjen att mäta dig fram så kom ihåg att en fulldos TMG ger dig 0.07 ppm järn, och inte 0.1 som är den rekommenderade nivån.
#4 - 6 november 2004 14:36
TMG låter som ett ganska dyrt alternativ till micronäring när det är ett så stort kar. Kanske skulle kika lite åt micro+ eller nutrisi.
#5 - 6 november 2004 14:39
Ursprungligen skickat av plizken

TMG låter som ett ganska dyrt alternativ till micronäring när det är ett så stort kar. Kanske skulle kika lite åt micro+ eller nutrisi.

vad menar du med detta. har ifs bestält en 5 l dunk med tmg
#6 - 6 november 2004 14:50
Om jag inte räknat helt galet skulle micro+ kosta ca 10skr per liter i samma koncentrat som TMG.

Jag kan ha fel vad gäller blandningen.. =)
#7 - 6 november 2004 15:53
är man fra köpenhamn men bor i småland så får du utveckla det här.vad är der för skildnad på tmg o mickro+ .och i så fall hur får man tag i det
#8 - 6 november 2004 16:34
Kan bara säga en sak.. Det blir fruktansvärt dyrt med TMG :-)

P.S
Väntar på lev ifrån Jocke med NutriSI.
#9 - 6 november 2004 16:37
Hejsan

Köpte en 10 KG spann med NutriSI för 770 KR
räcker i evighetertill mitt 960

MVH jimmy
#10 - 6 november 2004 17:20

Jag räknade just ut att en halvliter TMG bara räcker i tio dagar hos mig, då har jag bara ett 325 liters kar :)

#11 - 6 november 2004 17:29

hoho! Damn! =D

(För att få en halvlitersblandning motsvarande TMG med NutriSi så använder man 7 krm (ca 7 gram) NutriSi)
#12 - 6 november 2004 19:49
Ursprungligen skickat av Kharn

Hejsan

MVH jimmy var köpar man det

#13 - 6 november 2004 20:09
Hejsan igen

Jag köpte min spann här

http://www.econova.se/econova-garden/har-nar-du.asp?id=138

dom har även dom andra ämnena man behöver dock i 25 kg säckar hehe

MVH Jimmy
#14 - 8 november 2004 00:05
Ursprungligen skickat av oveb

Jag räknade just ut att en halvliter TMG bara räcker i tio dagar hos mig, då har jag bara ett 325 liters kar :)

Jösses, 50 ml TMG om dagen i ett 325 liters kar.
Jag gör av med en 500 ml flaska/månad till mina cirka 1100-1200 liter vatten. IOFS utan CO2 tillsats, men alla akvarierna är ganska så fullplanterade och det växer så det knakar. 5 liter TMG kostar 700 kronor hos PWSS, så kostnaden för växtnäring blir ~70 kronor/månad = drygt 2 kronor om dagen. Värt pengarna tycker jag.
#15 - 8 november 2004 07:58
Jag doserar för tillfället ca 40ml var annan dag i mitt 300L kar :) Jag kommer skaffa något annat än TMG när jag har slut på min 5L dunk om en 200dagar .) så det kostar ca 4kr om dagen att köra karet i TMG sen är det ju CO2 och mat till fiskar och PMD oxå...

Som många sagt ha ett bra järntest och sen räkna fram det...
#16 - 8 november 2004 08:10
5 liter TMG kostar 700 kronor hos PWSS, så kostnaden för växtnäring blir ~70 kronor/månad = drygt 2 kronor om dagen. Värt pengarna tycker jag.

5 liter microplus kostar 50 kr och är nästan exakt det samma som tmg. Vill man använda nutrisi så blir det 770/10=77 kr kilot. För fem liter krävs mindre än 100 gram, dvs: mindre än 7kr för 5 liter tmg. DET är värt pengarna tycker jag. Om man ändå köper tmg för 700 kr så kan man lika gärna köpa nutrisil för 770 kr, sen räcker det livet ut.
MVH
Magnus

Annons