Ursprungligen skickat av janne dansk
jag har ett 1000 l kar som jag skall börja att göda med tmg .om jag går efter dos. anv. är det då endast vattenmängden ellar hur doserar eftar växtar. jag menar hur många%växtar resp vatten räknas doseringen efter . eller är det bara att testa sig fram
Klassiskt problem. Man vet inte hur mycket växterna käkar och därmed inte hur ofta man ska dosera.
Det finns en metod runt det som kallas Estimativt index, men tyvärr går den ut på att man gör väldigt stora vattenbyten en gång i veckan för att nollställa näringsnivåerna så man vet att vattnet innehåller exakt det man doserar för. Det är ju inte speciellt kul metod för en 1000-liters burk.
(Man får även några fler mer subtila fördelar av att göra ett stort vattenbyte i veckan. "Fluffar" man växterna och skrubbar rent överallt och håller akvariet fritt från allt slam så minskar risken för att näringsämnena binder upp sig i organiska former som gör det betydligt svårare för växterna att ta upp.)
Ska du istället gå på linjen att mäta dig fram så kom ihåg att en fulldos TMG ger dig 0.07 ppm järn, och inte 0.1 som är den rekommenderade nivån.