Defdac, vad skulle DU gjort i min sits? jag har inte råd att köpa tub just nu, är det ett alternativ att köra lite jäs CO2?
Det är så svårt eftersom du samtidigt som du har mycket ljus inte vill sänka pH:t vilket förhindrar att du kör klockren CO2-mängd, samtidigt som du vill ha växter samtidigt som du inte vill att det växer så mycket.
Om det inte växer så mycket så kommer inte växterna fungera som algbekämpare. Du måste begränsa dom och då fungerar inte fotosyntesen speciellt bra. Alger kan sätta sig på bladen.
Azur hade en cool lösning på problemet genom att skapa akut näringsbrist i vattnet så att inte ens alger överlevde - men då tror jag växterna inte blir så glada heller. Inga alger och inga växter med hjälp av någon kemikalie (kommer inte ihåg vilken det var).
En annan lösning vore att köra med ganska hårt vatten så att du kan gasa på med CO2 utan att pH:t sänks speciellt mycket. Om det är okej med pH 7.0 för firrarna behöver du komma upp i typ KH 8.
Jag själv skulle naturligtvis anpassat fiskvalet efter pH:t som blir när jag har perfekt CO2-halt och avnjutit den extrema växthastigheten likt ett fint glas vin 8)