Tjohoo.. skalarerna la ägg!

#1 - 6 september 2003 18:58
tänkte bara höra om de e stog chans att de klarar sig. La äggen i hörnet på akvariet.. på silikonen. de står o fläktar där nu o jagar bort alla fiskar.. undrar mest när malarna (ancistrus malar) hittar äggen.. kommer föräldrarna att klara jaga bort dem? e lite svårt att flytta på paret o äggen..

#2 - 6 september 2003 19:54
Har inte det blekaste aning om ancistrusen kommer mumsa i sig äggen, hade en pleco och ancistrus i ett 54-Liters kar där jag hade skalarerna med ägg (+ en del skräckslagna fiskar).
Eftersom mina Skalarer endast vårdar ägg oh ej yngel så fick jag ta fram en skrapa och skrapa ner de nykläckta ynglen/larverna i en plastbunke med vatten och sedan transportera över dem till ett annat akvarium. Ynglern a dog senare, men detta berodde på ett klantigt fel mig när jag använde en sten med hög cirkulation så alla yngel simmade mot stenen och flöt upp på ytan... usch!

altenativ är att flytta över fräldradjur eller övrigfiskbeättning till annat kar. ar testat detta men även ett klantigt fel här, doppvärmen pajjar och visar 30 grader, så det blev till att ösa i kallt vatten och då tog fräldrarna sig en panikslagen och chokad mumsbit... så var de med den avkomman!
Lycka till med dina yngel/ägg!
#3 - 6 september 2003 20:06
Ancistrusen tar alla chanser de får. Tycker ändå du ska låta det va så föräldrarna får en chans att lära sig. Lycka till.
#4 - 7 september 2003 15:38
ja. jag ska försöka låta dem fixa d själva, vi får juh se om de klarar det. Klara de inte av de ska jag flytta paret till ett annat akvarium o se om de börjar leka i det, försöka går juh alltid. je hoppas de klarar de.
#5 - 7 september 2003 18:01
Hur lång tid tar det innan "äggen" kläcks?
#6 - 7 september 2003 18:14
3 dagar
#7 - 8 september 2003 15:20
hmm. . efter 3 dagar är de i en gule säck då? Och om de är i en gulesäck så överlever dem utan att föräldrarna fläktar dem?.. Va nerer i djuraffären o de sa att jag skulle flytta över alla fiskar. men kom inte i håg ifal de va efter 3 dagar eller när ynglena va frisimmande.
Vet nån?`=)
#8 - 8 september 2003 15:25
Om du kan så flytta alla fiskar. De lär försöka äta både ägg och yngel. När de "kläcks" efter ca 3 dagar så sitter de fortfarande kvar i gulesäcken ett par dagar. Det är först när de blir frisimmande du ska börja mata. Försök få över föräldrar+yngel till ett eget kar utan inredning(ett par plastväxter bara) det underöättar vid renhållning. Jag tycker äggula är perfekt mat till små yngel, när de växt kan du köra med smått flingfoder.
#9 - 8 september 2003 20:14
Flytta fiskarna e ganska svårt. har ett 500 liters kar och det andra akvariet jag har e bara på 150 liter.. blir för tätt för de små liven om jag sätter över dem där. så jag kanske kan flytta bara äggen när de kommigt i gulesäken? eller måste de fläktas även när de är i gulesäk? vore juh bra om jag kunde få nån liten skalare unge iaf =)

Annons